וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושבים על העתיד: דרכון פורטוגלי גם לקטינים

עו"ד אדם ידיד, בשיתוף אתר ZAP משפטי, עו"ד אדם ידיד, בשיתוף אתר ZAP משפטי

26.11.2018 / 7:57

בשנים האחרונות הולך ומתברר כי דרכון פורטוגלי הוא אפשרות ממשית עבור אלפי ישראלים, שכבר הוציאו כך דרכון אירופאי. מה בנוגע לזכאות של ילדיהם? מדריך

ילדה עם דרכון. ShutterStock
ילדה עם דרכון/ShutterStock

כהורים, אנחנו דואגים לילדים שלנו - שיהיו בריאים, מחונכים ושירכשו השכלה טובה. אנחנו דואגים לעתידם ופותחים עבורם אפשרויות שונות כל הזמן. דרכון פורטוגלי מהווה קפיצת מדרגה ופתח להזדמנויות רבות שלא חלמתם עליהן, ממש כמו חינוך טוב, בריאות והשכלה.

מהם יתרונות הדרכון הפורטוגלי?

הדרכון הפורטוגלי יקנה לילדיכם אזרחות של האיחוד האירופי. אזרחות זו תזכה אותם באפשרות לעבוד בכל מדינה באיחוד, ללא צורך באשרה. בעולם עבודה המושתת על הזדמנויות מרובות לרילוקיישן, אזרחות כזו יכולה לפתוח בפניהם הזדמנויות עבודה שכלל לא דמיינתם.

אזרחות של האיחוד האירופי מהווה גם כרטיס כניסה למוסדות ההשכלה הטובים ביותר בכל היבשת, פעמים רבות בחינם או במחיר מוזל מאוד, ללא צורך באשרת שהייה או עבודה בזמן הלימודים. לבסוף, עם אזרחות אירופית, ילדיכם יוכלו להיכנס בקלות למדינות שכישראלים יהיה להם קשה מאוד ולעתים אף בלתי אפשרי לקבל אליהן אשרת כניסה.

האם קטינים יכולים להוציא דרכון פורטוגלי?

למי שאחד מהוריו כבר קיבל אזרחות פורטוגלית- התשובה היא בהחלט כן! לדרכון הפורטוגלי יש יתרונות רבים. החדשות הטובות הן שהוצאת דרכון פורטוגלי לקטינים שהוריהם הוכרו כבר כאזרחים פורטוגליים בעצמם בהחלט אפשרית - ונמצאת בהישג יד! זאת כמובן, בכפוף לעמידה בכל התבחינים הנדרשים.

כיצד קטינים יכולים לקבל דרכון פורטוגלי?

קטינים הזכאים לדרכון פורטוגלי נחלקים למספר קבוצות, לפי שתי חלוקות עיקריות. החלוקה הראשונה מבדילה בין קטין שנולד לאחר שהוריו קיבלו דרכון פורטוגלי בעצמם, לבין המקרה הנפוץ יותר, בו קטין שנולד לפני שהוריו קיבלו את הדרכון.

במקרה הראשון, לקטין זכאות אוטומטית מלידה לדרכון ולאזרחות פורטוגלית. הליכי הבקשה והקבלה פשוטים יחסית וטכניים בעיקרם. במקרה השני, קטין שנולד לפני שהוריו מימשו את זכאותם לדרכון פורטוגלי בעצמם, ההליך יותר מסובך ודורש גם הוכחת זיקה של הקטין לפורטוגל.

מהי הוכחת זיקה של קטין לפורטוגל?

הוכחת הזיקה תלויה גם היא בחלוקה אחרת, הפעם חלוקה לפי גיל. החלוקה הראשונה היא מעל/מתחת לגיל 16. הכלל הוא כי ככל שהקטין מבוגר יותר, נטל הוכחת הזיקה יהיה גבוה יותר. לעיתים, מומלץ להמתין עד שהקטין יהפוך לבגיר. כך, ההליך קל ופשוט הרבה יותר.

ההליך של בגירים אמנם יקר יותר, אך נכון לכתיבת שורות אלו, ייתכן שסיכוייו גדולים הרבה יותר, במיוחד אם אחד מהורי הקטין קיבל כבר אזרחות פורטוגלית. במצב זה, רמת הוודאות שגם הקטין יקבל דרכון ואזרחות כבגיר - גבוהה מאוד.

עד גיל 16, הוכחת הזיקה משתנה מגיל לגיל. מילד בן שנתיים אין ציפיות אמיתיות בגינן אפשר להצביע על זיקה ועל כן הליך כזה יהיה קל יותר. מילד בן חמש ומעלה מצופה שיידע פורטוגזית. מילד מגיל עשר ומעלה, מצופה שיוכיח זיקה נוספת לפורטוגל, כגון: היכרות עם המדינה ותרבותה. בנוסף, מגיל 16 יש גם צורך בהמצאת תעודת יושר בעבור הקטין המבקש.

מדוע חשוב לקבל ייעוץ וליווי משפטי בהוצאת דרכון פורטוגלי לקטינים?

דרכון פורטוגלי. ShutterStock
דרכון פורטוגלי/ShutterStock

עורך דין הבקי בתחום ימנע מכם לעשות טעויות, העלולות להביא לסירוב הבקשה, הן מבחינת הדרישות השונות להוכחת הזיקה של הקטין; והן בכל הקשור להתנהלות הנכונה והרצויה, מול רשויות הרווחה הפורטוגליות, שכן יש לדעת כי הליך קטינים עובר פיקוח גם מטעם האומבודסמן הממשלתי האחראי לזכויות הקטינים בפורטוגל. ביצוע ההליך באופן שגוי עלול לגרום נזק בלתי הפיך לתיק ולאפשרות של הקטין לקבל אזרחות ודרכון פורטוגליים בעתיד. לעיתים, הדבר יכול להביא גם להוראת פיקוח ספציפית על הוריו, בין אם הם אזרחיים פורטוגליים ובין אם לאו.

יתרה מכך: מאחר שמדובר בהליכים רגישים, אשר לעיתים אורכים זמן רב, חשוב לעשות אותם עם עורך דין שיש לו ניסיון ותוצאות מוכחות בתחום, שלא "ייעלם" סתם כך. חשוב להזכיר כי כבר היום אנו עדים למצבים בהם חברות שונות, שצצו בתחום כמו פטריות אחרי הגשם, נעלמו כמו שצצו, לעתים מבלי לסיים את ההליכים עבור הלקוחות. לעומת זאת, עורך דין מחויב על פי חוק לחובת נאמנות - ואינו יכול להעלם סתם כך, מבלי להסתכן כי יאבד את רישיונו.

לסיכום: הוצאת דרכון פורטוגלי לקטין שהוריו מימשו את זכאותם הינה אפשרית בהחלט. מומלץ לעשות זאת בסיוע עורך דין המתמחה בתחום.

עו"ד אדם ידיד, משרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד. המשרד עוסק, בין היתר, בהוצאת אזרחות פורטוגלית.

טלפון ליצירת קשר: 053-9374940

הכתבה נכתבה באדיבות אתר zap משפטי

עו"ד אדם ידיד, בשיתוף אתר ZAP משפטי, עו"ד אדם ידיד, בשיתוף אתר ZAP משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully