וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפרצות פסוריאזיס בצבא: כך תקבלו פיצויים

23.7.2017 / 10:18

בזמן השירות הצבאי חיילים רבים נתונים במצבי לחץ אשר יכולים להוביל להתפרצות פסוריאזיס. משרד הביטחון מכיר בתופעה והזכאים לכך יכולים לקבל אחוזי נכות ופיצוי כספי

אילוסטרציה. ShutterStock
פסוריאזיס, ובשמה העברי "ספחת", היא מחלת עור כרונית שאינה מדבקת/ShutterStock

התפרצויות פסוריאזיס בצבא היא דבר נפוץ, הן מכיוון שגיל 18 עד גיל 21 זהו הטווח הממוצע להתפרצות המחלה והן מכיוון שהתנאים הצבאיים והמתח הרב יכולים לעורר אותה. חיילים רבים שנתקלים לראשונה במחלה חושבים אולי כי מדובר בפריחה זמנית שתחלוף עם הזמן ולא מעלים בדעתם כי הפצעים המגרדים יישארו איתם לכל החיים.

כיצד להגיש תביעת פיצויים?

אחת הסיבות המרכזיות להתפרצות פסוריאזיס היא מתחים ולחץ נפשי והשירות הצבאי שזור באירועים קשים ומלחיצים. במקרים כאלה כדאי לבדוק אם ישנה זכאות לאחוזי נכות ולקבלת פיצויים ממשרד הביטחון. חיילים שסובלים מהמחלה ורוצים לקבל פיצויים צריכים להוכיח שהתפרצותה חלה בזמן השירות הצבאי או סמוך אליו וכן שבמהלך השירות חווה החייל אירוע טראומתי, מצבי משבר או תנאים קשים ומלחיצים.

לפנייה ישירה לעו"ד אלי סבן לחץ/י כאן

כדי לקבל הכרה כנכי צה"ל ולקבל פיצויים עקב התפרצות המחלה יש להגיש תביעה לקצין התגמולים באגף שיקום של צה"ל. תפקידו של קצין התגמולים הוא לקבוע אם השירות הצבאי גרם להתפרצות המחלה או להחמרתה ולפיכך ייקבעו אחוזי הנכות ושיעור הפיצויים.

משרד הביטחון נוטה להכיר בהחמרה של המחלה ולא בגרימתה, וכך להפחית באחוזי הנכות. ואולם, בית המשפט קבע כי אם המחלה התפרצה לראשונה במהלך השירות הצבאי, גם אם ההתפרצות חלה בעקבות צירוף של כמה תנאים שונים, יש לראות כאילו המחלה כולה נגרמה בגלל השירות.

מה זה פסוריאזיס ומדוע הוא מתפרץ?

פסוריאזיס, ובשמה העברי "ספחת", היא מחלת עור כרונית שאינה מדבקת. המחלה באה לידי ביטוי בהתפרצויות של נקודות אדומות עם קשקשים לבנים אשר יכולים להופיע בכל חלקי הגוף, אך האזורים הנפוצים ביותר הם הקרקפת, המרפקים והברכיים. במקרים חמורים של המחלה, הנקודות נפרשות על כל שטח הגוף ומכסות אותו לחלוטין. אצל אנשים מסוימים הפסוריאזיס תוקף גם את הציפורניים והן מתעבות ומשנות את צורתן.

המחלה היא אוטואימונית, זאת אומרת שמערכת החיסון מזהה את תאי העור כגורם עוין והיא תוקפת אותם. חולי פסוריאזיס רבים סובלים גם ממחלות נלוות כמו דלקת מפרקים אשר גורמת לכאבים ולנפיחות של המפרקים. המחלה יכולה לתקוף כל אחד בכל גיל, אך היא לרוב מתפרצת בין גיל 10 לגיל 30, כמו כן התופעה נפוצה יותר בקרב נשים ובמיוחד אצל נשים מעשנות.

תורשה גנטית היא הגורם העיקרי למחלה אך הסיבות להתפרצויות של הפסוריאזיס אינן תמיד ברורות. ישנם כמה גורמים אשר יכולים לעורר את ההתפרצויות, כאשר העיקרי שבהם הוא חרדות ולחץ נפשי. סיבות נוספות להתפרצות הן מחלות ודלקות וכתגובה לנטילה של אנטיביוטיקה או של תרופות מסוימות לטיפול בבעיות בעיכול ובבעיות כבד.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא ניתן להחלים מפסוריאזיס לצמיתות, אלא רק להקל על התסמינים/ShutterStock

כיצד מטפלים בפסוריאזיס?

נכון להיום לא ניתן להחלים מפסוריאזיס לצמיתות, אלא רק להקל על התסמינים ולרפא התפרצויות קיימות של המחלה. ישנם כמה טיפולים אפשריים, הפשוט ביותר הוא טיפול בעזרת משחות זפת או משחות על בסיס ויטמינים.

הטיפול הנפוץ ביותר הוא פוטותרפיה שבו נחשפים לאור בתדר אולטרא-סגול. הטיפול נעשה בחדר מיוחד וניתן לבצע אותו באשפוז של כארבע שבועות שבהם מקבלים טיפול מרוכז או ביחידות טיפול שבהן מגיעים כמה פעמים בשבוע לקבלת טיפול ממוקד. לרוב לאחר כ-30 טיפולים הפצעים מחלימים וישנה הפוגה מהמחלה. את הקרניים האולטרא-סגולות אפשר לקבל גם משהייה בים המלח, שם הקרניים עדינות יותר ויעילות במיוחד נגד פסוריאזיס.

טיפולי לייזר וטיפולי אור נעשים בעזרת מערכת ממחושבת אשר חושפת את הנגע לאור וכך מעלימה אותו. הטיפול נמשך לאורך עשרה מפגשים קצרים. טיפולים אלה יעילים במיוחד משום שהם אינם פוגעים בעור סביב הנגעים.

הכתבה מאת עורך דין אלי סבן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אלי סבן, יו"ר ועדת נכים משירות הביטחון בלשכת עורכי הדין בשיתוף ממערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully