וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים: המדריך המלא

24.8.2017 / 8:21

המחוקק קבע לעבירת נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים רכיבי ענישה קשים ומשמעותיים. לכן לכל נהג כדאי להתעדכן ולדעת מה מותר ומה אסור ובעיקר, כיצד להתנהג ולהתנהל אל מול שוטר בדרישה לבדיקת סמים או אלכוהול

נהיגה תחת השפעת אלכוהול. ShutterStock
נהיגה תחת השפעת אלכוהול/ShutterStock

מהי שכרות? ומה כמות האלכוהול המותרת?

ניתן למדוד רמת אלכוהול בגופו של נהג בשתי דרכים: הראשונה היא בדיקת דם, החוק קובע כי אסור לנהג לנהוג רכב כשבדמו מצויים 50 מ"ג אלכוהול ביחס ל-100 מ"ל דם. השנייה היא בדיקת נשיפה, אסור לנהג לנהוג אם בריאותיו תמצאנה כמות אלכוהול העולה על 240 מק"ג אלכוהול ביחס לליטר אוויר נשוף. בית המשפט המחוזי בירושלים הרחיב את הרף האכיפה הקבוע בחוק לכמות של 290 מק"ג אלכוהול ביחס לליטר אוויר נשוף ולכן הלכה למעשה המשטרה אוכפת את עבירת הנהיגה בשכרות מכמות אלכוהול של 290 מק"ג לליטר אוויר נשוף.

מהי בדיקת ינשוף?

ינשוף הוא המכשיר שבאמצעותו המשטרה מבצעת בדיקות לרמת אלכוהול בריאותיו של נהג החשוד בעבירה של נהיגה בשכרות. למעשה, בדיקת הינשוף היא אמצעי להשיג ראיה שתוכיח לבית המשפט כי הנאשם שבפניו נהג רכב שהוא מצוי בגילופין ותחת השפעת אלכוהול. בכדי שבית המשפט יוכל להרשיע נאשם, על המדינה לעמוד בכללים מסוימים שיבטיחו את מהימנות הראיה והיכולת להסתמך עליה לצורך הרשעת הנהג הנאשם שעומד לדין.

חריגה מכללי בדיקת הינשוף עלולה להטיל ספק בקבילות הבדיקה או לחלופין במשקלה כראיה בהליך פלילי. דבר אשר יכול להוות עילה לזיכוי או לחלופין ישפיע על האפשרות להגיע להסדר טיעון מקל וטוב לנהג הנאשם.

לפנייה ישירה לעו"ד חזי כהן לחץ/י כאן

עו"ד חזי כהן.
עו"ד חזי כהן

"אוכלוסיות מיוחדות"- נהג חדש, צעיר ונהג רכב מסחרי

המחוקק בחר להחמיר עם נהגים המשתייכים לאוכלוסיות מיוחדות ולכן, הכמות האסורה של הימצאות אלכוהול בדם או באוויר נשוף יורד בצורה משמעותית כלפי נהגים חדשים ו/או נהגים צעירים ו/או נהגים של רכב מסחרי.

"נהג חדש"- הוא מי שמצוי בשנתיים הראשונות לאחר קבלת רישיון הנהיגה.

"נהג צעיר"- הוא מי שטרם מלאו לו 24 שנים.

"נהג רכב מסחרי"- הוא מי שנהג ברכב מסחרי או ברכב עבודה שמשקלם הכולל המותר לפי רישיון הרכב עולה על 3,500 קילוגרם.

מהי עבירת נהיגה בשכרות לאוכלוסיות מיוחדות?

לגבי נהג חדש, נהג צעיר ונהג רכב מסחרי החוק קובע איסור של הימצאות אלכוהול בכמות העולה על 50 מק"ג אלכוהול ביחס לליטר אוויר נשוף וכן איסור הימצאות אלכוהול בכמות העולה על 10 מ"ל אלכוהול ביחס ל-100 מ"ל דם.

מדובר באיסור חמור באופן משמעותי ביחס לנהגים שלא נמנים על האוכלוסיות המיוחדות, עבורם רף האכיפה מתחיל מכמות של 240 מק"ג(מה שהורחב בפסיקה ל-290 מק"ג) בבדיקת נשיפה ו-50 מ"ל אלכוהול ביחס ל 100 מ"ל דם בבדיקת דם.

לגבי נהגים מאוכלוסיות מיוחדות חשוב לדעת שרף האכיפה מתחיל מכמויות מזעריות במיוחד ולכן, גם צריכה מועטה של משקה אלכוהולי יכולה להכניס את הנהג למדדים הבעייתיים שעתידים להוביל להזמנה לדין לבית המשפט לתעבורה כנאשם בעבירת נהיגה בשכרות על כל המשתמע מכך.

האם כדאי לסרב לבדיקה?

קיימת טעות נפוצה שלפיה, סירוב לבצע בדיקת אלכוהול תיצור מצב לפיו למשטרה לא תהיה הוכחה להימצאות אלכוהול אצל הנהג ובכך הוא ימנע מקבלת הזמנה לבית משפט על כל המשתמע מכך. חשוב להבין שמדובר בטעות שכן, מבחינת החוק, סירוב לבצע בדיקת שכרות מהווה עבירה כשלעצמה והעונש בצידה זהה למי שנמצא אשם בעבירת נהיגה בשכרות.
יתרה מזאת, נהג שמורשע בעבירת סירוב לביצוע בדיקת שכרות נתפס בעיני בית המשפט כמי שנהג בשכרות ברף גבוה שגרם לו להעדיף לסרב לבצע את הבדיקה, דבר שיש בו להשפיע על העונש המוטל על הנהג באם ימצא אשם בסוף ההליך המשפטי בעניינו.

למרות זאת, חשוב לדעת כי גם שמקבלים זימון לבית המשפט כנאשמים בעבירת סירוב לביצוע בדיקת שכרות, האשמה אינה מידית ועל המדינה להוכיח כי אכן הנאשם סירב לביצוע הבדיקה וזאת על אף העובדה שהוסברה לו משמעות הסירוב והשלכותיה.

נהיגה תחת השפעת סמים

עישון ג'וינט מריחואנה סמים אמסטרדם. ShutterStock
עישון ג'וינט מריחואנה סמים אמסטרדם/ShutterStock

החוק קובע שאסור לנהג לנהוג רכב כשבגופו מצוי סם מסוכן או תוצר חילוף של סם מסוכן. בדיקה לאיתור סמים בגופו של נהג מבוצעת בשתי דרכים, הבדיקה הראשונה והנפוצה יותר היא בדיקת שתן. ואילו הבדיקה השנייה לאיתור סמים בגופו של נהג היא בדיקת דם.

יסוד סביר לחשד לביצוע חיפוש

בניגוד לבדיקת אלכוהול שבמסגרתה יכול שוטר לבקש מכל נהג להיבדק וזאת ללא כל הנמקה או סיבה. בבדיקה לאיתור סמים המצב הוא שונה, כדי לנטול דגימת שתן או כדי לבצע לנהג בדיקת דם, על השוטר להוכיח קיומו של "חשד סביר" לביצוע עבירת סמים מצד הנהג החשוד. על השוטר להראות כי בטרם דרישתו לנטילת בדיקה מהנהג החשוד (שתן או דם) קם בלבו חשד כי הנהג עבר עבירת סמים. לשאלת היסוד הסביר לחשד לביצוע חיפוש יש משמעות אדירה שכן חיפוש שנערך ללא יסוד סביר לחשד הוא חיפוש פסול שעלול להוביל לפסלות הבדיקה וזיכוי הנהג מכל אשמה.

חיפוש בהסכמה וללא יסוד סביר לחשד

חשוב לדעת שגם אם לשוטר אין יסוד סביר לחשד לכך שהנהג עבר עבירה, קמה לו אפשרות לבצע חיפוש "בהסכמה", קרי, על השוטר לבקש את הסכמתנו לבצע חיפוש אולם עליו להסביר לנו שאם נסרב לביצוע חיפוש הסירוב לא ישמש כנגדנו ולמעשה לא יבוצע לנו חיפוש בניגוד לרצוננו. לכן, במצב ששוטר מבקש את הסכמתכם לביצוע חיפוש תוך שהוא מסביר לכם שיש לכם זכות לסרב ושהסירוב לא ישמש נגדכם מומלץ לנהג לסרב לביצוע חיפוש וזאת משום העובדה הפשוטה שעריכת חיפוש יכולה להוליד אך ורק נזק ולא יצא ממנה כל תועלת.

במצב שקם לשוטר יסוד סביר לחשד, האם מותר לסרב לבדיקת דם או שתן?

במידה וקם לשוטר יסוד סביר לחשד הוא יכול לדרוש מאתנו לבצע בדיקת דם או שתן לצורך מציאת סמים בגופנו. סירוב לבצע בדיקת סמים במצב שקם לשוטר יסוד סביר לחשד מהווה עבירה כשלעצמה והעונש בצידה זהה למי שנמצא אשם בעבירת נהיגה בשכרות כשבגופו נמצאו סמים או תוצרי חילוף של סמים. יתרה מזאת, נהג שמורשע בעבירת סירוב לביצוע בדיקת סמים נתפס בעיני בית המשפט כמי שנהג כשבגופו קיימת כמות גבוהה של סם, דבר שגרם לו להעדיף לסרב לביצוע הבדיקה ויש בכך להשפיע על חומרת העונש שיוטל על הנהג באם ימצא אשם בסוף ההליך המשפטי בעניינו.

למרות זאת, חשוב לדעת שגם בעבירת סירוב לביצוע בדיקת סמים על המדינה להוכיח כי אכן הנאשם סירב לביצוע הבדיקה וזאת על אף שהוסברה לו משמעות הסירוב והשלכותיו.

בדיקת מאפיינים

חלק מתהליך הבדיקה של נהג החשוד בשכרות אלכוהול או סמים הוא ביצוע בדיקת מאפיינים, קרי, השוטר מבקש מהנהג החשוד לבצע מבחנים של עמידה, הליכה בקו ישר ומבחן הבאת אצבע לאף, במסגרתם השוטר בודק את רמת הכשירות והשליטה של הנהג החשוד בזמן הנהיגה. מדובר במבחן כשירות לנהיגה ולא פעם בתי משפט הרשיעו נאשמים בנהיגה בשכרות של אלכוהול או סמים רק משום שנאשמים נכשלו במבחן המאפיינים, מה שהוביל את בית המשפט למסקנה שכישלונם במבחן המאפיינים הוא תולדה של שכרות מאלכוהול או השפעת סמים.

חשוב לדעת שבניגוד לחובה להיבדק בבדיקה לאיתור אלכוהול וכן בניגוד לחובה למסור דגימת שתן או דם כשקם לשוטר יסוד סביר לחשד, אין כל חובה חוקית המחייבת נהג לבצע בדיקת מאפיינים ומשכך קמה לחשוד הזכות לסרב לבצע בדיקת מאפיינים והדבר לא ישמש כנגדו בבית המשפט, אולם מנגד, אם הנהג יבצע את מבחני המאפיינים וייכשל בהם, יהיה ניתן להרשיעו על סמך תוצאת בדיקת המאפיינים בלבד. מה שמוביל למסקנה שביצוע בדיקת המאפיינים יכולה רק להרע לנהג ולא להיטיב עימו ומשכך ההיגיון והשכל הישר מובילים למסקנה לפיה, מראש לא כדאי לבצע את בדיקת המאפיינים.

התנהלות בתשאול וחקירה

במהלך פעילות מול נהג חשוד בנהיגה בשכרות של אלכוהול או תחת השפעת סמים השוטרים עורכים תשאול, ממלאים טפסים ומתחקרים את הנהג החשוד. חשוב לדעת שכל מה שתאמרו לשוטרים ירשם ויתועד נגדכם באם יוגש נגדכם כתב אישום לבית המשפט.

במידה ונהג מודה ששתה אלכוהול או השתמש בסמים הדבר יתועד וירשם במזכר או דו"ח פעולה שעורכים השוטרים. לכן, מומלץ בחום לא לשתף פעולה עם השוטרים ולא לענות על שום שאלה בטרם תיוועצו בעורך דין תעבורה שינחה אתכם כיצד עליכם להתנהל ולפעול, זכרו, היוועצות בעורך דין היא זכות חוקית המוקנית לכם בדין ולכן רצוי שתנצלו אותה ותיוועצו באיש מקצוע שיוכל למנוע או לכל הפחות למזער עבורכם נזקים כבר בשלב החקירה.

ענישה בנהיגה בשכרות אלכוהול או תחת השפעת סמים


חשוב לדעת כי בית המשפט לתעבורה מהווה ערכאה משפטית פלילית לכל דבר ועניין. המחוקק בחר להילחם בעבירת הנהיגה בשכרות הן בנסיבות אלכוהול והן בנסיבות סמים ולכן נקבע כי מי שיורשע בעבירת נהיגה בשכרות יישא בעונש פסילה בפועל של מינימום שנתיים לצד רכיבי ענישה נוספים כמו מאסר על תנאי, פסילה על תנאי, קנס ובמצבים מסוימים אף מאסר בפועל .לבית המשפט שדן בתיק ישנה סמכות לסטות מעונש פסילת המינימום אך זאת ייעשה במקרים נדירים ומיוחדים שנימוקיהם יפורטו בגזר הדין.

פסילה מנהלית וצו איסור שימוש ברכב

כשנהג חשוד בנהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, קמה סמכות לקצין משטרה לפסול את רישיון הנהיגה שלו וכן לאסור את השימוש ברכב בו נהג למשך 30 ימים. מדובר בהליך מנהלי במסגרתו עתיד להחליט קצין המשטרה אם לפסול את רישיון הנהיגה ואם לאסור את השימוש ברכב אם לאו. על קצין המשטרה להפעיל שיקול דעת ולכן, בטרם יחליט קצין המשטרה בעניינו של הנהג החשוד עליו לערוך לו שימוע במסגרתו יוכל הנהג החשוד להעלות את טענותיו.

במסגרת השיקולים ששוקל קצין המשטרה בטרם יקבל החלטה, הוא בוחן את חומרת העבירה ונסיבותיה וכן וותק נהיגתו ועברו התעבורתי של הנהג. חשוב לדעת כי גם בשימוע בפני קצין המשטרה ניתן להיות מיוצגים ע"י עורך דין.
לאור הענישה המשמעותית והמחמירה בעבירת נהיגה בשכרות מסוג אלכוהול או תחת השפעת סמים הכרחי להיוועץ ולהיות מיוצגים בידי עורך דין תעבורה בטרם חקירה וכן בהתמודדות עם כתב אישום בפני בית המשפט.

משרד עורכי דין חזי כהן מתמחה בייצוג בעבירות תעבורה בכלל ובעבירת נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים בפרט. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7. משרדנו זוקף לזכותו הצלחות חסרות תקדים בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, לרבות מחיקת כתבי אישום והסדרי טיעון מקלים במיוחד ללקוחות המשרד. לייעוץ ראשוני ללא התחייבות, אל תהסס והתקשר או השאר פרטיך בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד חזי כהן בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully