וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש הסליחות והרחמים – בקשת חנינה למחיקת רישום פלילי

18.9.2017 / 7:30

בתחילת החודש הכריז הנשיא על "חודש הסליחות והרחמים" ולמעשה קרא לבעלי רישום פלילי לפנות אליו בבקשות חנינה

נשיא המדינה רובי רבלין בטקס השבעת השופטים בבית הנשיא 26 באפריל 2017. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
המדינה יש סמכות ייחודית למחוק רישום פלילי/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

רישום פלילי מהווה מידע הנמצא בתדפיס הרישום הפלילי, הידוע בשמו גם – ר.פ או 'תעודת יושר'. לנשיא המדינה יש סמכות ייחודית למחוק רישום פלילי לאדם שהורשע על ידי בית משפט ובתחילת החודש הוא הכריז על "חודש הסליחות והרחמים" ולמעשה קרא לבעלי רישום פלילי לפנות בבקשות חנינה.

ההליך מתאים רק לבעלי רישום פלילי, להבדיל מרישום משטרתי. רוב האנשים נוטים להתבלבל בין שני המושגים ולכן נסביר בקצרה את ההבדלים. רישום פלילי, הוא רישום שנעשה לאחר שהתנהל הליך פלילי בבית המשפט שבו הורשעתם ונענשתם, לרבות אי הרשעה.

לעומת זאת, משמעות רישום משטרתי, היא שנותר רישום לאחר חקירה במשטרה (ואף גם נעצרתם ושחוררתם) והתיק לא הגיע לבית משפט אלא נסגר בעילת חוסר עניין לציבור או חוסר ראיות. סמכותו של נשיא המדינה למחיקת רישום פלילי היא כלפי הקבוצה של בעלי רישום פלילי בלבד.

למה צריך למחוק רישום פלילי?

רישום פלילי הוא "כתם" המלווה אנשים אשר הורשעו ונושאים אותו עמם זמן רב בחייהם הבוגרים, על אף שלפעמים מדובר באירועים שקרו לפני זמן רב ומהווים חסם כמעט אוטומטי בקבלה למקומות עבודה ולעסוק במקצועות חופשיים, כגון: תיווך, עריכת דין, נהג מונית, אדריכל חשמלאים ועוד. כמו כן, הם יהיו גם מוגבלים בהוצאת רישיונות למיניהם לרבות רישיון נשק, הוצאת ויזה ואשרות עבודה לחו"ל, גישה למכרזים, תפקידים במגזר הציבורי ועוד.

מחיקת רישום פלילי על ידי נשיא המדינה, למעשה גורמת לפתיחת "דף חדש" והגורמים שזכאים לקבלו אינם יהיו זכאים יותר לקבל מידע עליו ואף לא יהיו זכאים לקחת אותו בחשבון ובמידה והרישום הפלילי נמחק גם תוכלו להצהיר שמעולם לא הורשעתם.

לפנייה ישירה אל עו"ד אלון שליכטר לחץ/י כאן

אלון שליכטר.
עו"ד אלון שליכטר

מי יכול להגיש בקשת חנינה?

כל אדם אשר נושא רישום פלילי, יכול להגיש בקשת חנינה, אך כמובן יש להביא בחשבון מספר נתונים טרם הפנייה לנשיא. ראשית, כדי לדעת במדויק מהו הרישום הפלילי יש להוציא תדפיס רישום פלילי, שאותו ניתן להוציא מכל תחנת משטרה בעמדה האישית (מומלץ לבדוק טלפונית מראש שהעמדה קיימת בתחנה), יחד עם תעודת זהות.

שנית, במידה וטרם ביצעתם או שאתם במהלך ביצוע העונש אשר נגזר עליכם, מומלץ להמתין, שכן מוסד החנינה אינו מהווה ערכאה שיפוטית נוספת ולכן רוב הבקשות מסוג זה נדחות בשל סיבה זו, ורק בנסיבות חריגות מאוד טענה בקשה בשלב זה בחיוב.

במידה ועברו מספר שנים מההרשעה, בהחלט יש לשקול הגשת בקשת חנינה לנשיא המדינה. כמובן על הבקשה להיות מנומקת ומנוסחת בצורה מיטבית, המקיפה את שלל הנסיבות של ההרשעה, נסיבות החיים של מבקש חנינה יחד עם מסמכים רלוונטיים, ולכן מומלצת התייעצות מוקדמת עם עו"ד פלילי אשר עוסק בתחום החנינה לנשיא המדינה.

כמה זמן לוקח התהליך?

מענה לפונה בבקשת חנינה לנשיא המדינה אינו הליך קצר ובממוצע לוקח כ-6 חודשים, שכן הבקשה עוברת בין מספר גופים עד שהיא מגיעה ללשכתו של נשיא המדינה, מכאן גם החשיבות להמצאת כל העובדות, הנסיבות והמסמכים הרלוונטיים ובמקרים דחופים הבקשה.

מה זה אומר חודש הסליחות והרחמים?

לשכת נשיא המדינה הכריזו על חודש זה כ"חודש הסליחות והרחמים", הרי הוא חודש אלול שבו נשיא המדינה מקדם בקשות לחנינה במיוחד לאנשים נורמטיביים, אשר ביצעו עבירות פליליות טרם השירות הצבאי ותרמו למדינת ישראל. עם זאת, גם אם מדובר בעבירות שהורשעתם לאחר השירות הצבאי והמדובר בהרשעה בודדת ותרמתם למדינה - בהחלט ניתן לשקול בחיוב הגשת בקשה לנשיא במסגרת חודש הסליחות והרחמים.

אודות הכותב: עו"ד פלילי אלון שליכטר, בעל משרד עצמאי ברמת-גן אשר עוסק באופן בלעדי במשפט הפלילי ובפרט בהגשת בקשות חנינה לנשיא המדינה, ניתן ליצור עמו קשר בטלפון 054-6762373 או דרך האתר www.a-law.co.il באדיבות אתר עורכי דין lawguide

* המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אלון שליכטר בשיתוף מערכת Lawguide
  • עוד באותו נושא:
  • חנינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully