וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוגבלות אינה מגבילה בתעסוקה

28.12.2017 / 15:38

צו הרחבה "עידוד והגברת התעסוקה של אנשים עם מוגבלות" מחייב עסקים המעסיקים מעל 100 עובדים, החל משנת 2016 לקלוט לכל הפחות 3% מכלל עובדיו אנשים עם מוגבלות

כיסא גלגלים נכים נכה. רובי קסטרו, עיבוד תמונה
כיסא גלגלים נכים נכה/עיבוד תמונה, רובי קסטרו

החקיקה בשנים האחרונות מקדמת את השתלבותם בתעסוקה של האנשים עם מוגבלויות תוך הבנה כי מקום עבודה ותעסוקה אינם נועדו אך לפרנסה, אלא השתלבות חברתית במסגרת העבודה מתבטאת באמצעות סיפוק, הגשמה עצמית ומעודדת את כבודו של האדם בין את תפיסתו שלו כלפי עצמו ואותו על ידי אחרים.

כחלק מקידום ועידוד שילובם של האנשים עם מוגבלות בתעסוקה, נחתם צו הרחבה "עידוד והגברת התעסוקה של אנשים עם מוגבלות" המחייב עסקים המעסיקים מעל 100 עובדים, החל משנת 2016 לקלוט לכל הפחות 3% מכלל עובדיו אנשים עם מוגבלות, החובה חלה על כל המשק בין במגזר הפרטי ובין במגזר הציבורי והממשלתי.

כבר בעת שלב גיוס מועמדים לתפקיד, המעסיק נדרש לפרסם את מודעת הדרושים כך שתהיה נגישה לכל סוגי המוגבלויות החושיות על מנת שכל דורשי העבודה ללא אפליה בשל מאפיין שאין לאדם שליטה עליו, יוכל להגיש את מועמדותם.

ביצוע ראיון עבודה חייב להיות נגיש ולצורך כך, על המעסיק לדעת מראש את סוג המוגבלות ולהיערך בהתאם על מנת להעניק לכל דורש עבודה ההזדמנות שווה באמצעות ראיון עבודה הוגן.

לאחר גיוס העובד, על המעסיק להכין ולהנגיש את סביבתו הפיזית והחברתית של העובד. לדוגמא אדם המתנייד באמצעות כיסא גלגלים על המעסיק לדאוג לפינוי מעברים, להנגיש את השירותים, להנמיך דלפקים וכיוב' כמו כן, על המעסיק להעביר הדרכה לכלל העובדים ברמת המודעות.

למענה משפטי בפורום נגישות לאנשים עם מוגבלויות ונכים לחץ/י כאן

עורכות הדין יעל קוזמנקו ומיכל כחלון. אתר רשמי
עורכות הדין יעל קוזמנקו ומיכל כחלון/אתר רשמי

נוכח החובות החלות על המעסיקים שלא להפלות בין דורשי העבודה, מפוצה האדם המופלה לרעה בפיצוי ללא הוכחת נזק! אם ראה עצמו אדם עם מוגבלות כנפגע באחת מהחובות המוטלות על המעסיקים בחיפוש העבודה על כל שלביו, זכותו הלגיטימית להגיש תביעה בשל הפרה מסוג זה.

משרדנו המתמחה בתחום הנזיקין ודיני העבודה נתקל לא במעט מקרי הפרה בוטה של זכויות האנשים בשל אותו המאפיין שאין שליטה עליו. עקרונות שבבסיס חוק שיויון זכויות אנשים עם מוגבלויות ותקנות מכוחו, מחייבים שינוי תפיסתי של החברה כולה ואף מגדילה ומחייבת ממעסיקים לפנות באופן יזום לאיתור עובדים שהינם אנשים עם מוגבלות ולקלוט אותם בעבודה.

חוסר ההבנה כי אנשים עם מוגבלויות הינם כוח אדם עם פוטנציאל אך חלקם הגדול עברו חוויה קשה במהלך חיפוש העבודה ונפגעו לא מעט, יחד עם זאת ועל מנת שיחול שינוי חברתי אמיתי, לא רק החברה צריכה לעבור את שינוי אלא גם האנשים עם מוגבלויות.

לצורך כך ועל מנת לדרוש ולעמוד על זכויות אנשים עם מוגבלויות השונות, ניתן להשתמש בכלי אכיפה העומד לרשותם - תביעה אזרחית.

במידה והופלת לרעה במהלך חיפוש העבודה, מומלץ לפנות לעו"ד הבקיא בתחום, לקבל יעוץ ולעמוד בכל תוקף על זכויותיך, כי לא עוד מוגבלות מגבילה בתעסוקה.

הכתבה מאת עו"ד יעל קוזמנקו באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

עו"ד יעל קוזמנקו בשיתוף מערכת LawGuide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully