וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלה בעת השירות הצבאי – איך ניתן לתבוע פיצויים?

31.10.2017 / 8:16

משרד הביטחון לוקח אחריות על חייליו ונותן פיצויים ותגמולים למי שנפגע במהלך שירותו הצבאי. בהתקיים תנאים מסוימים ניתן להגיש תביעה נגד משרד הביטחון ולקבל הכרה כנכה צה"ל ותשלום פיצויים

הצצה לבית חולים השדה החדש של צה"ל. דניאל בוק
הצצה לבית חולים השדה החדש של צה"ל/דניאל בוק

בכל שלב בחיים אפשר להיפגע, להיפצע או לחלות במחלה, אך הסיכון לכך עולה בזמן השירות הצבאי, זה יכול לקרות בשל אופי ותנאי השירות, או בגלל המצב הפיזי והנפשי שבו שרוי החייל בתקופת זו.

סברה רווחת היא שפיצויים אלה אפשריים רק למי שנפצע או נחבל, אך למעשה גם חיילים שסובלים ממחלה שהתפרצה או הוחמרה בזמן השירות הצבאי זכאים להכרה כנכי צה"ל ולקבל תגמולים והטבות הכרוכות במעמד זה. זאת לפי חוק הנכים הקובע ש"נכה" הוא מי שאיבד את כושר פעולתו כתוצאה מהשירות במשרד הביטחון או במסגרתו, ומחלה אינה חורגת מכלל זה.

לפנייה ישירה לעו"ד אלי סבן לחץ/י כאן

כיצד מגישים תביעה בגין מחלה?

כדי לקבל הכרה כנכה צה"ל בעקבות מחלה שהתפרצה או הוחמרה במהלך השירות הצבאי יש להגיש תביעה לקצין התגמולים באגף השיקום של צה"ל. בתביעה יש להוכיח קשר סיבתי בין השירות הצבאי לבין התפרצות המחלה או החמרתה. לעומת חבלה פיזית או פגיעה נפשית, לעתים קשה יותר להוכיח את הקשר בין השניים. משכך, על התובע לטעון טענות עובדתיות, להציג מסמכים רפואיים ולהצביע על תנאי המחייה או תנאי העבודה שבעטין התפרצה המחלה או הוחמרה.

תהליך התביעה ובחינת התיק הוא ארוך וממושך והוא כולל חקירה של מסמכים רפואיים, גביית עדויות ופנייה לגורמים רפואיים לצורך קבלת חוות דעת או חומרים שיכולים להכריע בנושא. עם זאת, פעמים רבות התביעה מתקבלת רק לאחר הגשת ערעור לוועדת הערעורים.

ישנם מקרים שבהם יש צורך בבדיקות ובטיפול רפואי לפני שהתקבלה הכרעה בתיק התביעה. כדי להקל על התובע ניתן להגיש בקשה לאישור רפואי ומשרד הביטחון ינפיק את האישור אם יימצא זאת לנכון.

דכאון. ShutterStock
בית המשפט מכיר גם במחלות חבויות אשר התפרצו במהלך השירות - גם על רקע נפשי, כמו דיכאון, חרדות והלם קרב/ShutterStock

התפרצות של מחלה חבויה יכולה לזכות בתגמולים

בית המשפט מכיר לא רק במחלות שהתפתחו עקב השירות הצבאי, אלא גם במחלות חבויות אשר התפרצו במהלך השירות, כשהנפוצות שבהן הן סוכרת ופסוריאזיס. הדבר נכון גם למחלות על רקע נפשי, כמו דיכאון, חרדות והלם קרב.
פעמים רבות כדאי להגיש תביעה כזו גם במקרים שבהם אין אסכולה רפואית המקשרת באופן ישיר בין המצב הרפואי לבין תנאי השירות. ישנם מקרים שבמרוצת השנים, לאור מידע רפואי חדש או בשל התפתחות של אסכולות רפואיות מתקדמות, נמצא קשר בין הדברים וניתן לדרוש לדון מחדש בתביעה שנדחתה.

כאמור, כדי לתבוע את משרד הביטחון ולקבל הכרה כנכה צה"ל צריך להוכיח את הקשר הסיבתי בין התפרצות המחלה לבין השירות הצבאי. במקרים של מחלה גופנית אין צורך להוכיח שארעה חוויה טראומתית או אירוע חריג שגרם להתפרצות המחלה, אך אם אכן ישנו קשר כזה והחייל השתתף בפעולה רוויות לחץ ומתחים וכן אם השירות היה מלווה בפחדים ישנם סיכויים גבוהים יותר לזכות בתביעה. בכל שאלה או התלבטות – פנה לייעוץ ונעזור לך לתבוע את המגיע לך.

הכתבה מאת עורך דין אלי סבן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

: עו"ד אלי סבן, יו"ר ועדת נכים משירות הביטחון בלשכת עורכי הדין בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully