וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובד שפוטר ללא שימוע כדין יפוצה בסך 87,000 שקלים

17.10.2017 / 8:47

סמנכ"ל טכני בחברה, בעל ותק של 14 שנים, זומן בעל פה לפגישה שבסופה קיבל מכתב פיטורין. בית המשפט קבע כי לא נערך לעובד שימוע כדין וחייב את המעסיק לשלם לו פיצויים

מפוטר. ShutterStock
מפוטר/ShutterStock

על פי החוק, בעת פיטורין העובד המפוטר זכאי לשימוע שבו יכול להגן על עצמו. מועד השימוע צריך להיקבע מראש כדי שלעובד יהיה די זמן להכין את טיעוניו כנדרש. מעסיק שאינו עומד בתנאים אלה למעשה עובר על החוק והעובד רשאי לתבוע את זכויותיו. מקרה כזה עלה לדיון בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב.

לפי התביעה, קרוב ל- 14 שנים עבד התובע כסמנכ"ל טכני בחברה. בנובמבר 2012 התקיימה שיחת טלפון קשה בין העובד לבעל החברה ויום לאחר מכן זומן העובד לפגישה שהסתיימה בפיטוריו. יש לציין כי העובד הקליט את השיחה ללא ידיעתו של המעסיק, דבר שבית המשפט לא ראה בעין יפה.

לאחר הפיטורין הגיש העובד תביעה נגד החברה בגין הפרה של זכויות שונות שהופרו, ובהן חוסר שימוע, עמלה על עסקה שסייע בה, פדיון חופשה ודמי הבראה. כמו כן, התובע טען כי השכר לחישוב פיצויי הפיטורין היה נמוך מדי ולא כלל תוספת שנהג לקבל בכל חודש ומשכך הוא תבע לקבל את סכום ההפרש כנדרש.

לאיתור עורך דין בתחום דיני עבודה לחץ/י כאן

תביעה נוספת הוגשה נגד בעל החברה בגין דרך התנהלותו בהליך הפיטורין. בית המשפט דחה תביעה זו בטענה שיש להפריד בין התאגיד לבין מנהליו ובעליו ובמקרה זה התובע לא הציג תשתית ראייתית אשר מציעה כי המקרה חריג ומצדיק את הרמת מסך ההתאגדות.

טיפ הקלטת שיחות באנדרואיד. וואלה TECH, מערכת וואלה!
העובד הקליט את השיחה ללא ידיעתו של המעסיק, דבר שבית המשפט לא ראה בעין יפה/מערכת וואלה!, וואלה TECH

העובד לא הספיק להתכונן לשימוע כראוי

בית המשפט הבהיר כי לא כל תוספת שכר צריכה להיחשב בגובה השכר בחישוב פיצויי הפיטורין, אך במקרה זה הצדק עם התובע וכי הוא זכאי להפרש הפיצויים. זאת מכיוון שהנתבעת אישרה שהסכום הוא בגדר תוספת שכר שתחילה נרשמה כשעות נוספות וכבונוס, אך היא שולמה בקביעות ללא דרישות מיוחדות.

בעניין הליך הפיטורין בית המשפט קבע כי התובע לא זומן לשימוע כנדרש, אלא זומן לשיחת פיטורין ללא מתן אפשרות להיערכות מוקדמת וללא נוהל פרוטוקול שימוע לעובד. כמו כן, מכיוון שהמעסיק הגיש לתובע מכתב פיטורין בתום אותה הפגישה ניכר כי הוא הכין את המכתב מבעוד מועד והחליט לפטר את העובד עוד באותו היום. על כן בית המשפט קבע כי בשל ההתנהלות הלקויה של הליך הפיטורין לתובע מגיעים פיצויים בסך 25,000 שקלים.

בנוגע לתביעה בגין עמלת עסקה, בית המשפט שוכנע כי גם אם העסקה נחתמה לאחר שהתובע סיים את עבודתו בחברה, הוא השתתף בניהול העסקה וסייע בתהליך שהסתיים בחתימתה ועל כן הוא זכאי לעמלה. לעומת זאת, בית המשפט דחה את דרישות התביעה האחרות, ובהן פדיון חופשה ודמי הבראה.

בסופו של דבר בית המשפט חייב את הנתבעת לשלם פיצויים לתובע בסכום של 87,000 שקלים בגין פיטורין שלא כדין, הפרש פיצויי פיטורין ועמלה על חתימת עסקה. מכיוון שבית המשפט פסק לטובת התובע רק בחלק מן תביעותיו ולא בכולן אף אחד מהצדדים לא חויבו בהוצאות המשפט. עם זאת, התובע נדרש לשלם לנתבע שכר טרחה לעורך דין בסכום של 5,000 שקלים משום שנדחתה התביעה אישית נגדו.

סע"ש 33100-09-13

הכתבה באדיבות אתר עורכי דין LawGuide

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully