וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימהות ישתתפו בהוצאות הילדים על פי יכולתן הכלכלית

1.8.2017 / 9:19

בית משפט העליון קבע תקדים היסטורי בנושא מזונות ילדים. לראשונה, נקבע כי הורים לילדים בני 6 עד 15, המצויים במשמורת משותפת, יהיו חייבים במזונות משותפים בהתאם ליכולותיהם הכלכליות

אמא מחבקת ילדים. ShutterStock
אמא מחבקת ילדים/ShutterStock

עד כה היה נהוג, כמקובל בדין העברי, שבעת גירושין או פרידה הגבר נושא בלעדית במזונות ילדיו ללא כל קשר למצבם הכלכלי של בני הזוג . הגבר משלם מזונות ילדיו לאישה גם כאשר נקבעת משמורת משותפת של ההורים על ילדיהם וגם כאשר הכנסתה של האישה גבוהה יותר מזו של הגבר.

בשנים האחרונות יותר ויותר אבות גרושים מבקשים לקחת חלק משמעותי ושווה בגידול הילדים גם בעת הנישואין וגם לאחר הגירושין. אבות אלה פונים לבית המשפט בבקשה למשמורת משותפת על ילדיהם לאחר הגירושין. בית המשפט בוחן את המקרים השונים ונעתר במקרים לא מעטים לבקשת האב, לעיתים למרות התנגדותה של האם, ומאשר הסדר של משמורת משותפת של ההורים על ילדיהם לאחר הגירושין.

לפנייה ישירה לעוה"ד צבי טהורי לחץ/י כאן

בתי המשפט לענייני משפחה כתבו יותר ויותר פסיקות שבהן ניתנה להורים משמורת משותפת או לכל היותר ניתנה אחריות הורית משותפת שבה אף אחד מההורים לא מוגדר משמורן וההורים בעלי זכויות שוות בגידול ילדיהם, ללא קשר לחלוקת זמני השהות.

ואולם, למרות שהסדר המשמורת המשותפת נעשה יותר ויותר נפוץ, המשיכו בתי המשפט לחייב את האב במזונות ילדיו. גם אם נעשתה הפחתה כלשהי בסכום המזונות, היא הייתה הפחתה זניחה ועיקר הנטל נותר על האב.

עוה"ד צבי טהורי.
עו"ד צבי טהורי

פסיקת בימ"ש העליון:

לבית המשפט העליון הוגשו 2 עתירות של גברים אשר קיימו משמורת משותפת על ילדיהם ביחד עם גרושותיהם. בשני המקרים האישה הרוויחה כמו הגבר או יותר ממנו. בשני המקרים היה מצבו של האב נחות לעין שיעור ממצבה של האם לאחר הגירושין.

בית המשפט העליון קבע, לאחר דיון מעמיק בנושא , כי הדין הקיים מאופיין בחוסר שוויון בין גברים ונשים. המצב הנוכחי בו שהאב נושא בלעדית במזונות הילדים ללא קשר לרמת השתכרותו ורמת השתכרותה של האם, עלול להשאיר את האב ללא יכולת לדאוג לרווחת הילדים כאשר הם שוהים עמו וכן ליצור קושי כלכלי ממשי עבור האב עצמו.

בית המשפט העליון קבע עוד כי שני ההורים יישאו באופן שווה במזונות ילדיהם והחלוקה ביניהם תיקבע על פי יכולותיהם הכלכליות היחסיות מכלל המקורות העומדים לרשותם, לרבות שכר עבודה, חלוקת המשמורת הפיזית בפועל, ובשים לב למכלול נסיבות המקרה.

כיצד תתבצע חלוקת ההוצאות בין ההורים?

מהבחינה הפרקטית בעת משמורת משותפת, יחולקו ההוצאות באופן הבא:

1. לגבי החלק במזונות הילדים הנוגע להוצאות הקיום השוטפות - כל הורה יישא בהוצאות השוטפות של הילדים בעת שהותם עמו ללא צורך בהעברת תשלומים בין ההורים. כן ישא כל הורה בהוצאות המדור של הילדים.

2. ייקבע מנגנון לריכוז הוצאות טיפול שאינן הוצאות שוטפות כמו ביגוד, ספרים, טיפולים רפואיים וכן הלאה.

3. הוצאות חריגות יחולקו בהתאם לכושר ההשתכרות של ההורים.

4. תשלום מזונות לילדים עד גיל 6 נותרו עדיין באחריות האב.

פסיקת בית המשפט העליון בנושא השתתפות האם בהוצאות הילדים על פי יכולתה הכלכלית הינה פסיקה תקדימית אשר פתרה עיוותים רבים אשר נוצרו בעקבות הדין הקיים אשר במקרים רבים לא התאים למשפחות המודרניות בהם האם משתכרת במקרים רבים כמו האב ולעיתים הרבה יותר ממנו.
בעת משמורת משותפת יגדל הילד בשני בתים בעלי יכולת כלכלית דומה וכל אחד מההורים יוכל להעניק לו רווחה כלכלית בהתאם ליכולותיו.

אין ספק כי תקדים משפטי זה ישרת את טובת הילדים אשר מתמודדים עם לא מעט קשיים בעת גירושי הוריהם.

משרד עוה"ד צבי טהורי עוסק שנים רבות בענייני משפחה בכלל ובתחום משמורת / מזונות / רכוש – בפרט, לעוה"ד טהורי ניסיון עשיר בתחומים אלו.

עוה"ד צבי טהורי, בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully