וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכויות נכי צה"ל: אילו הטבות מגיעות לכם ממשרד הביטחון?

16.8.2017 / 9:39

חיילים שנפגעו במהלך השירות או בעקבותיו יכולים לקבל הכרה כנכי צה"ל. הכרה זו מזכה במענקים ובהטבות רבות, כמו שיקום כלכלי, הקלה במיסים ומימון לימודים

בסיס האימונים של חטיבת הצנחנים, שנמצא ליד קיבוץ שומריה שבגב יוני 2017. לירון מולדובן, מערכת וואלה!
צילום ארכיון: לירון מולדובן)/מערכת וואלה!, לירון מולדובן

משרד הביטחון הוא הגוף אשר אחראי על הרווחה של חייליו ולכן עליו מוטלת החובה לדאוג לזכויות של חיילים שנפצעו או נפגעו בצבא, ובמקרים אלה הוא מעניק להם מעמד של נכי צה"ל. ההגדרה של נכה צה"ל היא אדם אשר יש לו אחוזי נכות בשל פגיעה פיזית או נפשית שארעה במהלך השירות הצבאי או בעקבותיו. כדי לקבל אחוזי נכות יש להגיש תביעה קצין התגמולים של אגף השיקום בצה"ל ולעמוד בפני ועדה רפואית של משרד הביטחון.

זכויות שיקום של נכי צה"ל

נכי צה"ל זכאים לזכויות שיקום ולסיוע כספי בתחומים רבים כאשר המרכזי שבהם הוא מימון הטיפולים הרפואיים. נוסף על כך, משרד הביטחון מסייע לנכי צה"ל בתחומים נוספים, כמו שיקום תעסוקתי גם לעובדים עצמאיים, שיקום כלכלי, שיקום נפשי וחברתי ושיקום לימודי והשכלתי.

שיקום כלכלי משמעותו הטבות כספיות בטווח של 14,000 שקלים עד 134,000 שקלים, בהתאם לאחוזי הנכות של כל אחד ואחד. נכי צה"ל אשר נזקקים לרכב במהלך השיקום התעסוקתי זכאים לקבל רכב שיקומי ונכים אשר שיש להם אחוזי נכות של 30% מעלה הסובלים מפגיעה אורתופדית זכאים לרכב רפואי, כך גם נכים שנכותם הכללית היא בשיעור של 50% ומעלה.

לפנייה ישירה לעו"ד אלי סבן לחץ/י כאן

במאמץ לשיקום מהיר ולחזרה לשגרת חיים נורמטיבית, משרד הביטחון מסייע לנכי צה"ל במימון הלימודים במשך כמה שנים ממועד קביעת הנכות. השיקום הלימודי כולל לימודים אקדמיים, לימודי תעודה, לימודים להסבת מקצוע וכן קורסים והשתלמויות. במקרים שבהם מסגרת הלימודים אינה מאפשרת שילוב של עבודה, משרד הביטחון מעניק לנכי צה"ל דמי מחייה לפי אחוזי הנכות ומצבו המשפחתי של הנכה.

סטודנטים באוניברסיטה, דצמבר 2011. עומר מירון
השיקום הלימודי כולל לימודים אקדמיים, לימודי תעודה, לימודים להסבת מקצוע וכן קורסים והשתלמויות/עומר מירון

נכי צה"ל זכאים לזכויות דיור

משרד הביטחון מכיר בקשיי הדיור שיש בישראל בכלל ולנכים בפרט ומשכך הוא מעניק לנכי צה"ל מענקים והטבות שונות, ובהן מענק לרכישת דירה או למעבר דירה אשר מותאמת לצרכיו של הנכה, הלוואת דיור, מימון שכר דירה, זכאות לקבלת דירה בתנאי שכירות, סיוע בשיפוץ ובתחזוקה של הבית וסיוע בהוצאות הקשורות למעבר דירה ולקניית דירה כמו שינוע וסבלות, דמי תיווך והוצאות שכר עורך דין.

נוסף על סיוע בהוצאות השיקום ומענקי השיקום, נכי צה"ל זכאים למענקים נוספים שנועדו להקל על שגרת החיים וחזרה למסלול תקין לפי אחוזי הנכות שלהם ובהתאם לסוג הפגיעה שמהם הם סובלים, פיזית או נפשית.

מענקים אלה כוללים הנחה בתשלום מיסים כמו ארנונה ומס הכנסה והחזרי מס על מוצרים אישיים, מימון שיחות טלפון, סיוע במימון חתונה, תשלום הוצאות קירור וחימום והוצאות הלבשה. כמו כן, נכים אשר סובלים מנכות אורתופדית או מנכות עצבית זכאים לטיפולי ספא בטבריה ובים המלח, משך הטיפולים נקבע לפי אחוזי הנכות של הנכה.

כדי לקבל את אחוזי הנכות המרביים ואת ההטבות והמענקים להקלה על תהליך השיקום יש להכיר היטב את תהליך התביעה ולדעת את כל הזכויות האפשריות. משכך, לחייל אשר נפגע במהלך השירות הצבאי או שסובל ממצב רפואי שנגרם בגלל השירות או אופיו כדאי להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום זכויות נכי צה"ל ולקבל ייצוג משפטי מול הוועדה הרפואית של משרד הביטחון.

הכתבה מאת עורך דין אלי סבן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

: עו"ד אלי סבן, יו"ר ועדת נכים משירות הביטחון בלשכת עורכי הדין בשיתוף מערכת Laewguide
  • עוד באותו נושא:
  • נכי צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully