וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד ניתן לבטל אישום בגין נהיגה בשכרות?

25.10.2017 / 8:26

לאחרונה ישנה החמרה קיצונית על נהגים אשר לא עברו בדיקת ינשוף. זאת מאחר שהמחוקק בחר לשים סוף לתופעה של נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סמים

נהג שותה בנהיגה. ShutterStock
בכדי להאשים נהג בעבירה של נהיגה בשכרות עליו לעבור רף מינימלי של 290 מ"ק אלכוהול אויר נשוף או 50 מ"ג אלכוהול ביחס ל- 100 מ"ל דם/ShutterStock

חרף ההחמרה בענישה הכלים לצמצום התופעה עד כה לא נשאו פרי ואף במקרים רבים פגעו בנהגים שאינם שיכורים, גם לפי הבדיקות שקבע המחוקק. התוצאה היא שחלקם פשוט לא מודעים לזכויותיהם ונענשים בעבירה כה חמורה ללא סיבה מוצדקת.

מיהו נהג שיכור?

נהגים הנמצאים תחת השפעות משקאות משכרים או נהיגה תחת השפעת סמים או נהגים ששתו בטרם עלו על ההגה ואפילו מעט - כל אלו נקראים לפי החוק שיכורים במידה ועברו את הרף.

מהי הכמות המותרת?

בכדי להאשים נהג בעבירה של נהיגה בשכרות עליו לעבור רף מינימלי של 290 מ"ק אלכוהול אויר נשוף או 50 מ"ג אלכוהול ביחס ל- 100 מ"ל דם. יש לשים לב כי באוכלוסיות מיוחדות שהם נהגים חדשים – וותק נהיגה של פחות משנתיים, נהגים צעירים, נהגי מוניות ועוד. אלו נקראים "אוכלוסיות מיוחדות" ולהם הפסיקה והתקנות מחמירות יותר. כלומר, עד 100 מ"ג אויר נשוף לליטר מותר מעל לכך אסור.

נתפסתי בשכרות - מה עלי לעשות?

• יש להישמע לשוטרים. במידה ותבחר לא להישמע, אתה מסכן את עצמך בעבירה פלילית של הפרעה לשוטרים או הכשלת שוטר.
• השוטרים יבקשו ממך למסור בדיקת נשיפון בבדיקה זו תצא תוצאה עבר או נכשל.
• במידה ונכשלת אתה תעבור להמתנה של 15 דק', שבסופה תיבדק במכשיר הינשוף.
• הסטטוס המשפטי בשלב שבו נכשלת בבדיקת נשיפון מעתה יהיה "חשוד" ולא נבדק (ולכך יש משמעות כפי שיפורט בהמשך), מהו החשד? - נהיגה בשכרות. ולכן, לחשוד יש זכויות עפ"י חוק שאותם חייבים השוטרים לבצע ולא לרמוס ברגל גסה.
• המדידה בינשוף תקבע מהי הכמות החורגת, כאשר אם אינך נמנה על אוכלוסיות מיוחדת, הכמות המותרת עד 290 מק"ג לליטר אויר נשוף, במידה והחשוד נמנה על אוכלוסיות מיוחדות, אזי כמות המותרת עד 100 מ"ג לליטר אויר נשוף מעל כמות זו – אתה נחשב לשיכור לפי החוק.
• לאחר מכן, השוטרים יבקשו ממך לבצע בדיקת מאפיינים - בדיקת מאפיינים תעשה לרוב ע"י אדם נוסף, בבדיקה זו תתבקש להניח אצבע לאף ללכת ישר ועוד.

לפנייה ישירה אל משרד עורכי דין חיים אליה לחץ/י כאן

חיים אליה.
עו"ד חיים אליה

נתפסתי בשכרות ולא החליפו פיה חדשה

בכתב אישום של נהיגה בשכרות שבו ייצג החתום מטה לא החליפו פיה - התיק בוטל כלא היה, בלי שום עונש ובלי פסילה. במקרה שלא הוחלפה פיה ויש עוד מספר כשלים כדוגמת: אין רישום של מי נכח בזירה, למרות שחבריו של החשוד נכחו. וכן, אין רישום שעת עצירה מדויקת, ומקום הרכב - לרוב דינו של כתב אישום זה- בטלות.

השוטר לא ביצע בדיקת כיול (איפוס) למכשיר בסוף המשמרת הקודמת

בכתב אישום של נהיגה בשכרות בכמות של 845 מק"ג לליטר אויר נשוף, שבו ייצג החתום מטה (פ"ל 4236-03-15 נצרת) המכשיר לא היה מכיול (מאופס). המשמעות האופרטיבית היא שאי אפשר למדוד מהי התוצאה הנכונה לאותו נבדק ספציפי. ולמה? כי אולי התוצאה היא של הנבדק הקודם ולא של הנבדק הנוכחי? ומאחר ואנו מצויים במשפט פלילי, שאין בו מקום לספקות כנגד הנאשם. התוצאה היא ביטול האישום. כך, במקרה זה כמו במקרים הקודמים כתב האישום בוטל כלא היה.

לא אפשרו לחשוד להתייעץ עם עו"ד

במקרה בו לא אפשרו לך להיוועץ עם עורך דין. כלומר, אין חתימה של הנבדק על זכות ההיוועצות עם עו"ד שהינה זכות בסיסית, גם כאן דריסה על זכות זו ועוד עם אחרים עלולה להביא לידי בטלות כתב האישום.

מה קורה במקרה שבו לא חלפו למעלה מ- 15 דקות? ולא שמרו על החשוד?

במקרה שבו לא חלפו למעלה מ- 15 דקות, ואין קשר עין רציף, משמעות הדבר שהתביעה לא יכולה לבסס תמונת אשם ברורה. שכן, ספק זה המתעורר יחד עם ספקות אחרים בתיק עלול במידה רבה להביא לידי ביטול של כתב האישום, ואף לזיכוי וזאת כאשר מנהלים תיק נכון!

מהו צו איסור שימוש ברכב? ופסילה מנהלית של רישיון נהיגה?

לקצין המשטרה סמכויות רבות באשר להחזקת הרכב ופסילת רישיון נהיגה הנקראת גם פסילה מנהלית. כך, שבהתאם לפקודת התעבורה יכול להורות על תפיסת הרכב ל- 30 ימים ככל ומדובר בנהיגה תחת השפעת סמים. וכן, בנהיגה בשכרות גם לנהגים הנמנים על קטגוריית "אוכלוסיות מיוחדות" כדוגמת נהג צעיר, נהג חדש, נהגי מוניות וכו', וגם נהגים רגילים.

קצין המשטרה יכול לאסור שימוש ברישיון נהיגה - פסילה מנהלית, במקרה שבו הנהג מעורב בתאונה הנגרמת כתוצאה משימוש בסמים או באלכוהול. תפיסת רכב יכולה להגיע גם לעד 60 ימים ובמקרים מיוחדים עד 120 ימים.

בטרם יחליט קצין המשטרה על תפיסת הרכב ותפיסת רישיון הנהיגה יבצע הליך של "שימוע". כלומר, על קצין המשטרה לשמוע את טענות הנהג הנוהג בשכרות, בטרם החרמת הרכב או בטרם פסילת רישיון הנהיגה. ככל וקצין המשטרה יתרשם כי הנהג מסוכן לציבור יורה על החרמת הרכב ועל החרמת הרישיון (צו איסור שימוש ברכב ופסילה מנהלית רישיון נהיגה).

האם המשטרה יכולה לבקש לפסול את רישיון ולאסור שימוש ברכב גם לתקופה נוספת?

בהחלט, המשטרה יכולה לבקש לפסול את רישיון הנהיגה מעבר ל- 30 ימים עד 90 ימים. ואף באמצעות תובע תעבורה לבקש מבית משפט פסילת רישיון נהיגה עד תום ההליכים המשפטיים. המשמעות היא עד שלא יסתיים ההליך כנגדך, לא יוחזר רישיון נהיגה. ולכן, חשיבות עצומה להגיע כבר בשלב השימוע בליווי עורך דין כדי לעמוד על זכויותיך. לדוגמה: אם קצין המשטרה לא ביצע שימוע כנדרש או אם הרכב שהוחרם משמש לצורכי משפחה או פרנסה.

כיצד ניתן לקבל את רישיון הנהיגה ואת הרכב בחזרה?

באמצעות פניה לבית משפט, כאשר בית המשפט יבחן את הזיקה של מבקש הרכב. כך לדוגמא: במקרה בו אין עבירות דומות ושימוש אחרים ברכב - בית המשפט מורה על שחרור הרכב (בא"ש 2178-06-16 חיפה), או הרכב משמש לבני משפחה נוספים הזקוקים לו לנהיגה או לצורכי פרנסה ובלבד שלא יותר השימוש לנהג שנהג בשכרות.

מה ניתן לעשות כאשר מדובר ברכב חברה?

אף כאן לפנות לבית המשפט, כאשר יוכיח בעל הרכב כי עשה כל שביכולתו למנוע את העבירה או יוכיח בעל הרכב כי הרכב נלקח לביצוע העבירה שלא בהסכמתו ולא בידיעתו.

האם יש סיכוי למאסר בפועל?

המדינה מבקשת מאסר בפועל לנהיגה בשכרות בכל כמות.
לסיכום - בכל תיק ניתן למצוא כשלים היכולים להביא לידי זיכוי, לכל הפחות, הפחתה ניכרת מהעונש. בנוסף, ניהול התיק והשלכותיו מתחיל עוד בהליך השימוע, ולאחר מכן, בבקשה לביטול פסילה מנהלית ואיסור שימוש ברכב. על כן, בחירת עורך דין תעבורה לה חשיבות מכרעת לניהול התיק.

לאור הענישה המשמעותית והמחמירה בעבירת נהיגה בשכרות מסוג אלכוהול או תחת השפעת סמים הכרחי להיוועץ ולהיות מיוצגים בידי עורך דין תעבורה בטרם חקירה וכן בהתמודדות עם כתב אישום בפני בית המשפט.

משרד עורכי דין חיים אליה עיסוקו בייצוג עבירות תעבורה על כל סוגיהם בכלל, ובעבירת נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים בפרט. למשרדנו מענה מקצועי ומהיר 24/7. משרדנו אף זוקף לזכותו הצלחות רבות ומגוונות בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות נהיגה בשכרות או בנהיגה תחת השפעת סמים, לרבות מחיקת כתבי אישום והסדרי טיעון מקלים במיוחד.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות, אל תהסס והתקשר ישירות לעו"ד חיים אליה כמי שמרכז תחום זה 0524-42-42-21 או השאר פרטים בדף יצירת קשר ונציגנו יחזרו אליך בהקדם. כתבה מאת עו"ד חיים אליה עורך דין תעבורה במרכז רחוב שנקר 4 קומה 1 הרצליה פיתוח להתייעצות בכל שעה נייד 0524-42-42-21, משרד 077-530-9587.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עורך דין תעבורה חיים אליה בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully