וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר הסודי של אשת העסקים המנוחה

עו"ד רוברט פאר, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד רוברט פאר, בשיתוף אתר zap משפטי

20.11.2018 / 7:45

קרוב ל-40 שנה לאחר שהלכה לעולמה, הצליח בנה של אשת עסקים מוכרת לקבל חלק מביטוח החיים שהשאירה אחריה, בשווי מאות אלפי שקלים

איש מחזיק ערימת שטרות של 200 שקלים. ShutterStock
האם הותירה אחריה פוליסת ביטוח חיים גדולה, בשווי מאות אלפי שקלים/ShutterStock

מי מאיתנו לא חולם לעיתים לקבל בהפתעה ירושה גדולה? זה, פחות או יותר, מה שקרה לבנה של אשת עסקים מוכרת, שהלכה לעולמה בשנת 1981, והותירה אחריה פוליסת ביטוח חיים גדולה, בשווי מאות אלפי שקלים.

הבן קיבל את הכסף, לאחר שגילה במקרה את הפוליסה. תחילה, חברת הביטוח לא הסכימה לשלם לו את תמורתה - והוא נאלץ להגיש תביעה לבית המשפט.

שיטוט באינטרנט הוביל לאיתור האוצר

הסיפור החל בשנת 2012, אז שוטט הבן באופן מקרי באתר "הר הכסף" של משרד האוצר, המאפשר לאתר פוליסות ביטוח ישנות. בהפתעה גמורה, גילה הבן כי לאמו היתה פוליסת ביטוח חיים גדולה, בחברה שאינה קיימת עוד, ומוזגה לתוך אחת מחברות הביטוח הגדולות בישראל.

הבן פנה לחברה, על פי צו הירושה שניתן לו, בבקשה לקבל את תגמולי ביטוח החיים של אמו. להפתעתו, החברה סירבה וטענה כי שנתיים לפני מותה ביקשה אשת העסקים להפסיק את תשלומי הפרמיות לביטוח החיים ולהסב את הפוליסה לחיסכון.

במקום להעביר לבן את תגמולי ביטוח החיים של אמו, בסך מאות אלפי שקלים, חברת הביטוח העבירה אליו עשרות אלפי שקלים בלבד, עבור החיסכון של אמו.

בקשה לא הגיונית של האם המנוחה

הבן התנגד להעברת התשלום וטען כי לא הגיוני שאמו - אשת עסקים מוכרת, שפעלה תמיד באופן רציונלי - היתה מבקשת להפסיק את תשלומי ביטוח החיים שלה, שנתיים לפני מותה.
לטענתו, במועד שבו טענה חברת הביטוח כי רכיב הריסק בביטוח החיים הופסק, אמו כבר חלתה. לכן, מדובר בהתנהלות בלתי סבירה מצדה. הבן דרש מחברת הביטוח לאתר את הבקשה לשינוי פוליסת ביטוח החיים שהגישה האם, אולם החברה טענה כי אין ביכולתה לאתר את הבקשה.
במקום זאת, הצביעה חברת הביטוח על נספח שהתווסף לפוליסה, מה שמעיד לטענת החברה על כך שהאם אכן ביקשה לשנות את הפוליסה.

אישה מליטה את פניה בידיה בעצב במיטת בית חולים. ShutterStock
במועד שבו טענה חברת הביטוח כי רכיב הריסק בביטוח החיים הופסק, אמו כבר חלתה/ShutterStock

תביעה שהוגשה לאחר יותר מ-30 שנה
בעקבות סירובה של חברת הביטוח לשלם לבן את תגמולי ביטוח החיים, הוא הגיש נגדה תביעה לבית משפט השלום בתל אביב, באמצעות משרד הח"מ.

בתביעה, טען הבן כי ביטוח החיים של אמו שריר וקיים, מאחר שחברת הביטוח אינה יכולה להציג את הבקשה לסילוקה. לטענתו, על פי נהלי הפיקוח על הביטוח, החברה היתה חייבת לשמור את בקשת האם לסילוק הפוליסה, ככל שזו אכן הוגשה.
חברת הביטוח הכחישה את האמור בתביעה וטענה להתיישנות. לטענתה, בתביעות ביטוח חלה התיישנות של שלוש שנים; ואשת העסקים הלכה לעולמה יותר מ-30 שנה לפני הגשת התביעה.

כנגד טענה זו, השיב הבן כי תביעת הביטוח לא התיישנה, מאחר שהוא התוודע לקיום הפוליסה רק בשנת 2012. עוד טען הבן כי אין זה סביר לפטור את חברת הביטוח מאחריות וכי יש להטיל על חברת הביטוח את הנטל להוכיח כי אמו המנוחה ביקשה להפסיק את פוליסת ביטוח החיים.

מצאתם פוליסה אבודה? אל תפעלו לבד!

בסופו של דבר, הגיעו הצדדים להסדר, שבמסגרתו קיבל הבן מאות אלפי שקלים, השווים בערכם לכ-60% מסכום התביעה.
בהתחשב בפרק הזמן הרב שחלף מאז פטירת האם, למעלה מ-30 שנה, ובהינתן חרב ההתיישנות שריחפה מעל התביעה, מדובר בפיצוי משמעותי ביותר.

מה אפשר ללמוד ממקרה זה?

ראשית, תמיד כדאי לבדוק אם קיימים כספים אבודים של המשפחה, במאגרי מידע כדוגמת "הר הכסף" של האוצר.
שנית, אם נתקלים בכספים אבודים, שמקורם בפוליסות ביטוח נושנות, כדאי לפנות לעורך דין מנוסה, הבקיא בנושא. זאת, בשל המורכבות של תחום הביטוח, המחייבת ידע, ניסיון ולעיתים יכולת ניהול מו"מ מול חברת הביטוח.

עו"ד רוברט פאר הוא שותף במשרד עורכי הדין פאר-גרובשטיין, המתמחה בתחומי הביטוח והנזיקין; ייצג את התובע במסגרת ההליך המתואר.

טלפון ליצירת קשר: 077-9968266

הכתבה נכתבה באדיבות אתר zap משפטי

עו"ד רוברט פאר, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד רוברט פאר, בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully