וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליטיגציה - מי ייצג אותך בבית המשפט?

עו"ד שי ורד בשיתוף Lawguide

20.6.2017 / 16:47

עורכי הדין בארץ לא נדרשים להתמחות מיוחדת כדי לייצג בביהמ"ש. כיצד הדבר יכול לפגוע בלקוחותיהם? לאילו עו"ד כדאי ללקוחות לפנות כדי לקבל ייצוג הולם בביהמ"ש? על כל אלו ועוד, בכתבה שלפניכם

פטיש שופט. ShutterStock
פטיש שופט/ShutterStock

כאשר בארץ רשומים למעלה מ-60,000 עורכי-דין, אין להתפלא על כך שכל מי שזקוק לשירות משפטי מוצא עצמו בפני אפשרויות בחירה רבות. יחד עם זאת, ריבוי עורכי הדין והקושי ההולך וגובר של מספר רב של עורכי דין לעבוד במקצוע, מוליכים לכך שקיימים מקרים בהם עורכי דין מטפלים בנושאים משפטיים שאינם בתחום התמחותם, ודומה שהדבר הבולט ביותר קורה בתחום ההתדיינות המשפטית, הייצוג המשפטי, הליטיגציה.

לא נדרשת התמחות מיוחדת

תחום הליטיגציה, ההתדיינות המשפטית, הוא תחום העומד בפני עצמו. למרבה הצער, עורכי דין בארץ אינם נדרשים להתמחות מיוחדת כדי שיורשו לייצג את לקוחותיהם בפני בתי המשפט ובתי הדין השונים. לא כך היה המצב בכל המדינות. כך, למשל, לפני מספר שנים באנגליה ובמספר נוסף של מדינות ששאבו את שיטת המשפט שלהן מהמשפט המקובל, הייתה קיימת הפרדה בין עורכי הדין המייצגים בבתי המשפט (Barristers) לבין עורכי הדין המעניקים שירותים משפטיים אחרים (Solicitors), וכל אחד מהם נדרש להכשרה אחרת, ספציפית.

לפנייה ישירה לעו"ד שי ורד לחץ/י כאן

עורכי דין. ShutterStock
עורכי דין בארץ אינם נדרשים להתמחות מיוחדת כדי שיורשו לייצג את לקוחותיהם בפני בתי המשפט/ShutterStock

הרצוי: הכשרה לייצוג

הכותב סבור, כי הצורך בהכשרה מיוחדת לתחום זה מתחדד, שכן עו"ד יכול להיות מצוין בתחום מקצועי מסוים, אך לעתים, למרבה הצער, הוא עלול לפגוע בלקוח בשלב הייצוג המשפטי, בעיקר בשל חוסר ניסיון, או חוסר באותה התמחות ספציפית. אף אם בנמצא עו"ד שמומחה בתחום משפטי מסוים, אין להסיק מכך כי הוא יוכל לייצג כהלכה באותו תחום בפני בית המשפט.

כך, למשל, עו"ד העוסק בתחום הנדל"ן. אותו עו"ד ידוע כמקצועי ביותר בתחומו, הוא יודע ושולט בחוקי המקרקעין, בחוקי התכנון והבנייה, הוא יודע לבצע עסקת מקרקעין על הצד הטוב ביותר ולדאוג לרישום כל זכויותיו של לקוחו כפי שצריך, ואולם בשעה שמתעורר עניין המצריך ייצוג בפני ערכאה משפטית, רבים הם המקרים בהם אותו עו"ד מומחה בתחום הנדל"ן הוא לא המתאים לשלב הייצוג המשפטי.

שליטתו בחקיקה הקשורה לבתי המשפט, לראיות ולפרוצדורה, ואופן יישומן, אינם משתווים, מן הסתם, לשליטתו של עו"ד אחר אשר מרבה להופיע בפני בתי המשפט ושהליטיגציה היא תחום התמחותו. יכולותיו של אותו מומחה נדל"ן להציג ראיות בפני בית המשפט, לנהל דיון משפטי ולחקור עדים, אף הן, מן הסתם, אינן משתוות ליכולותיו של עו"ד, ליטיגטור, העוסק בדבר בשגרת היום יום.

כך גם רבים הם עורכי הדין בתחום ההיי-טק ובתחום המשפט המסחרי למשל, אשר יכולותיהם ללוות את לקוחותיהם ולהוליכם להסכמי השקעה ולאקזיט המיוחל הן מופלאות, אולם בשעה שעולה הצורך לייצג את אותם לקוחות בפני בתי המשפט, הם עצמם נעזרים בשירותי ליטיגטור, כדי לסייע ללקוחותיהם.

מחלקות ליטיגציה במשרדי עו"ד

כבר שנים רבות שבמשרדי עורכי הדין הגדולים והמובילים במשק הישראלי, קיימות מחלקות ליטיגציה, אשר מוזנות ממחלקות מקצועיות אחרות, ובהן מועסקים עורכי דין שעיקר עבודתם היא בייצוג משפטי בפני הערכאות השיפוטיות השונות. כיום, אף קיימים עורכי דין רבים במשרדים אשר מתמחים בתחום הליטיגציה, ועל כן דומה שאם כבר מצאתם עצמכם עומדים בפני הצורך להתדיין בפני ערכאות שיפוטיות, דוגמת בית משפט, בוררות, או גישור, תשכילו להיעזר בשירותיו של עו"ד שתחום התמחותו הוא ליטגיציה. נכון, אולי גניקולוג למד בלימודי הרפואה ובהתמחות הכללית שלו כיצד לבצע ניתוח לב, אבל הייתם רוצים שהוא יהיה המנתח? כך גם ביחס לעריכת דין.

הכתבה מאת עו"ד שי ורד באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.co.il

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • עורכי דין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully