וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליקויי בנייה לאחר רכישת בית חדש - מה עושים?

מאת: עו"ד טליה שחר בשיתוף אתר zap משפטי, מאת: עו"ד טליה שחר בשיתוף אתר zap משפטי

12.11.2018 / 9:19

איש לא מאחל לעצמו להיתקל בליקויי בנייה לאחר רכישת בית חדש, אך כאשר זה קורה, כדאי להיות מודעים היטב לזכויות שלכם ולהתנהל נכון אל מול המחדל

דירה בשיפוץ. ShutterStock
. ליקויים אלו עלולים לגרום לנזק במבנה, להוריד את ערך הדירה ואף לסכן את הדיירים/ShutterStock

ליקויי בנייה מוגדרים על פי החוק כאי-התאמה בין ההתחייבות של הקבלן מול הקונה ובין המצב בפועל. אי-התאמה יכולה להתבטא בשני אופנים עיקריים: ליקויים הנדסיים שמפריעים למגורים בדירה, מהווים מטרד או סכנה בטיחותית, או כסטייה מהנתונים המובטחים במפרט או בתקני הבנייה.

בין הליקויים הנפוצים ניתן למצוא בעיות בתשתית החשמל, בצנרת ובאיטום, בעיות ביציבות המבנה, תקרות נמוכות מדי, מסדרונות צרים מדי ועוד. ליקויים אלו עלולים לגרום לנזק במבנה, להוריד את ערך הדירה ואף לסכן את הדיירים.
מבחינה משפטית, לכל ליקוי בנייה יש תקופת אחריות לפי חוק מכר דירות. תקופה זו מתחילה ביום העברת הבעלות על הדירה לקונה. אם התגלה ליקוי בנייה במשך תקופת האחריות המוגדרת, החוק משית את האחריות על הליקוי על הקבלן, אלא אם כן יעלה בידו להוכיח שהליקוי נוצר מפגיעה או נזק עקב שימוש הקונה בנכס לאחר הרכישה.

צנרת. ShutterStock, ShutterStock
בין הליקויים הנפוצים ניתן למצוא בעיות בתשתית החשמל, בצנרת ובאיטום/ShutterStock, ShutterStock

מה ניתן לעשות אם התגלה ליקוי בנייה?

גילוי של ליקוי בנייה מהווה את תחילתו של תהליך מול הקבלן. תהליך כזה עשוי להיות ממושך ולא פשוט, כשהוא מלווה לעתים בהתנערות והתנגדויות מצדו של הקבלן. ליווי של עו"ד המתמחה בנושא ליקויי הבנייה יאפשר לפשט את התהליך ולהשיג פתרונות יעילים לבעיות שהתעוררו.

חשוב לציין, כי ליווי של עו"ד עוד בשלב הרכישה עשוי למנוע מחלוקות עוד בטרם התעוררו, באמצעות עיגונם בחוזה של סעיפים שיבטיחו את זכויות הקונה במקרה של גילוי ליקויי בנייה או בעיות אחרות בהמשך הדרך.

אם התגלו ליקויי בנייה בבית החדש שרכשתם, החוק מעניק לקבלן אפשרות לתקנם כראוי מבלי לערב את רשויות החוק. לכאורה, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לפנות אל הקבלן ולהתריע על הבעיה שנמצאה. אבל מאחר שקבלנים רבים נוטים להתעלם או להתחמק מפניות מעין אלה, רצוי לפנות ראשית דבר למהנדס בניין שיבדוק את ליקויי הבנייה בדירה.
לאחר בדיקת מהנדס הבניין, כשאתם מצוידים בחוות דעת של מומחה המעידה על היקף ליקוי הבנייה שהתגלו בדירה, יש לשלוח לקבלן דרישה לתיקון הליקוי. במידה שהקבלן לא ידאג לעשות זאת בזמן סביר, ניתן לשלוח מכתב התראה מעורך הדין שלכם, ובהמשך, אם הקבלן ממשיך להתנער מאחריותו, להגיש תביעה לבית המשפט.

בתביעה ניתן לכלול בקשת פיצוי על הוצאות התיקון, עלות חוות הדעת של המומחה, ירידה בערך הדירה (אם קיימת, תצטרכו להוכיח באמצעות חוות דעת מקצועית נוספת, הפעם של שמאי מקרקעין), אובדן ימי עבודה, עוגמת נפש ואת הוצאות המשפט ושכר הטרחה של עורך הדין.

אם ברצונכם להיערך מראש לכל אפשרות עוד בטרם תקבלו את המפתחות לנכס החדש שלכם, מומלץ להזמין מראש מהנדס שייתן חוות דעת על מצב הדירה. בעתיד, אם יעלה צורך בכך, תהיה בידיכם עדות לכך שהליקויים האמורים נמצאו שם עוד לפני כניסתכם. עורך דין שילווה אתכם לאורך תהליך הרכישה יוכל להבטיח שכל המידע הנחוץ על הצעדים בהם כדאי לנקוט ועל האפשרויות העומדות לרשותכם, יגיעו אליכם בזמן, ולא בדיעבד.

עו"ד טליה שחר עוסקת בתחום נדל"ן ומסחר, דיני מקרקעין, דיני חוזים, פשיטת רגל וליווי עסקי משפטי.

טלפון ליצירת קשר:
077-2314296

הכתבה נכתבה באדיבות אתר zap משפטי

מאת: עו"ד טליה שחר בשיתוף אתר zap משפטי, מאת: עו"ד טליה שחר בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully