וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייפוי כוח מתמשך: מסמך משפטי ששומר עליך בעת צרה

22.11.2017 / 13:05

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לאדם בוגר למנות לעצמו מיופה כוח, אשר יקבל במקומו החלטות שונות בשעה שלא יוכל לקבל בעצמו ויבצע בשמו פעולות הקשורות לענייני בריאות, רכוש ועניינים אישיים אחרים

אדם חותם על מסמך. ShutterStock
כדי שהמסמך יקבל תוקף משפטי יש לערוך אותו בכתב לפי טופס שנקבע בתקנות ולחתום עליו בפני עורך דין/ShutterStock

כל אדם בגיר שהגיע לגיל 18 ונחשב כבעל כשירות, יכול למנות אדם אחר - אחד או יותר, אשר ישמש כמיופה כוחו, כדי שבעתיד אותו אדם יוכל לקבל עבורו החלטות אם לא יוכל לעשות זאת בעצמו, בענייניו האישיים, בעניינים הנוגעים לבריאותו ובענייני רכושו - בתנאי שהבין את המשמעות, המטרות והתוצאות של מתן ייפוי הכוח המתמשך.

באמצעות מסמך זה ניתן לקבוע מראש הנחיות למיופה הכוח, ולהורות לו כיצד לנהוג ואילו החלטות עליו לקבל במצבים שונים, ואף ניתן להשאיר לו את שיקול הדעת המלא בקבלת החלטות. כדי שהמסמך יקבל תוקף משפטי יש לערוך אותו בכתב לפי טופס שנקבע בתקנות ולחתום עליו בפני עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת, ולאחר מכן להפקידו אצל האפוטרופוס הכללי.

מה כולל ייפוי כוח מתמשך?

בייפוי כוח מתמשך יש לפרט את העניינים שבהם מוסמך מיופה הכוח לפעול בשם הממנה, והאם הוא מוסמך לבצע בשמו פעולות שונות, כאשר מצבו הבריאותי או הנפשי ישתנה לרעה כתוצאה מתאונה, דמנציה, מחלות זקנה, מוגבלות נפשית ומוגבלות שכלית העלולות לפגוע בכושר השיפוט.
ניתן לכלול הנחיות מקדימות לזמן שהמסמך ייכנס לתוקף ולעניין פקיעתו, כאשר ייפוי הכוח ייכנס לתוקף במועד שבו חדל הממנה להיות מסוגל להבין בדבר, בעניין שלגביו הוא ניתן, ובכלל זה לקבל החלטות בקשר אליו, ובלבד שמיופה הכוח מסר לאפוטרופוס הכללי הצהרה כי התקיימו התנאים לכניסתו לתוקף וקוימו חובות היידוע.

בייפוי כוח מתמשך לעניינים אישיים יש לציין במפורש אם מיופה הכוח מוסמך לפעול בעניינים בריאותיים, ואם כן – באילו עניינים. יש להוסיף לטופס הסבר ומידע לממנה בלא נוכחותו של מיופה הכוח, בלשון פשוטה המובנת לו, ואם הוא אדם עם מוגבלות, תוך מתן התאמות נגישות אם נדרשות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

למענה משפטי בפורום ייפוי כוח מתמשך לחץ/י כאן

אילוסטרציה. ShutterStock
בייפוי כוח מתמשך לעניינים אישיים יש לציין במפורש אם מיופה הכוח מוסמך לפעול בעניינים בריאותיים/ShutterStock

חתימה בפני עורך דין

הממנה נדרש לאשר בחתימתו אצל עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת, כי הוא מבין את משמעות מתן ייפוי הכוח, מטרותיו ותוצאותיו וכי ייפוי הכוח ניתן בהסכמה חופשית ומרצון, בלא שהופעלו עליו לחץ או השפעה בלתי הוגנת ובלא ניצול מצוקתו או חולשתו. הממנה רשאי לצרף לייפוי כוח מתמשך חוות דעת מומחה המעידה על היותו בעל כשירות בעת עריכת המסמך.
בייפוי כוח מתמשך רשאי הממנה לקבוע אדם אחד או יותר שיהיה על מיופה הכוח ליידע אותם בדבר כוונתו להודיע לאפוטרופוס הכללי על כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח. הממנה רשאי לקבוע אדם נוסף שאותו יידע מיופה הכוח, אם לא יהיה ניתן למסור את ההודעה לאדם שבחר. ועליו לציין מיהו הגורם שמיופה הכוח ידווח לו על החלטות ופעולות שיבצע.

הפקדת המסמך אצל האפוטרופוס הכללי

לאחר עריכת המסמך וחתימה עליו בפני עורך דין, יש להפקידו אצל האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים כתנאי מוקדם לכניסתו לתוקף. ניתן להפקיד את ייפוי הכוח באמצעות הפקדה מקוונת של ייפוי הכוח על ידי עורך דין במערכת האלקטרונית של משרד המשפטים, או באמצעות הפקדה אישית על ידי הממנה. בכל מקרה, יש לשמור עותק מקורי אצל עורך הדין שערך את המסמך וחתם עליו ואצל הממנה.

הכתבה באדיבות אתר עורכי דין lawguide

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully