וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגרם לכם נזק עקב רשלנות רפואית בצבא? כך תקבלו פיצויים

16.10.2017 / 7:51

חיילים שנפגעו במהלך טיפול רפואי או שקיבלו טיפול לא הולם יכולים להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בצבא. כדי לקבל את הפיצוי הגבוה ביותר יש להבין כיצד מתבצע ההליך המשפטי ולנקוט בצעדים הבאים

התרגיל המסכם לקורס הרופאים שקיים חיל הרפואה. דובר צה"ל
התרגיל המסכם לקורס הרופאים שקיים חיל הרפואה/דובר צה"ל

חיילי סדיר וחיילי קבע אשר נפגעו בגוף או בנפש עקב רשלנות רפואית במהלך השירות הצבאי יכולים להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית. בנוסף ניתן להגיש את התביעה גם במקרים שבהם הרשלנות נגרמה עקב טיפול רפואי שהתקבל במסגרת שאינה צבאית.

הגוף שאחראי על תביעות מסוג זה הוא אגף קצין התגמולים של משרד הביטחון. הליך התביעה כולל בדיקה של רופאים מומחים שיעריכו את הנזק שנגרם לתובע. לאחר מכן חוות הדעת של הרופאים תוצג בפני בית המשפט כדי להוכיח קשר סיבתי בין הנזק שנגרם לתובע להתנהלות רשלנית של הרופא וכדי לקבוע את חומרת הנזק לצורך קביעת סכום הפיצויים.

מהם המקרים הנפוצים של לרשלנות רפואית בצבא?

רשלנות רפואית יכולה להתרחש בכל התחומים הרפואיים והיא יכולה אף להתרחש בוועדות הרפואיות של צה"ל שאליהן החיילים נשלחים כדי לקבוע את הפרופיל הצבאי שלהם טרם הגיוס.

רשלנות רפואית יכולה להיגרם בגלל שלל סיבות שונות, אך ישנם כמה מקרים נפוצים שחוזרים שוב ושוב במסגרת הצבאית ובהם אבחון מאוחר של מחלה, אבחון מוטעה, חוסר אבחון או סיבוך רופאי.

לפנייה ישירה לעו"ד אלי סבן לחץ/י כאן

מקרים נוספים שכלולים תחת ההגדרה של רשלנות רפואית הם אי מתן הפניה לבדיקות, מניעת טיפול המשך אצל רופא מומחה, חוסר התחשבות במצב הרפואי של התובע בעת מתן הטיפול הרפואי, מתן מרשם של תרופות שאינן מתאימות או מתן מינון לקוי אשר גרם לנזק ולתופעות לוואי, מתן טיפול רפואי רשלני, חוסר מעקב אחר מצבו הרפואי של החייל, קביעת פרופיל צבאי שגוי ועוד.

התנגשות נגמ"ש ודחפור – גדוד 601 הנדסה קרבית – קצין הנדסה קרבית מגיע לבי"ח רמבם לבקר את חבריו הפצועים. שלומי גבאי
התנגשות נגמ"ש ודחפור – גדוד 601 הנדסה קרבית – קצין הנדסה קרבית מגיע לבי"ח רמבם לבקר את חבריו הפצועים/שלומי גבאי

כיצד מוכיחים רשלנות רפואית בצבא?

ישנם כמה תנאים הכרחיים שצריכים להתקיים כדי להגדיר טיפול כאירוע של רשלנות רפואית. התנאי הראשון הוא שהרופא המטפל הפר את חובת הזהירות בעת מתן הטיפול. כמו כן, יש להוכיח כי לחייל נגרם נזק פיזי או נזק נפשי בעקבות קבלת הטיפול הרפואי וכן יש להוכיח שיש קשר סיבתי בין הנזק שנגרם לחייל לבין אופן הטיפול והפרת חובת הזהירות מצדו של הרופא המטפל.

חיילים אשר נפגעו בשל טיפול רפואי כושל אינם זכאים לתבוע תביעת נזיקין אזרחית נגד המוסד הרפואי שבו טופלו. משכך, במקרים אלה מגישים את התביעה נגד קצין התגמולים ומשרד הביטחון.

כדי שהתביעה תתקבל, באחריותו של החייל להוכיח הן את הנזק הרפואי שנגרם לו וכן כי האירוע התרחש במהלך השירות הצבאי או בעת חופשה מאושרת מהשירות הצבאי.

מכיוון שחובת ההוכחה מוטלת על החייל וכן מכיוון שבניית תיק התביעה והליך הגשת התביעה יכולים להיות קשים ומאתגרים, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום. כדאי לעשות זאת כבר מהרגע הראשון של גילוי הרשלנות הרפואית במטרה שהחייל ימנע מטעויות ויקבל את מרב הזכויות שמגיעות לו.

חשוב לדעת שבתביעה בגין רשלנות רפואית בצבא לא חלה חובה לשכור שירותים של עורך דין צבאי ואפשר לשכור עורך דין אזרחי אשר מומחה בתחום של תביעות נגד משרד הביטחון. כמו כן, חייל שנפגע עקב רשלנות רפואית במהלך השירות הצבאי יכול להגיש את התביעה גם לאחר השחרור ולא רק בזמן השירות, אך לרוב צריך להגיש את התביעה עד שלוש שנים מהשחרור מהצבא.

הכתבה מאת עורך דין אלי סבן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אלי סבן, יו"ר ועדת נכים משירות הביטחון בלשכת עורכי הדין בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully