וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגיעה בפרטיות בעבודה: האם מותר למעסיק לעקוב אחרי עובדיו?

14.9.2017 / 11:57

בתקופה שבה קיימת אפשרות טכנולוגית לעקוב אחר מעשי העובד באמצעות פעולותיו בפייסבוק, באינסטגרם ובמייל, עולה השאלה עד כמה מותר למעסיק לפקח על העובד ולחדור לפרטיותו

עובד מציץ במחשב של עובדת. ShutterStock
האם מעסיק רשאי לקרוא מיילים פרטיים של עובד?/ShutterStock

ההתפתחות הטכנולוגית של העשורים האחרונים שינתה את אופי העבודה במקומות תעסוקה רבים. תהליך זה פתח צוהר לשאלות משפטיות חדשות, הנובעות מהשינויים בשיטת העבודה. השאלה המרכזית שהתעוררה כתוצאה מהשינוי היא שאלת פרטיות העובד.

בעידן שבו קיימת אפשרות טכנולוגית לעקוב אחר מעשי העובד, ולקרוא את תכתובותיו במייל, עולה השאלה עד כמה מותר למעסיק לפקח על העובד ולחדור לפרטיותו, והאם הוא רשאי לקרוא מיילים פרטיים של עובד אשר נעשו במקום העבודה?

מצד אחד, המיילים נשלחו באמצעות רכוש העסק, על גבי תשתית החברה ועל חשבון שעות העבודה. מנגד, מדובר בחדירה גסה לפרטיות העובד, כאשר הזכות לפרטיות היא זכות חוקתית המוגנת בחוק יסוד. שאלה זו נידונה בבית הדין הארצי לעבודה, ועקב כך הותוו כללים לנושא הדואר האלקטרוני בעבודה. הנושא נידון במסגרת שני ערעורים על החלטת בתי דין אזוריים שלא לאפשר קבילות תכתובות מייל של עובדים כראיה במשפט.

הפסיקה הכירה בכך שהמעסיק, במסגרת הסמכות הניהולית שלו, זכאי לפקח על העובדים באמצעים אלקטרוניים, ואף רשאי לפקח על השימוש במחשב במסגרת העבודה. עם זאת, יכולתו הניהולית כפופה לדרישות תום הלב, הסבירות וההגינות. מתוך השקפה זו, התווה בית הדין את הדרך שבה יש לפעול בעניין דואר אלקטרוני בעבודה.

לאיתור עורך דין בתחום דיני עבודה לחץ/י כאן

מקלדת. ShutterStock
בית הדין מבחין בין סוגים שונים של תיבות דואר אלקטרוני/ShutterStock

מתי מותר למעסיק לקרוא מיילים של עובדיו?

בית הדין מבחין בין סוגים שונים של תיבות דואר אלקטרוני, כאשר יכולת המעסיק לנטר תכתובות העובד תלויה בסוג התיבה, על פי חלוקת תיבות הדואר למספר סוגים: תיבה של מקום העבודה, תיבה פרטית ותיבה מעורבת.

בתיבה המיועדת לצרכים מקצועיים בלבד, כאשר המעסיק הבהיר ויידע את העובדים כי הן מיועדות אך ורק לשימוש מקצועי לצרכי העבודה, מותר למעסיק לנטר ולבחון את תוכן התכתובות שבהן. עם זאת, אם העובד חרג מהוראת המעסיק והשתמש בתיבה זו לתכתובות פרטיות, אסור למעסיק לנטר תכתובות פרטיות אלה, אלא אם מדובר בנסיבות של התנהגות פלילית או פוגענית של העובד.

אם המעסיק רוצה לחדור לתכתובותיו הפרטיות של העובד, עליו להחתים את העובד מראש על כך שהוא מודע למדיניות ניטור תיבות הדואר האלקטרוני על ידי המעסיק ובכלל זה על האיסור להשתמש בתיבת המייל לתכתובת פרטית. בנוסף, נדרשת הסכמה מפורשת לכל פעולת חדירה לתכתובת הפרטית המדוברת.

אם תיבה המיועדת לצרכים אישיים בלבד, למעסיק אסור לחדור ולנטר אותה. הוא רשאי לעשות כן, אך ורק במקרים חריגים, כאשר קיים חשש להתנהגות פלילית. במקרה זה, על העובד להסכים באופן מפורש לכל פעולת חדירה לתכתובת האישית שלו.

אם התיבה מעורבת ומיועדת גם לצרכים אישיים וגם לצרכים מקצועיים, אסור למעסיק לנטר אותה, אלא אם קיים חשש רציני להתנהגות פלילית של העובד. במקרה זה, נדרש אישור מפורש של העובד לכל פעולת ניטור ומעקב בכל הנוגע לתכתובת האישית שלו בתיבה זו, בניגוד לתכתובת המקצועית.
תיבות דואר שאינן קשורות למעסיק ומצויות על שרתים של ספק חיצוני כמו, gmail נחשבות לרכושו הפרטי של העובד, על כן אסור לעקוב ולנטר תכתובות של העובד שבוצעו באמצעות תיבות דואר אלקטרוני מסוג זה. כאשר גם הסכמת העובד מדעת לחדירה לתיבת המייל הפרטי שלו, אינה מכשירה את הפעולה.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

מערכת Lawguide
  • עוד באותו נושא:
  • פרטיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully