וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטרתם או עומדים לפטר אתכם? כל מה שחשוב לדעת על הליך השימוע

14.12.2017 / 7:43

שימוע הוא הליך אשר נערך על ידי המעסיק טרם ההחלטה על פיטורי העובד. טרם תחילת ההליך על המעסיק לשלוח לעובד הודעה שבה הוא מסביר מה הן הסיבות אשר בגינן פיטורי העובד עומדים על הפרק

שימוע לפני פיטורים. ShutterStock
שימוע לפני פיטורים/ShutterStock

הודעה זאת היא בעלת חשיבות מכרעת בהליך השימוע, שכן רק באמצעותה, יידע העובד להתכונן ולהכין הסבריו בדבר טענות המעסיק כלפיו. על המעסיק למסור לעובד הודעה זאת תוך זמן סביר טרם דיון השימוע, זאת כדי שלעובד יהיה זמן מספיק להתכונן ולנמק תשובותיו בדבר הסיבות לרצון המעסיק לפטרו.

העובד רשאי להסתייע בזמן השימוע בעורך דין מטעמו. עם תחילת דיון השימוע, המעסיק ישמיע בפני העובד את סיבותיו מדוע רצונו בפיטוריו. לאחר שמיעת טענות המעסיק, תינתן לעובד הזכות להשמיע דבריו ולהסביר מדוע אין לפטרו.
על פי הפסיקה, על המעביד חלה החובה לקיים את הליך השימוע באוזן קשבת, בלב שלם ונפש חפצה. אחרת, יתכן והשימוע יחשב כנערך למראית עין בלבד כאשר תוצאותיו ידועות מראש. ובמילים אחרות, פיקטיבי. במצב דברים שכזה תתכן ותקום לעובד עילת תביעה, היות ופיטוריו נעשו שלא כדין.
במהלך השימוע על המעסיק לערוך פרוטוקול (או תיעוד השיחה בדרך אחרת) שבו יפרט את דברי שני הצדדים וטענותיהם. המעסיק ידון וישקול את כל טענות העובד שלא בנוכחותו. ההחלטה בעניין פיטורין או אי פיטורי העובד תימסר לו במועד מאוחר יותר.

לפנייה ישירה אל א. שומר ושות`, משרד עורכי-דין לחץ/י כאן

אביתר שומר. אתר רשמי
עו"ד אביתר שומר/אתר רשמי

מה הן תוצאות השימוע?

לאחר השימוע, יימסר לעובד מכתב החלטה מנומק שבו יסביר המעסיק האם טענות העובד התקבלו ומה החלטת המעסיק בדבר פיטורי העובד.

כיצד בית המשפט מתייחס לשימוע שלא בוצע כהלכה?

במקרה שבו לא נערך לעובד שימוע או נערך שימוע שנפלו בו פגמים מהותיים. תקום לעובד עילת תביעה בגין פיטורים שלא כדין. פיצויים אלו יכללו את הנזק שנגרם לעובד ואת הפגיעה בהשתכרותו בשל הפיטורים שלא כדין. פיצויים אלו יכולים אף להגיע לסכום בשווי של 5 משכורות העובד, תלוי במשך תקופת עבודת העובד ובחומרת הפגמים שנפלו בפיטוריו ובהליך השימוע.

עם זאת, כל מקרה שונה מקודמו ויש לבצע בחינה מדוקדקת של כל שלב בהתרחשות בין הצדדים. לכן, בשלב זה יהיה מומלץ ונכון לפנות לעורך דין אשר יבדוק טענותיכם וכיצד הם מתיישבים עם הפסיקה והחוק העדכניים.

הכתבה מאת א. שומר ושות', משרד עורכי-דין באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

* מידע זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, הוא אינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם. מאמר זה מופנה לנשים וגברים כאחד ונכתב בלשון זכר רק לשם הנוחות.

א. שומר ושות', משרד עורכי-דין, בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully