וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיסוי ביטקוין: כיצד לפעול מול רשויות המס והבנקים?

7.11.2017 / 13:30

בחודש החולף ניפץ הביטקוין עוד שיא ביקושים עולמי ומחירו נסק לכ- 7,500 דולר. לאור ההתעניינות הגוברת בציבור, הן מצד משקיעים חדשים והן מצד משקיעים וסוחרים קיימים המעוניינים לממש את השקעתם, מתעוררות שאלות רבות בקשר עם סוגיית הרגולציה והמיסוי

מטבע ביטקוין. ShutterStock
מטבע ביטקוין/ShutterStock

במאמר זה נשתדל לענות על מספר שאלות נפוצות ולעשות סדר בעולם שבו רגולציה ומיסוי פוגשים את ההמצאה הטכנולוגית החדשנית, אשר משנה את סדרי העולם הפיננסי המסורתי.

האם מותר בישראל לעשות שימוש בביטקוין?

פעילות בביטקוין או בכל מטבע דיגיטאלי אחר, הינה חוקית בישראל, בדומה למרבית המדינות בעולם.

מהם הסיכונים העיקריים הטמונים בהשקעה בביטקוין?

היות וביטקוין הוא מטבע מבוזר שאינו מונפק על ידי מדינה או בנק מרכזי כלשהו, הרי שאין הוא זוכה לגיבוי של בנק מרכזי הערב לערכו הנקוב וכן אין חובה לקבלו כתמורה עבור נכס או שירות או כפירעון של חוב כספי.

בנוסף, מאחר שביטקוין הינו מטבע דיגיטאלי וקריפטוגרפי המאופיין באנונימיות מסוימת, הרי שפעילות במטבע יוצרת סיכוני הלבנת הון, מימון טרור ופעילות עבריינית מסוג הונאות, מרמה וגניבה.

כמו כן, חשוב לזכור כי מרבית הפלטפורמות למסחר בביטקוין אינן מפוקחות על ידי רגולטור באופן מלא, אם בכלל, ועל כן המשתמש בפלטפורמות אלה חשוף למגוון רחב של סיכונים כגון אובדן של השקעותיו לאור פריצה או מעילה או כתוצאה מהפסקת פעילות. לכל הסיכונים הללו יש להוסיף את הסיכון המשמעותי לערכו הכלכלי של הביטקוין נוכח התנודתיות הגבוהה במחירו (לא מומלץ לבעלי לב חלש).

האם חל מס בעת מכירת ביטקוין?

התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית ותלויה מאוד בנסיבות הפרטניות של המקרה. יש הטוענים כי במקרה של משקיע שהשקיע באופן פאסיבי בביטקוין (לא במסגרת "עסק"), לא יחול בהכרח מס הכנסה על הרווח שמומש. זאת נוכח הפטור הקיים בסעיף 9(13) לפקודת מס הכנסה אשר קובע פטור ממס הכנסה בגין הפרשי הצמדה מהשקעה מסוימת במטבע חוץ.

מנגד, רשות המיסים סבורה כי ביטקוין אינו נחשב ל"מטבע" מבחינה משפטית ולכן רווח בגין מכירת ביטקוין חייב במס - מס רווח הון (בד"כ בשיעור של 25%) או מס שולי (עד 50%) אם זו הכנסה עסקית. שיעור המס יקבע בהתאם לנסיבות הפרטניות של המקרה. יתר על כן, לדעת רשות המיסים עלולה להיות גם חבות במע"מ בגין מכירת ביטקוין. בקרוב צפויה להתפרסם עמדה הרשמית של הרשות באופן סופי כך שאי הבהירות בנושא צפויה להתפוגג.

למענה משפטי בפורום מיסוי ביטקוין ומטבעות דיגיטאליים לחץ/י כאן

עו"ד קובי צרפתי. Lawguide,
עו"ד קובי צרפתי/Lawguide

באיזה שלב יחול המיסוי?

לרוב, אירוע המס יחול רק בעת מכירת הביטקוין. כלומר, כל עוד לא מימשתם את הביטקוין ואתם ממשיכים להחזיק בו, לא יחול מס, שכן כל הרווח הינו "על הנייר" בלבד.

מה קורה אם הפסדתי ממכירת ביטקוין?

ככל שננקטת הגישה לפיה רווחים ממכירת ביטקוין חייבים במס, ניתן לקזז הפסדים שנוצרו ממכירת ביטקוין כנגד רווחים בהתאם לכללי המס הרגילים של קיזוז הפסדים (הפסדי הון כנגד רווחי הון, העברת הפסד הון לשנים הבאות וכו'). נוסיף, כי בנסיבות מסוימות ניתן להכיר בהפסד לצרכי מס אשר ניתן לקיזוז, גם בהפסד שנגרם מאובדן או גניבה של ביטקוין.

האם ניתן להתחשב בחישוב הרווח בהוצאות שונות?

בחישוב הרווח ממכירת ביטקוין לצורכי מס, ניתן להפחית מהרווח החייב במס הוצאות הקשורות במכירה כדוגמת עמלות מסחר, עמלות פעולה והמרה ושכ"ט עו"ד/רו"ח.

איזה תיעוד עלי לשמור?

יש לשמור תיעוד מקסימלי בגין פעולות הרכישה והמכירה של הביטקוין, כגון פירוט של ארנקים דיגיטאליים, פעולות מסחר, חשבונות מסחר בפלטפורמות מסחר ואסמכתאות בגין העברות בנקאיות ופעולות בכרטיס אשראי שקשורות לרכישת/מכירת ביטקוין. אף אם ביצעתם רכישה או מכירה במזומן יש לדאוג לרישום ותיעוד נאות בנושא (לכל הפחות מיילים והודעות ורישום מסודר באקסל באופן שוטף).

כיצד עלי לדווח לרשות המיסים על עסקאות בביטקוין?

לרוב, אם מדובר בהשקעה הונית ופאסיבית, אין חובה לדווח לרשות המיסים על כל עסקה בביטקוין, אלא רק בגין רווחים שנוצרו ממכירת המטבע. הדיווח הינו פר עסקת מכירה באמצעות טופס דיווח ייעודי על רווח הון (וכן במסגרת דוח שנתי ו/או הצהרת הון). מאחר ולמרבית האנשים אין תיק במס הכנסה נדרש גם לפתוח תיק במס הכנסה טרם העברת הדיווח על המכירה. מומלץ להיעזר ברו"ח ולא להתנהל מול רשות המיסים באופן עצמאי.

יש לי עסק שמקבל תשלומים בביטקוין. כיצד עלי לפעול?

ראשית, יש להפריד באופן ניהול הארנקים הדיגיטאליים בין ארנק פרטי לבין ארנק עסקי, כך שרק בארנקים שיוגדרו כעסקיים יתקבלו תשלומים בביטקוין אשר העסק מקבל בגין מכירותיו.

שנית, יש לבצע רישום מסודר של כל הטרנסאקציות ולשקף אותן באופן מלא באקסל ובמערכת הנהלת החשבונות של העסק.

שלישית, סכום התשלום ייקבע בהתאם לשווי ההוגן (מחיר השוק) של הביטקוין במועד העסקה (למשל, מחיר בבורסה מובילה בעולם או מחיר עולמי ממוצע).

לבסוף, אותם כללים שחלים במסגרת מכירת מוצר/שירות בתמורה לתשלום במזומן או באשראי יחולו גם במכירה תמורת ביטקוין, לרבות בנושא הנפקת חשבוניות מס וקבלות (כך שאלה יכללו את מהות העסקה ופרטיה, כולל מחיר העסקה).
חשוב גם לדאוג כי כל המידע הנ"ל מועבר לרואה החשבון או יועץ המס של העסק באופן שלם, בכדי לוודא עמידה בכל דרישות ניהול ספרי החשבונות לפי הדין. נעיר, כי סביר שרווחים שנוצרו לעסק מעליית הערך של הביטקוין (בהנחה שהביטקוין שהתקבל לא הומר באופן מיידי לשקלים) יהיו חייבים במס.

הבנק שלי מסרב להעביר תשלומים שקשורים לעסקאות בביטקוין. מה באפשרותי לעשות?

לפני הכל, חשוב להבין כי הבנקים בישראל ממלאים תפקיד חשוב במערכת הפיננסית במסגרת המאבק העולמי למניעת הלבנת הון ומימון טרור. כפועל יוצא, מחוייבים הבנקים במקרים בהם מתעורר חשד להלבנת הון לברר פרטים נוספים ולדרוש מסמכים מבהירים מצד בעל החשבון.

על כן, מומלץ להתנהל בשקיפות מול הבנק ולספק לו את כל המידע הדרוש, כולל הבהרות ומסמכים תומכים, ובמידת האפשר להודיע לו מראש על תקבול צפוי בחשבון הבנק שמקורו במכירת ביטקוין. כמו כן, חשוב לתעד ולשמור את כל השיחות וההתכתבויות עם הבנק בנושא לכל צורך עתידי.

הכתבה מאת קובי צרפתי, עו"ד ורו"ח (ישראל וארה"ב) ורון צרפתי, עו"ד ורו"ח, מומחים במיסוי ישראל ובינלאומי, גילוי מרצון, הלבנת הון ומיסוי מטבעות דיגיטאליים, ממשרד עו"ד צרפתי ושות' באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד ורו"ח קובי צרפתי ועו"ד ורו"ח רון צרפתי בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully