וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכויות עובדים בעלי אופציות בחברה - מה מגיע לכם?

30.8.2017 / 11:12

בעשור האחרון נעשה שימוש נרחב במכשירים הפיננסיים מסוג אופציות (אופציות על מניות) במסגרת יחסי העבודה. מנגנון הענקת האופציות לעובדים קיבל תאוצה עם אימוץ חקיקת המס שנועדה להיטיב עם עובדים המחזיקים באופציות

מניות. ShutterStock
ההקצאה של האופציות אפשרה לחברה להעסיק עובדים ומנהלים מיומנים תוך הקטנת נטל ההוצאה/ShutterStock

הקצאת אופציות מושכלת לעובדים יוצרת בקרבם זהות אינטרסים עם החברה, ביטחון בחברה, חזון להיות חלק מהצלחתה, יציבות במקום העבודה וצמצום התנהגות לא אתית. בנוסף, יש בהענקת אופציות לעובדים בכדי לתרום במקרים מסוימים גם ליצירת שקט תעשייתי במסגרת תהליכי הפרטה או מיזוג בין חברות.

עם השנים, קיבל מנגנון הענקת האופציות גם מקום מרכזי כאלטרנטיבה לתזרימי המזומן של החברה והוענק בצורה נרחבת לעובדים רבים בחברה, לרבות זוטרים. באופן זה ההקצאה של האופציות אפשרה לחברה להעסיק עובדים ומנהלים מיומנים תוך הקטנת נטל ההוצאה עליה וצמצום עלויות שכירת העובדים שלה.

מעסיקים רבים מעדיפים להקצות אופציות, נטולות זכויות הצבעה, נטולות זכויות קבלת מידע ואף כאלה אשר מאפשרות בנסיבות מסוימות למעביד למחוק בקלות את ההקצאה.
בהרבה מקרים, החברות מתייחסות לכתב האופציה כנייר שאין צמודות לו זכויות פרט לכתוב בתכנית האופציות, שנכתבה והותוותה על ידי התאגיד. כך שכל זכות המוקנית לבעל האופציה מכוח ההקצאה, ניתנת בהתאם לרצון התאגיד ובשליטתו.

התוצאה היא שבחברות פרטיות חשופים העובדים בעלי האופציות לסיכונים מסוגים שונים, כגון, קיפוחם בידי בעלי מניות הרוב על דרך של דילול מקפח והיעדר יכולת שלהם לקבל מידע נחוץ על מנת להעריך את השווי הכלכלי האמיתי של האופציות שבידיהם או כל מידע אחר.

לפנייה ישירה לעו"ד רות רפאלי לחץ/י כאן

רות רפאלי.
עו"ד רות רפאלי

הנחת היסוד במשפט העבודה הינה כי קיים פער כוחות מבני בכל מערכת יחסי עבודה המחייב הגנה שיפוטית על הצד החלש- העובד. בהתאם להנחת בסיס זו, נקבע העיקרון החקיקתי וההלכתי שלפיו עובדים הם טעוני הגנה. הפסיקה לא נותנת תוקף להסכמה מפורשת של עובד, ולו גם בכתב (למשל במסגרת כתב סילוק וויתור), לשכר כולל, לפיצוי "במקום פיצויי פיטורים" ולשאר זכויות מוקנות ומוגנות שמקורן בדין, אשר לגביהן נפסק שוויתור העובד אינו תופס.

בהתקיים מצב של פער כוחות בין העובד למעביד, עולה שאלת תוקף ההסכמה של העובד וחוסר השליטה שלו לגבי תנאי מימוש האופציות, אופן צבירת האופציות וערך מימושן, אילוץ העובד לוותר על ההטבה בעת עזיבתו את החברה, לדוגמה על דרך חיובו לממש את האופציות למניות (שעה שהמניות מהוות סיכון כלכלי כבד מדי עבור העובד שאולץ לממש את האופציות על ידי המעביד ולהפוך למשקיע בעל כורחו).

מתן האופציות לעובד אינו בגדר תוספת "מתנה" אלא מרכיב ממשי המהווה חלק מהתמורה בגין עבודתו. קיפוח בעלי אופציות בחברה עשוי ללבוש מגוון צורות ואופנים: מקרים של קיפוח שהנו זהה במהותו ובאופיו לקיפוח בעל מניה בחברה לפי ס' 191 לחוק החברות, הכולל בין היתר, לדוגמה, מצבים של דילול מקפח או מקרים של חיוב העובד לממש את האופציה בעת עזיבתו את החברה.

הזכויות המוענקות לעובד, בעליה של האופציה, נכון להיום אינן מספקות ומאפשרות מצבים של קיפוח בעליה של האופציה.
ההגדרה של מניה בדין הישראלי הנה רחבה דיה כדי לכלול בחובה גם את מושג האופציה ובהתאם לכך, מתוכה יש לגזור את הזכויות המוענקות לבעל האופציה.

זכויות אלה כוללות את זכות המחזיק באופציה לקבל מידע אודות החברה. החובה החלה על החברה לספק את המידע קבועה בחיקוקים שונים, לרבות בחוק החברות ובחוק ניירות ערך וכוללת את הזכות לעיון בפרוטוקולים של האסיפות הכלליות, במסמכים שברשות החברה, בתקנון ובדוחות כספיים.

הזכות לדיבידנד אמנם אינה תקפה כל עוד התנאי של המרת האופציות לא התקיים, עם זאת, במטרה למנוע מצב של קיפוח בעלי האופציות, כתוצאה מחלוקת דיבידנד לבעלי המניות, בד-בבד עם אירוע חלוקת דיבידנד בחברה, יש ליתן פיצוי באופציות (או כבונוס למשכורת) לעובדים בעלי האופציות בחברה במטרה לפצות על ירידת ערך המניה של החברה.
יש להגן על עובדים בעלי אופציות בחברה גם מפני קיפוח ועושק המיעוט (בהתאם להוראות סעיף סעיף 191 לחוק החברות). ניקח לדוגמה מקרה בו נמכרת החברה במחיר נמוך ממחיר השוק ללקוח אסטרטגי (להלן: "החברה הרוכשת") כאשר בתמורה בעלי המניות בחברה מקבלים אופציות בחברה הרוכשת. במצב זה, בעלי האופציות לא יזכו בטובת הנאה בדומה לזו שקבלו בעלי המניות האחרים בחברה. עבורם, משמעות העניין היא אובדן כל הערך הכלכלי של האופציות שניתנו להם.

לסיכום, יש לאפשר לבעלי האופציה זכויות מינימאליות של בעלי מניות, כגון, הזכות למידע מהותי והזכות לסעד עקב קיפוח. ישנה נטייה גוברת לכך במסגרת הפסיקה כיום אשר מכירה בכך שהשימוש בהענקת האופציות תופס מקום מרכזי ביותר כאלטרנטיבה לתזרימי המזומן של החברה ומוענק בצורה נרחבת לעובדים בחברות רבות.

רות רפאלי משרד עורכי דין בכפר סבא עוסק בתחום דיני העבודה. המשרד מתמחה בכל סוגי ההליכים והתביעות בתחום דיני העבודה. המשרד מספק ליווי משפטי אשר מתפרש על מכלול הפעולות המשפטיות הקשורות בתחום משפט העבודה, בכללן מתן ייעוץ שוטף, הכנת חוות דעת משפטיות, ניהול הליכים משפטיים בבתי הדין וליווי עובדים ומעסיקים בעניינים הנוגעים ליחסי העבודה הקיבוציים והאישיים.

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד רות רפאלי בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully