וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פושטים רגל? אל תרגישו אוזלת יד

עו"ד טליה שחר בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד טליה שחר בשיתוף אתר zap משפטי

25.11.2018 / 7:09

הליך פשיטת רגל נועד להחזיר לנושים חלק גדול ככל האפשר מהחובות המגיעים להם. עם זאת, התהליך האמור נועד לא פחות מכך לאפשר לחייב להמשיך להתקיים בכבוד. אם אתם עומדים בפני פשיטת רגל, חשוב להכיר את הזכויות שלכם ולדעת איך מממשים אותן

ארנק ריק. ShutterStock
החוק לא מאפשר להותיר אדם ללא קורת גג וזכויות בסיסיות לתנאי מחייה הולמים/ShutterStock

כשמדברים על הליך פשיטת רגל, האסוציאציה המידית תהיה על פי רוב של אדם שכל רכושו ונכסיו נלקחו ממנו לשם החזרת חובותיו. בפועל, כאשר אדם מגיע להליך שכזה, חלק גדול ככל האפשר מנכסיו אכן נמכר, אך תמיד נשמרות זכויותיו הבסיסיות למגורים ולתנאי מחיה הולמים.

כאשר מוגשת בקשה לפשיטת רגל - בין אם על ידי החייב עצמו ובין אם על ידי הנושים - בית המשפט מוציא צו כינוס נכסים. צו זה הוא אות הפתיחה לתהליך של בירור נכסיו ומצבו הכלכלי של החייב, ועל בסיס בדיקה זו ייקבע צו תשלומים חודשי להחזרת החוב. בנוסף, בית המשפט ממנה נאמן שינהל את מימוש הנכסים. החוק כאמור, לא מאפשר להותיר אדם ללא קורת גג וזכויות בסיסיות לתנאי מחייה הולמים, ולכן ישנם נכסים מוגנים שלא ימומשו בהליך פשיטת הרגל:

• בית מגורים - בית המשפט לא יאשר בקשה למימוש ביתו של החייב, אלא כאשר יוכח כי מוצע לו פתרון חלופי כגון מקום מגורים סביר אחר או קצבת שכירות.
• חפצים המשמשים למחייה - לבוש, מצעים, מיטות, מזון, כלי אוכל ומטבח. בנוסף, החייב רשאי לשמור ברשותו: מכשיר טלפון אחד - נייד או נייח, מכונת כביסה, מכשיר טלוויזיה/רדיו אחד ומחשב אחד, זאת - כל עוד שוויו המוערך של כל פריט לא עולה על סכום הקבוע בחוק.
• כל פריט שדרוש לפרנסתו של החייב (חפצים, מכשירים, בעלי חיים) אשר שוויו לא עולה על סכום הקבוע בחוק.
• חיות מחמד
• תשמישי קדושה
• קצבת ביטוח לאומי

איש עסקים מיואש. ShutterStock
כדי לממש זכויות אלה יש להגיש תמיד את המסמכים הרלוונטיים המתאימים/ShutterStock

זכויות נוספות

קצבה למימון המחייה של החייב ומשפחתו - קצבה זו תינתן לרוב מתוך הנכסים שמומשו ואת גובהה יאשר בית המשפט בהתאם למצבו הכללי והכלכלי.

זכאות לפתיחת חשבון בנק - זכאות זו ניתנת תחת הגבלות מסוימות, ובתנאי שלבנק אין סיבה סבירה לסרב לפתיחת החשבון (למשל: התנהגות אלימה או התנהלות חשודה בחשבון בעבר). אם הבנק מסרב לפתיחת החשבון ללא סיבה סבירה, ניתן להגיש תלונה ליחידה לפניות הציבור של בנק ישראל.

הורדת גובה התשלום החודשי - גובה ההחזר החודשי נקבע, כאמור, בצו כינוס הנכסים. אם חלים שינויים המשפיעים על היכולת לעמוד בסכומים שנקבעו, וכדי למנוע מצב של אי-עמידה בתשלום וביטול הליך פשיטת הרגל כולו, ניתן להגיש בקשה להורדת גובה התשלום. בקשה כזו יש לגבות בנימוקים מתאימים ובפירוט הכנסות והוצאות.

הגשת בקשה ליציאה מן הארץ - כל הליך כינוס נכסים כרוך, בין השאר, גם בצו עיכוב יציאה מהארץ. בנסיבות מסוימות, כמו נסיעה למטרות רפואיות, נסיעת עבודה, אבל משפחתי וכדומה - עשוי בית המשפט לאשר ביטול זמני של הצו. עם השיבה לארץ, יחודש צו עיכוב היציאה.

, מגובים בנימוקים משכנעים. כמו כן, על מגיש הבקשה ולעמוד בתנאים כאלה ואחרים, בהתאם לאופי הבקשה. ליווי מקצועי של עורך דין המתמחה בהליך פשיטת רגל עשוי להיות גורם מכריע בהבנה ומיצוי של כלל הזכויות הקיימות.

עו"ד טליה שחר עוסקת בתחום נדל"ן ומסחר, דיני מקרקעין, דיני חוזים, פשיטת רגל וליווי עסקי משפטי.

טלפון ליצירת קשר: 077-2314296

הכתבה נכתבה באדיבות אתר zap משפטי

עו"ד טליה שחר בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד טליה שחר בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully