וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנסיונר שהצית את משרדי קרן הפנסיה קיבל עונש מופחת

30.10.2017 / 12:35

גבר כבן 75, נכנס אל משרדי חברת הביטוח בתל אביב, ומחמת תסכולו העמוק ותחושת הקיפוח בגין אי קבלת כספים המגיעים לו, הצית שלוש עמדות שירות וגרם נזק רב לרכוש

הצתה. ShutterStock
לאחר שהמנהלת הלכה לנעול את הדלת הראשית, הצית הנאשם שלוש עמדות שירות, וגרם נזק כבד לציוד המשרדי/ShutterStock

למרות חומרת העבירה, בית המשפט המחוזי בתל אביב – יפו, התחשב בגילו המבוגר של הנאשם, במצבו הנפשי ובהיעדר עבר פלילי, והשית עליו עונש מופחת של ששה חודשי מאסר שירוצו בדרך של עבודות שירות.

על פי עובדות כתב האישום, בתחילת אוגוסט 2016, סמוך לשעה שבע בבוקר, הגיע הנאשם, כשהוא נושא עמו חומר דליק וגפרורים, אל משרדי חברת הביטוח בתל אביב. הנאשם צעק לעבר אחת העובדות: "גנבים! פושעים! תחזירו לי את הכסף!".

מנהלת השירות פנתה אל הנאשם וביקשה ממנו להפסיק לצעוק. היא הסבירה כי המשרדים טרם נפתחו ואף ביקשה ממנו להמתין בחוץ עד לתחילת הפעילות. לאחר שהמנהלת הלכה לנעול את הדלת הראשית, הצית הנאשם שלוש עמדות שירות, וגרם נזק כבד לציוד המשרדי.

בנסיבות אלה הורשע הנאשם בעבירת הצתה לפי סעיף 448(א) לחוק העונשין. הנאשם לא הכחיש את המיוחס לו, אך טען כי ביצע את העבירה עקב תסכול עמוק בשל העובדה שלאחר 35 שנות עבודה, לא שולמו לו הקצבה המגיעה לו והפרשי שכר בגין שנים עודפות.

לאיתור עורך דין פלילי לחץ/י כאן

אדם יושב ליד מחשב עם מטבעות ומחשבון. ShutterStock
הנאשם טען כי מגיעים לו הפרשים ומענקים בגין שנים עודפות והוא קופח בהפרש של עשרות אלפי שקלים/ShutterStock

מתסקיר שירות המבחן עלה כי הנאשם נשוי ואב לחמישה ילדים. עד שנת 2009 עבד בתעשייה האווירית ואין לו הרשעות קודמות. שירות המבחן התרשם כי הנאשם מתנהל באופן אובססיבי בדפוסי חשיבה נוקשים לתפיסתו את מצבו, זאת למרות פסיקת בית הדין לעבודה בעניין הסכסוך שלו עם קרן הפנסיה.

מפסק הדין עלה כי עיקר הבעיה נבע מאישור שקיבל הנאשם מנציג התעשייה האווירית, שעל פיו מגיעה לו קצבה חודשית בסך של 6,600 שקלים בחודש, ובפועל נעשה חישוב שעל פיו מגיעה לו קצבה חודשית בסך 5,570 שקלים בלבד. כמו כן הנאשם טען כי מגיעים לו הפרשים ומענקים בגין שנים עודפות והוא קופח בהפרש של עשרות אלפי שקלים.

שירות המבחן התרשם כי האובססיביות של הנאשם מעמידה אותו בסיכון להישנות התנהגות אלימה מול חברת הביטוח. התביעה דרשה לקבוע מתחם ענישה שנע בין 18 עד 36 חודשי מאסר בפועל, אולם הסכימה להעמיד את המאסר על הרף הנמוך, עקב גילו ונסיבותיו האישיות.

בית המשפט ציין כי אין ספק שמדובר במעשה המחייב תגובה עונשית הולמת של מאסר בפועל, לאו דווקא לתקופה קצרה. עוד הוסיף כי אין צורך להכביר במילים על מסוכנות ביצוע עבירת הצתה, כאשר במקרים אלה ניתן לדעת כיצד האש פורצת, אולם אין לדעת לאן תתפשט ולאילו תוצאות תגרום ואף היו מקרים שבהם קופחו חיי אדם ונגרמו פגיעות בנפש כתוצאה מהצתה.

בית המשפט סבר כי בנסיבותיו המיוחדות של המקרה, כאשר הנאשם במעשה של ייאוש ביצע מעשה פלילי אסור וחמור, יש לקבוע מתחם עונש שנע בין שישה חודשי מאסר לשלושים חודשי מאסר. בסופו של דבר, התחשב במצבו וגזר עליו עונש ברף הנמוך של שישה חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות, 15 חודשי מאסר על תנאי שלא יעבור תוך שלוש שנים עבירה של הצתה וקנס בסך 5,000 שקלים.

ת"פ 21439-08-16

הכתבה באדיבות אתר עורכי דין lawguide

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully