וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרושים וגרושות ישלמו מזונות בהתאם ליכולתם הכלכלית

5.9.2017 / 8:11

בית המשפט העליון קבע לראשונה הלכה חדשה בתחום המזונות. בהרכב מורחב של שבעה שופטים נקבע, כי הורים לילדים בגילאי 6 עד 15, אשר מקיימים משמורת משותפת הלכה למעשה, יהיו חייבים במשותף בדמי מזונות בהתאם ליכולתם הכלכלית

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

עד היום, היה נהוג, כי הגבר ישלם דמי מזונות, כאשר ההורים היו במשמורת משותפת. הגם כשהיו מקרים בהם התחשבו במשכורת האם, עדיין הפסיקה חייבה את האב בדמי מזונות ובמקרה הטוב דמי המזונות היו מופחתים, כאשר האם השתכרה השתכרות דומה להשתכרות האב או גבוהה יותר.
כלומר, בהנחה והנך איש עסקים אשר משתכר בשכר גבוה, עד לשינוי המגמה על ידי בית המשפט העליון, היו נפסקים נגדך מזונות גבוהים, וזאת בהתאם לשכרך. במצבים מסוימים, בני הזוג חלקו בנטל גידול הילדים יחד, באמצעות משמורת משותפת, אך בכל זאת האב הגרוש חוייב בדמי מזונות באופן אוטומטי.

יחד עם דמי המזונות האב חוייב גם בדמי מדור, בזמן בו חלקו הצדדים במשמורת משותפת והשתכרו שכר דומה (דמי מדור- תשלום יחסי על שכר דירה או משכנתא של האם והוצאות אחזקת הבית). בנוסף לדמי המזונות והמדור האב חוייב גם בהוצאות חריגות, כגון: הוצאות חינוך, טיפולים לילדים, שיעורי עזר, חוגים ועוד, וזאת בזמן בו קיימו הצדדים הסדרי שהייה שווים עם ילדיהם.

לפנייה ישירה לעו"ד חגית לב לחץ/י כאן

מצב זה לעיתים השאיר את האב ללא המשאבים הדרושים לרווחת ילדיו וכן הותיר אותו חסר יכולת לדאוג להבטחת טובתו שלו. חיוב במזונות כפי שנפסק עד היום, יצר קושי ממשי כלכלי עבור האב שהשתכר בשכר הממוצע במשק. במקרים שבהם האב אמיד ונהנה מרווחה כלכלית, הדבר יצר אי שיוויון גם כלפיו, כאשר, לעיתים, נאלץ להפרד מחלק גדול מהכנסתו לטובת דמי מזונות, וזאת גם במצבים בהם שכר האם שווה לשכרו או אף עולה עליו.

חוסר השיוויון מהווה אפליה מגדרית, כאשר אין נלקחת בחשבון השתתפות האבות במשמורת שווה של הילדים, שכן גם במצב בו האב מספק חלק ממזונות ילדיו, כאשר הם שוהים אצלו, החיוב החודשי אינו פוחת משמעותית.

יצוין, כי במקרים של משמורת משותפת, אמנם הייתה נהוגה הפחתה מסוימת בדמי המזונות, אך היא לא היתה מספקת. נוצר פה גם אי שוויון תפיסתי כלפי אמהות מסויימות, אשר מרוויחות, כיום, כמו בן זוגן ואף יותר. החברה הישראלית, למעשה אומרת להן, אתן עדיין לא מספיק טובות בעשיית כסף, ולכן אתן זקוקות לסיוע כלכלי מהגברים.

עו"ד חגית לב.
עו"ד חגית לב

פסק הדין של בית המשפט העליון, יוצר גישה נאורה ושוויונית כלפי כל המגדרים. לאחר פסיקתו של בית המשפט העליון מהחודש האחרון (יולי 2017), נראה כי התנהלות זו שייכת לעבר. השופטת הנכבדה, דפנה ברק ארז הסבירה בפסק הדין כיצד ההלכה תבוא לידי ביטוי בפועל, במספר דוגמאות:

1. בעניין הוצאות שוטפות, אלה יתקזזו לפי אחוז מסוים משיעור המזונות עליו יורה בית המשפט בהתאם לנסיבות.

2. הוצאות חריגות ישולמו בהתאם ליכולת הכלכלית של ההורים.

3. הוצאות המדור יחולקו באופן שווה בין ההורים.

השופט הנכבד, נעם סולברג ציין בפסק הדין כי גירושין בישראל ניחנים בחוסר שיוויון בין גברים ונשים, וזאת בשל ההלכה היהודית אשר לפיה נתון הגט בידי הגבר. אך לדבריו, אין מתקנים עוול בעוול ולא ניתן להצדיק משום כך את חוסר השיוויון בחובת תשלום המזונות לילדים.

חשוב לדעת, כי חל שינוי בחובת תשלום המזונות, וכי בעת חיוב המזונות תלקח בחשבון מעורבות הגבר וכן גובה השתכרותה של האישה. המבחן יהא שוויוני כלפי גברי ונשים ללא קשר למגדר זה או אחר.

הכתבה מאת עורך דין גירושין חגית לב המתמחה בדיני משפחה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד חגית לב בשיתוף מערכת Lawguide
  • עוד באותו נושא:
  • גירושים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully