וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד ניתן לבטל או לשנות צוואה הדדית?

26.10.2017 / 11:11

עריכת צוואה הדדית הינה מהלך חשוב ומורכב אשר טומן בחובו סיכונים והשלכות משפטיות. במיוחד כשאחד מבני הזוג מעוניין לבטל את הצוואה שנחתמה על ידו

זוג חותם על מסמכים. ShutterStock
צוואה הדדית היא צוואה שנערכת על ידי שני בני הזוג ואשר שני בני הזוג הסכימו על תוכנה וחתמו עליה/ShutterStock

בשנים האחרונות, בני זוג רבים עורכים צוואות הדדיות. על פי מחקר שנערך, כרבע מכלל הצוואות שנערכות הן צוואות הדדיות. אלא שלמרות שצוואה הדדית מהווה אמצעי משפטי להבטיח את אופן חלוקת הרכוש של בני הזוג לאחר פטירתם.

צוואה הדדית - מהי?

צוואה הדדית היא צוואה שנערכת על ידי שני בני הזוג ואשר שני בני הזוג הסכימו על תוכנה. צוואה הדדית יכול שתיערך על גבי מסמך אחד (עליו יחתמו 2 בני הזוג ואז הצוואה תיקרא צוואה משותפת) או על גבי 2 מסמכים נפרדים אשר ייערכו באותה עת, כלומר באופן מקביל.

בצוואה הדדית קיים מרכיב של "הסתמכות"- כלומר קיימות הוראות בצוואה אשר מתבססות בין היתר על ההוראות הקבועות או כאלה שנמנעו מלקבוע אותן בצוואת בן הזוג השני. מאחר שצוואה הדדית היא תוצר של הסכמה בין בני הזוג, הרי שצוואה הדדית מהווה מעין הסכם –"חוזה" בין בני הזוג וחלים עליה כללים שונים מאשר על צוואה "רגילה".

הרציונל העומד מאחורי הצוואות ההדדיות הוא הרצון של בני הזוג להגביל את בן הזוג אשר יישאר בחיים לאחר פטירת בן הזוג הראשון בשימוש בעיזבון או בהורשתו לאחרים. בדרך כלל ההוראות בצוואות הדדיות מדברות על כך שבני הזוג יירשו האחד את השני ולאחר פטירת האחרון מבניהם יירשו אותם בדרך כלל ילדי בני הזוג. לעיתים בני הזוג קובעים בצוואה ההדדית כי הם בוחרים לוותר על ההורשה אחד לשני וקובעים כי העיזבון יחולק ישירות לילדי בני הזוג המשותפים או לכל גורם אחר.

לפנייה ישירה לעורך דין אורי טשקורי לחץ/י כאן

עו"ד אורי טשקורי.
עו"ד אורי טשקורי

יתרונות וחסרונות של צוואה הדדית

היתרון של צוואה הדדית הוא האפשרות להגביל את יכולתו של בן הזוג לשנות את צוואתו בעתיד ולעשות בעיזבון כאוות נפשו. אולם יתרון זה הופך לעיתים לחיסרון וזאת כשבן הזוג שנותר בחיים נאלץ (לעיתים בשל נסיבות לא צפויות) לשנות את הוראות צוואתו.

האם ניתן לבטל או לשנות צוואה הדדית

כלל בסיס בדיני הצוואות הוא כי אדם יכול לבטל או לשנות את צוואתו בכל עת שירצה בכך. בחוק הירושה נקבע כי קיים הבדל בין דרך ביטול צוואה הדדית אם הדבר נעשה בחייהם של 2 בני הזוג או אם הדבר נעשה לאחר פטירת אחד מבני הזוג. החשיבות היא האם כאשר בן זוג אחד משנה את צוואתו יכול גם בן הזוג השני לשנות אף הוא את צוואתו, אם לאו.

ביטול צוואה הדדית כאשר בן הזוג עדיין בחיים

תוקף לשינוי צוואה הדדית במקרה זה יהיה רק אם נמסרה הודעה בכתב לבן הזוג לפני הביטול או השינוי. בהתאם לכך יכול בן הזוג השני לשנות אף הוא את הוראות צוואתו או לערוך צוואה חדשה. חשוב לזכור כי עצם מסירת ההודעה מהווה ביטול גם של צוואת בן הזוג השני ואם הוא לא יערוך צוואה חדשה אזי עיזבונו יחולק על פי דין- על פי חוק הירושה כאילו לא נערכה צוואה כלל.

שינוי או ביטול צוואה הדדית לאחר שבן הזוג אינו בין החיים

כאשר מי מבני הזוג מעוניין לשנות את הצוואה ההדדית לאחר שבן זוגו נפטר –הוא יוכל לעשות כן רק אם הוא לא יירש את בן הזוג שנפטר. כלומר, אם הצוואה ההדדית קובעת כי בן הזוג שנותר בחיים יירש את מלוא העיזבון אזי אותו בן זוג יהיה חייב להסתלק באופן מלא מזכותו בעיזבון ורק אז יוכל לערוך צוואה חדשה השונה מזו ההדדית.

ואולם, אם כבר חולק העיזבון, הרי שבן הזוג שנותר בחיים (וירש את העיזבון בהתאם להוראות הצוואה ההדדית) מחויב תחילה להשיב את כל מה שירש ורק לאחר ההשבה יוכל לערוך צוואה חדשה השונה מזו ההדדית.

ניתן להתנות על האפשרות לבטל או לשנות צוואה הדדית
חשוב לזכור כי בני הזוג העורכים צוואה הדדית, יכולים במסגרת צוואה זו לקבוע הוראות השונות מהוראות חוק הירושה לגבי ביטול או שינוי הצוואה ההדדית ובכך להתיר להם לבטל או לשנות את הצוואה ההדדית באופן "חופשי" יותר מזה המותר בחוק הירושה. בני הזוג יכולים לקבוע, למשל, כי השינוי יכול להיעשות ללא מסירת הודעה בכתב לבן הזוג השני וכו'.

תקיפה משפטית של צוואה הדדית

בשל הייחודיות של צוואה הדדית ואפשרויות הביטול שלה אזי במקרה של שינוי או ביטול צוואה הדדית שלא בהתאם להוראות החוק והפסיקה ניתן יהיה לבחון את משמעות השינוי, תוקף הצוואה ההדדית ואפשרות נקיטת ההליך המשפטי המתאים.

קיימות טענות רבות שאותן ניתן להעלות לגבי שינוי או ביטול צוואה שנעשה שלא בהתאם לחוק והפסיקה. כמובן שיש לבחון גם את הנסיבות הנוגעות לאופן השינוי ועוד.

* משרדנו הינו בעל ניסיון רב (של למעלה מ-11 שנים), עשיר מאוד ומוצלח בניהול בעריכת צוואות הדדיות ובניהול הליכים משפטיים הקשורים בביטול צוואות הדדיות. משרדנו דוגל בקשר ישיר ובלתי אמצעי עם הלקוח כך שניתן לפנות לטלפון הסלולארי של עו"ד טשקורי 054-6663864 או דרך האתר www.ot-law.com. פנו אל משרדנו עוד היום לצורך קבלת מענה ראשוני וייעוץ מקדים!

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אורי טשקורי בשיתוף מערכת Lawguide
  • עוד באותו נושא:
  • צוואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully