וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהן המגבלות החלות על יבוא מקביל?

28.12.2017 / 16:08

נקודת המוצא במשפט הישראלי שיבוא מקביל הוא חוקי. יתרה מכך, יבוא מקביל לא רק מותר אלא גם הכרחי, בין היתר, ככלי לקידום תחרות במשק הישראלי שמתאפיין בריכוזיות ובהעדר תחרות

מכולות ומלגזה בנמל. ShutterStock
מכולות ומלגזה בנמל/ShutterStock

מעבר לכך שתחרות כשלעצמה מביאה לירידת מחירים, העובדה שהוצאותיו של היבואן המקביל, הן לרוב נמוכות יותר מהיבואן הרשמי, מהווה נדבך נוסף בקידום תחרות וגורם משמעותי לירידת מחירים לצרכן הסופי.

מסיבות אלו ואחרות, גם הוראות הדין ובתי המשפט בישראל תומכים ביבוא מקביל. עם זאת, קיימות לא מעט מגבלות על יבוא מקביל שעל חלקן נעמוד להלן.

א. המוצר חייב להיות מקורי

על היבואן המקביל חל איסור לייבא מוצרים מזויפים. יבוא מקביל של מוצרים לא מקוריים עשוי לחשוף את היבואן המקביל לתביעות משפטיות שונות, בין השאר, בגין הפרת סימן מסחר של המוצר המקורי. לכן מומלץ מאוד לבחון תחילה את המוצר שבכוונתכם לייבא ואת הגורם שמוכר לכם את המוצרים.

ב. פרסום שעשוי להטעות

על יבואן מקביל חל איסור ליצור מצג שלפיו הוא פועל בחסותו של היבואן הרשמי. דהיינו, על היבואן המקביל חל איסור להטעות את הצרכן שמא יחשוב שמדובר במוצר "הנהנה" מחסותו של היבואן הרשמי.

כאשר קיים שוני מהותי בין היבואן הרשמי לבין היבואן המקביל, דאז על היבואן המקביל לפעול באופן אקטיבי וליידע את הצרכנים כי אינו היבואן הרשמי. כך למשל, לרוב, על יבואן מקביל של בגדים להבהיר בשלטי החנות שלו כי אינו נהנה מחסותו של היבואן הרשמי, וכפול יוצא שהוא יבואן מקביל. במילים אחרות, על יבואן מקביל של בגדים להימנע ממצב שבו צרכן יסבור שהוא רוכש בגדים מהיבואן הרשמי.

ככל שהשוני בין היבואן הרשמי ליבואן המקביל עשוי להיות משמעותי יותר עבור הצרכן, למשל ברכישת חלקים לרכב, כך על היבואן המקביל להדגיש ביתר שאת כי מדובר ביבוא מקביל.

למענה משפטי בפורום פורום דיני חוזים לחץ/י כאן

עו"ד גיא הרשקוביץ. אתר רשמי
עו"ד גיא הרשקוביץ/אתר רשמי

לעומת זאת, כאשר מדובר במוצר שחשיבות היבואן הרשמי עשויה להיות פחותה עבור הצרכן, למשל כלי כתיבה וצעצועים זולים ופשוטים, דאז יכול והיבואן המקביל לא יהיה חייב לציין כי מדובר ביבוא מקביל.

מן הראוי להוסיף, כי מקום שבו יש הבדל בין איכות המוצרים הנמכרים ע"י היבואן הרשמי לעומת היבואן המקביל, דאז על היבואן המקביל להבהיר בפני קהל לקוחותיו את השוני בין המוצרים הנמכרים. שאם לא כן, היבואן המקביל עשוי להטעות את הצרכנים ואף לפגוע במוניטין של המוצרים שנמכרים ע"י היבואן הרשמי.

ג."רכיבה על קמפיין הפרסום של היבואן הרשמי"

על היבואן המקביל להימנע מניצול קמפיין שיווקי של יבואן רשמי אשר מנסה להחדיר מוצר חדש לשוק הישראלי. ככל שסמיכות הזמנים בין החדרת מוצר של היבואן הרשמי לשוק הישראלי ו"מסע פרסום" שבא בעקבותיו לבין פעילותו של היבואן המקביל היא קרובה יותר, כך גדל הסיכוי שהיבואן המקביל ייחשב כמי שהתעשר שלא כדין על חשבון היבואן הרשמי.


ד. סיכום

מעבר לאמור לעיל חשוב לזכור, כי על היבואן המקביל לוודא שסימון המוצרים שייבא נעשה בהתאם להוראות הדין. כך למשל, ככלל, יש להציג את מחיר המוצרים בשקלים, את הסכום הכולל של המוצר, וכאשר יש הנחה על המוצר לציין את המחיר הקודם לפני שניתנה הנחה. כמו כן, יש לוודא את שיעור מס הקניה והמכס שיוטלו על המוצר המיובא והאם נדרשת בדיקת תקן של מכון התקנים וכד'.

יבוא מקביל עשוי להיות מיזם עסקי מוצלח שלרוב אינו דורש השקעה כספית גבוהה (באופן יחסי). יחד עם זאת, יש לבחון את הזכויות והחובות שלכם מכוח הוראות הדין ולפעול על-פיהן עוד לפני צעדיכם הראשונים.

הכתבה מאת עו"ד גיא הרשקוביץ באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il .

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד גיא הרשקוביץ בשיתוף מערכת Lawguide
  • עוד באותו נושא:
  • יבוא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully