וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אפשר לצאת מחובות ומהו הליך פשיטת רגל?

7.1.2017 / 8:57

הליך פשיטת רגל הוא חלק מהליך ששמו חדלות פירעון, הסיבה שההליך מוכר בשם זה היא כי הוא מושתת על פקודת פשיטת הרגל שהוקמה כדי עזרה לאנשים שהסתבכו בחייהם בתום לב ואינם מוצאים מזור למצבם הכלכלי הקשה שמשליך בסופו של יום גם על מצבם הנפשי

מה עושים עם חובות בגירושים?. Family Guide,
מה עושים עם חובות בגירושים?/Family Guide

פעמים רבות, הכותרת "פשיטת רגל" מפחידה ומרתיעה אך לאחר הסבר מקצועי וכאשר נכנסים לעומקו של ההליך, מבינים החייבים שמדובר בהליך יעיל אשר משפיע באופן משמעותי על שגרת חייהם בראיה חיובית, זאת כמובן רק אם הם מתאימים להליך לאחר התייעצות עם עורך דין המתמחה בתחום.

קיימות שתי גישות לפעול עם החייבים, האחת, התנהלות בלשכת ההוצאה לפועל, אם והיה ונפתחו תיקים נגד החייב בלשכות הוצאה לפועל. והשנייה, התנהלות בהליך חדלות הפירעון או פשיטת רגל, המתנהל מול מערכת בית המשפט המחוזי ומול הכונס הרשמי.

הוצאה לפועל והתנהלות בהליך של חדלות פירעון כאמור לעיל, הם שתי מערכות ודינים שפעמים קשורים זה בזה ועוסקים באותו עניין, אך מנגד שונים באופן מהותי בהשלכות על חייב אשר חב כספים ומצוי במדרון חלקלק בחייו, משכך, בחירה לא נכונה באחת מהאפשרויות כאמור צפויה לפגוע בחייב באופן קשה ולהרע עוד יותר את מצבו הכלכלי, זאת בלשון המעטה.
לשכת ההוצאה לפועל עניינה בעיקר ובשים דגש על גביית החובות עבור הנושים או הזוכים, היינו הוצאה לפועל היא ברובה רשות מבצעת אשר אוכפת את מצבו של החייב, או של הזוכה, אך אינה רשות שופטת, למעט סמכות שיפוט מוגבלת בהחלטות מסוימות המנויות בחוק.

מנגד הליך חדלות הפירעון או פשיטת רגל המתנהל מול בית המשפט, אשר הוא הרשות שופטת, והכונס הרשמי, פועל בשני מישורים, במישור האחד לאפשר לחייב לפתוח דף חדש בחייו ולהשתקם כלכלית ואילו במישור השני הבטחת פירעון חובות באופן שוויוני והוגן בין הנושים לבין עצמם, אך לאחרונה שימת הדגש היא העזרה לחייב.

לפנייה ישירה אל שחר ושחר - משרד עורכי דין לחץ/י כאן

משרד עו"ד שחר ושחר. אתר רשמי
משרד עו"ד שחר ושחר/אתר רשמי

בשנת 1996, תיקנה הכנסת את פקודת פשיטת הרגל, קרי הפקודה שנוצרה פתחה את שערי פשיטת הרגל בפני החייבים וסללה את דרכם עד כדי קבלת צו הפטר. קבלת צו הפטר משמעות הדבר היא מחיקה סופית של החובות.

אומנם אפילו לאחר החלת הפקודה משנת 1996, מספר הליכי פשיטות הרגל הלך וגדל, בשנת 1996 נפתחו 309 הליכים, בשנת 2004 נפתחו 1,524 הליכים, ובשנת 2012 נפתחו 10,355 הליכים, חייבים רבים פנו להליך פשיטת רגל אך מנגד נשארו שנים רבות בהליך ללא קבלת צו הפטר, או הושלכו מההליך עקב סיבה כזו או אחרת כגון "התנהלות בחוסר תום לב".

חוסר הידיעה בדבר הזמן למתן קבלת ההפטר בהליך פשיטת הרגל, השאיר את החייבים בייאוש ואדישות להליך שהרי עד לפני מספר שנים ההליך התנהל כמין ביצה טובענית שחייבים נשארים בהליך שנים רבות ללא קבלת צו הפטר.

לאור האמור לעיל, החל משנת 2013 גובש מתווה חדש, רפורמה בהתנהלות פשיטת הרגל. הרפורמה כאמור, בין היתר תוחמת את הליך פשיטת הרגל עד ל- 5 שנים לערך, שינוי משמעותי אשר נותן אור לחייב וצפי מתי יוכל לצאת להפטר ולא להיות מונח בהליך באי ידיעה מתי יסתיים, ועל כן כיום יש פתרון מעשי ואפקטיבי לאנשים אשר הסתבכו בחובות בתום ליבם, מהיקלעות בחייהם לסיטואציה כזו או אחרת. לדוגמה: קריסתו של עסק שבו השקיע אדם כספים רבות, פעמים ע"י לקיחת הלוואות, קריסה אשר גרמה לו לנזק כלכלי קשה ויצירת חובות.

לאחר הגשת בקשת צו כינוס בכונס הרשמי, מתחילה התנהלות מסוימת במעקב משך כ- 18 חודשים. בתום ה - 18 חודשים מתחילת דרכו של החייב בהליך צו הכינוס כאמור, יציב הכונס יעד לסיום לתוכנית הפירעון של החובות ולמתן צו הפטר.
חייב שהמסקנה בעניינו היא שאין לו יכולת של ממש ליצר הכנסה נוספת לשם פירעון החוב ויכולת השתכרותו אינה תשתנה באופן משמעותי בזמן הקרוב יומלץ לקבל צו הפטר במידית, אולם חייב שכן יוכל להעשיר עוד את קופת הכינוס יישאר בהליך כאמור לעיל, אולם רק לתקופה מוגבלת של עד 3-4 שנים נוספות לקבלת צו ההפטר המיוחל.

קציבת ההליך לפרק זמן מוגבל נותנת לחייבים בהליך פשיטת הרגל אופק חיובי לראות את האור שבקצה המנהרה ולדעת שעולמם אינו חרב וכך מבינים שלמרות שבמשך שנים התנהלו במצב כלכלי קשה ומוגבל, ללא רוח חיים וללא שמחה, יש להם את היכולת לפתוח דף חדש בחייהם כמו בריאה חדשה אשר סוללת את דרכה בתחילה. יוזכר כי כבר בתחילת ההליך, עם ליווי מקצועי ונכון, ניתן לבטל את כל העיקולים שניתנו כנגד החייבים וכך לאפשר לנהל חיים בצורה תקינה.

קיימים דגשים נוספים ברפורמה החדשה שנקבעה בשנת 2013 הנוגעת להליך פשיטת הרגל.

אם גם אתם בחובות ומבקשים למחוק את החובות ולפתוח דף חדש בחיים, מומלץ להגיע במהירות המרבית לעורך דין שמתמחה בתחום הספציפי הזה בכדי לדעת האם הנכם מתאימים להליך כזה ולבחור באפשרות היעילה ביותר עבורכם למחיקת חובות ויציאה לחופש כלכלי.

כמו שאני נוהג לומר "אין ייאוש בעולם כלל". חשוב להבהיר כי מאמר זה אינו תחליף ו/או יעוץ משפטי. הנכם מוזמנים לפגישת ייעוץ במשרד עו"ד שחר & שחר העוסק בייצוג חייבים וזוכים בהליכי הוצאה לפועל ופשיטת רגל.

הכתבה מאת עו"ד צח שחר משרד עו"ד שחר ושחר. טל': 077-5520506 פקס: 077-5520507 באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד צח שחר בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully