וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרעות טורדניות וכפייתיות במהלך השירות הצבאי

15.11.2017 / 13:25

לא משנה כמה יכינו אותך לקראת הגיוס לצה"ל המערכת הצבאית היא מערכת חדשה ורווית לחצים. אתה צריך להתמודד עם "שפה" חדשה, וישנם כללים חדשים וסביבה חדשה

פעילות כוחות צהל בכפר סוריכ בעקבות פיגוע הירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. דובר צה"ל
פעילות כוחות צהל בכפר סוריכ בעקבות פיגוע הירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017/דובר צה"ל

כל אחד יגיב אחרת אל המציאות החדשה, חלק יסתגלו בקלות וחלק יתקשו להתמודד עם הלחצים השונים וימצאו את עצמם שוטפים ידיים בצורה מוגזמת או חושבים מחשבות טורדניות (דוגמה נפוצה היא מחשבה אובססיבית שקשורה לניקיון וסטריליות - האדם כל הזמן חושב איפה יש חיידקים, איך הוא עלול להידבק בחיידק, מה חיידקים יכולים לעשות לו וכד'). – מדובר בהפרעה טורדנית כפייתית עליה ארחיב במאמר זה.

הפרעה טורדנית כפייתית הנה הפרעת חרדה אשר מתבטאת בהתנהגות חיצונית בולטת. ניתן לומר כי הפרעה זו מתחלקת לשני חלקים עיקריים: החלק הטורדני (אובססיבי) הוא חלק שקשור לקוגניציה, למחשבות – מחשבות חוזרות ומציקות, שהאדם מרגיש שנכפות עליו והוא לא יכול להיפטר מהן.
מרכיבים: מחשבה או דחף חוזר, בלתי תואם ומעורר חרדה, שאינם קשורים לדאגה או בעיה מציאותית, מדובר במחשבות שאדם לא מזוהה איתן, לא רוצה אותן, מרגיש שהוא לא יכול לשלוט במחשבות כרצונו.

כאשר האובססיות הנפוצות קשורות לניקיון, לספקות וטרדות מעניינים יומיומיים שוליים (האם נעלתי את הדלת? האם כיביתי את הגז?), לסדר נוקשה (חייבים שדברים יהיו מונחים בסדר מסוים), ודחפים אגרסיביים או מיניים.. האדם מודע לכך שמדובר בממחשבות פרי מוחו ומנסה לדכא או לצמצם את המחשבה הזו באמצעות חשיבה על משהו אחר.

הכפייתיות באה לידי ביטוי בשני מרכיבים: התנהגות חזרתית פיזית או מנטאלית שהאדם מרגיש שהוא חייב לעשות כדי לשלוט במחשבה, או כדי לעמוד בחוקים נוקשים מסוימים, שמטרתם למנוע או להקטין דחק תוצאה מאיימת, כאשר ברור שאין קשר מציאותי בין הפעולה לבין התוצאה, או שהפעולה מוגזמת.

לפנייה ישירה לעו"ד אלי סבן לחץ/י כאן

שטיפת ידיים עם סבון. ShutterStock
חלק מהמתגייסים ימצאו את עצמם שוטפים ידיים בצורה מוגזמת/ShutterStock

בשלב מסוים, האדם מבין שהמחשבות או ההתנהגותיות שלו כלל אינן הגיוניות, ובכל זאת הוא לא יכול לשלוט בהן. האובססיות והכפייתיות גורמות לקושי וללחץ, הן גוזלות מהאדם זמן יקר- לעתים את מרבית זמנו (ובכל מקרה יותר משעה ביום), או שהן מפריעות באופן מובהק לתפקודו היומיומי הנורמאלי (בחברה, בעבודה או בלימודים.

כמובן שישנם אנשים אשר סובלים מהפרעה זו ולא מבקשים טיפול אך ככל שההפרעה חמורה יותר, מטרידה יותר, מעוררת יותר חרדה ויותר פגיעה בתפקוד, כך שהסיכוי שהחולה יגיע גם לטיפול פסיכיאטרי עולה.

כיצד ניתן לטפל בהפרעה זו? טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול פסיכיאטרי או ע"י תרופות נוגדות דיכאון

אדם אשר התגייס ללא כל בעיה רפואית ולקה בהפרעה זו במהלך שירותו הצבאי, כלומר עקב התנאים שהיו לו במהלך שירותו הצבאי הוא התחיל לסבול מהפרעה טורדנית כפייתית וכיום הפרעה זו משפיע על איכות חייו זכאי לבחון את זכאותו להכרה כנכה צה"ל.

ניתן לראות בו"ע 325/03 כי המבקש אשר סבל מהפרעה כפייתית אשר הוחמרה במהלך שירותו הצבאי הוכר בשיעור של 50% נכות בקשר של החמרה.

הכתבה מאת עורך דין אלי סבן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

: עו"ד אלי סבן, יו"ר ועדת נכים משירות הביטחון בלשכת עורכי הדין בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully