וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעל חברה? כך תחסוך לעצמך המון כסף וכאב ראש

14.6.2017 / 15:08

חברות בינוניות וקטנות לא מרבות להיעזר בשירותי עריכת דין באופן שוטף וקבוע. חשוב לדעת, כי ליווי וייעוץ משפטי לאורך כל הדרך, עשויים למנוע מראש מצבים של העמדת החברה בפני סיכון כספי

אנשי עסקים לוחצים ידיים. ShutterStock
, הצורך במשפט מניעתי מראש, מתחדד יותר ויותר בעת קיומו של סכסוך/ShutterStock

מעת לעת פונים לעורך דין בעלי מניות, מנהלי חברות או עמותות, שותפים בשותפות או נושאי משרה אחרים, ומציגים בפניהם בעיות המתעוררות במהלך פעילותו השוטפת של העסק שלהם, או של הפעילות שלהם, או לעתים, למרבה הצער, מציפים בעיות המתעוררות בין השותפים עצמם.

ברבים מן המקרים עורכי הדין מגלים, כי אילו אותו עסק היה מקבל ייעוץ משפטי שוטף, או אפילו ייעוץ משפטי נקודתי לפני התקשרות מסוימת – סביר להניח שאותה בעיה כלל לא הייתה באה לעולמה. במילים אחרות, הצורך במשפט מניעתי מראש, מתחדד יותר ויותר בעת קיומו של סכסוך.

השותפים חתמו על הסכם מהאינטרנט, והגיעו לביהמ"ש

ראשית, עוד לפני הקמת העסק ותחילת הפעילות, ייטיבו הצדדים לקבל שירות משפטי וייעוץ בדבר הסדרת הקשר שלהם, בינם לבין עצמם. למרבה הצער, בעידן הטכנולוגי, ומשיקולי חסכון, אנשים רבים משתמשים בהסכמים שונים הפזורים ברשת האינטרנט, רובם גרועים, וחלקם גרועים יותר.

לפנייה ישירה לעו"ד שי ורד לחץ/י כאן

כך למשל, מקרה שהיה: שותף במסעדה חתם עם שותפו לשעבר על הסכם שהורד מרשת האינטרנט, במסגרתו סיכמו השניים על שותפות בבית קפה/מסעדה. בזמנו, השניים לא רצו לפנות לעו"ד שיסדיר את הקשר ביניהם בגלל המחיר. מכל מקום, ההסכם היה חסר בפרטים ולא נקבעו בו מנגנונים מסחריים שונים. בחלוף שנה של שותפות, ולאחר שהשותף "הרים" את בית הקפה והביאו לרווחים, החליט שותפו לשלחו מן המקום "מהיום להיום" ובלית ברירה נאלץ השותף להגיש תביעה בהסתמך על אותו הסכם חסר.

בסופו של יום, זכה השותף במסגרת התביעה הכספית שהוגשה, אולם ברי, שאילו מן היום הראשון, הנושאים הנכונים היו מוצאים ביטוי בהסכם, וההסכם היה נערך על ידי עו"ד, או לכל הפחות, לאחר קבלת ייעוץ משפטי, הדרך לקבלת זכויותיו הייתה קצרה וקלה הרבה יותר.

בוגרי משפטים. ShutterStock
חברות בינוניות וקטנות אינן מרבות להיעזר בשירותי עריכת דין באופן שוטף וקבוע/ShutterStock

חברות גדולות לעומת חברות קטנות ובינוניות

בחברות גדולות, בין אם מניותיהן נסחרות בבורסה ובין אם לאו, ידוע ומקובל שקיימת בחברה מחלקה משפטית שבראשה יועץ משפטי, המטפל בכל ענייניה המשפטיים של החברה, בין אם במסגרת המחלקה המשפטית עצמה (תלוי בגודלה ובהתמחותה) ובין אם תוך הסתייעות בליווי משפטי חיצוני. אותו יועץ משפטי, "שומר" בין היתר על החברה ועל מנהליה פן יטעו במישור המשפטי.

ואולם, חברות בינוניות וקטנות אינן מרבות להיעזר בשירותי עריכת דין באופן שוטף וקבוע, בין אם משום שהן סבורות (בטעות) שהיקף וסוג פעילותן אינו מצריך ליווי משפטי, ובין אם בשל העלויות המשפטיות הכרוכות בקבלת ייעוץ וליווי משפטי שוטף.

ליווי משפטי קבוע ושוטף

אם נתמקד לרגע בנימוק השני, הכספי, דומה שניתן להסירו מעל סדר היום, שכן מעבר לכך שכיום – בשל ריבוי עורכי הדין שבמשק הישראלי – העלות הכספית של ליווי משפטי קבוע אינה יקרה כבעבר, ובשל כך שניתן להתאים לכל לקוח את העלות לפי ההיקף המשפטי הנדרש לו, הרי שהשקעה כספית שוטפת בליווי משפטי מונעת חשיפה משפטית-כספית ניכרת בעתיד וחוסכת לחברה כסף.


כך, למשל, כאשר לחברה יש עובד שכיר, או ספק עצמאי (קבלן-משנה) חשוב שהיא תקבל ייעוץ משפטי בתחום דיני העבודה לגבי זכויות העובדים, או מעמדו של אותו קבלן משנה, שמא תמצא עצמה החברה בחשיפה עתידית בפני תביעה משפטית בשל מחדליה או מעשיה;

כך גם, למשל, חברה העומדת להתקשר בהסכם עם צד שלישי, תשכיל לקבל ייעוץ משפטי שיסייע לה לכלול באותו הסכם מנגנונים שונים שיגנו עליה בעתיד למקרה שההסכם לא יבוצע כלשונו, לרבות מנגנוני בטוחות וכיו"ב;

וכך, למשל, כל פעולה כמעט המבוצעת על ידי חברה או מנהליה היא בגדר פעילות משפטית בעלת השלכות כאלה או אחרות וליווי משפטי שוטף מגן ושומר על החברה ומנהליה מביצוע טעויות משפטיות, אשר עלולות לעלות לחברה כסף (כך, לדוגמא, פרסומים שונים לצרכן, עליהם חלים הוראות חוקיות שונות, בין השאר, של חוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981; או דיווחים שונים שיש לבצע בהתאם לחוק החברות, תשנ"ט-1999, שאם לא מבוצעים, קבועות בגינם סנקציות כספיות).
יתרון נוסף בייעוץ משפטי מונע הוא זמינותו של עורך הדין לבדוק ולחוות דעה משפטית על כל נושא שצץ במסגרת הפעילות השוטפת של העסק, כמו גם קבלת עדכונים של הלקוח בנושאים הרלוונטיים לתחומו המלווים בכללי "עשה ואל תעשה".

שיפור תנאי ההתקשרות

הנה, כדוגמה, חברה שמשרד עו"ד מלווה אותה באופן שוטף פנתה לעו"ד, שכן אותה חברה, המעניקה שירותי מחשוב, קיבלה הצעה להיעזר בשירותי גיבוי חיצוניים עבור לקוחותיה, וביקשה כי עוה"ד יעברו על הסכם ההתקשרות. ואולם, תוך לימוד קצר של הנושא, התעוררו שאלות מקדמיות בנושאי אחריות כלפי הלקוחות, אשר החזירו את הלקוח לאותו צד שלישי לשם שיפור תנאי ההתקשרות ובחינת התכנותה בכלל. אילו החברה הייתה מתקשרת בהסכם כמו שהוא, היא הייתה חשופה בעתיד לתביעות מצד לקוחותיה שלה.

לסיכום, המטרה - למנוע מראש העמדת החברה בפני סיכון
הדוגמאות שצוינו לעיל, הן, כמובן, רק דוגמאות מעטות ובודדות, שכן היריעה רחבה עד מאד, ובכל תחום עיסוק מתעוררות שאלות -- משפטיות וכלליות -- שהחברה אף אינה מודעת להן, ולכן מוטב לקבל ייעוץ משפטי מקדים ומונע, במסגרתו יוצפו אותן שאלות ויינתנו להן פתרונות, עוד בטרם תיווצר בעיה שתעמיד את החברה בפני סיכון כספי.

הכתבה מאת עו"ד שי ורד באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.co.il

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד שי ורד, בשיתוף Lawguide
  • עוד באותו נושא:
  • עורכי דין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully