וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגים חדשים/צעירים? אם נוהגים, לא שותים. בכלל

עו"ד מיכל סיני, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד מיכל סיני, בשיתוף אתר zap משפטי

7.11.2018 / 8:06

המשטרה והמחוקק נוקטים כיום ביד קשה בכל הקשור לעבירות נהיגה בשכרות. הם מחמירים במיוחד עם נהגים חדשים ו/או נהגים צעירים, עד כדי פסילת הרשיון למספר שנים. מדריך

אישה נוהגת ושותה אלכוהול. ShutterStock
אישה נוהגת ושותה אלכוהול/ShutterStock

נתחיל מהסוף. אם אתם נהגים חדשים (עד שנתיים מיום קבלת הרישיון) או נהגים צעירים (עד גיל 24), עליכם לדעת, כי כל אחוז שהוא של אלכוהול שיימצא בדמכם בעת הנהיגה, גם אם מדובר באחוז נמוך ביותר או כזה הקרוב לאפס, ייחשב כנהיגה בשכרות, ועלול להוביל לסנקציות חמורות, עד כדי פסילת רישיון למשך שלוש שנים ואף יותר.

כיצד מגדיר החוק נהיגה בשכרות?

כאמור, כשמדובר בנהגים חדשים עד גיל 24, כל אחוז שהוא בדם של אלכוהול ייחשב כנהיגה בשכרות. אצל נהגים ותיקים, ישנו אחוז מסוים של אלכוהול שמותר שיימצא בדם בעת נהיגה - עד 290 מיקרוגרם לליטר - אך כל אחוז מעל לכך כבר ייחשב כנהיגה בשכרות.

האם ישנו מדרג ענישה על נהיגה בשכרות בהתאם לאחוזי האלכוהול בדם?

כיום, אין מדרג ענישה ספציפי, והחוק קבע כי עבירת נהיגה בשכרות דינה פסילת רשיון. אך חומרת הענישה בפועל, ומשך שלילת הרישיון, תלויים פעמים רבות בנסיבות ובהחלטת התביעה המשטרתית.

כך, למשל, ייתכן מאוד שההתייחסות של התביעה תהיה שונה במקרים של 300 מיקרוגרם לליטר, לעומת מקרים של 700 מיקרוגרם לליטר. כשאחוזי האלכוהול גבוהים במיוחד, החושים מתערפלים יותר, הסיכון שהנהג מהווה לעצמו ולאחרים הוא גבוה יותר ולכן הענישה מחמירה יותר. ולהפך, כשאחוזי האלכוהול הלא מותרים נמוכים יותר, תיתכן ענישה "סלחנית" יותר, יחסית.

יחד עם זאת, כחלק מהמאבק בתאונות הדרכים ותופעת הנהיגה בשכרות, מקדמת ועדת הכלכלה של הכנסת מדרג ענישה חדש.

מה קובע מידרג הענישה על נהיגה בשכרות הנדון בוועדת הכלכלה?

המדרג החדש מבקש לקבוע דרגות חומרה שונות, ברורות יותר ומרתיעות יותר, ומבקש אף להתייחס לעבירת סירוב לבדיקת ינשוף ולהשלכות הסירוב. המדרג קובע כי רשיונו של מי שיימצא בדמו עד פי 1.5 אלכוהול מהמותר (290 מיקרוגרם) ייפסל לתקופה של מינימום שנה. מי שיימצא בדמו שיעור הנע בין 1.5 ועד פי 3 המותר, רישיונו ייפסל לתקופת מינימום של שנתיים. בשיעור של פי שלושה ויותר מהמותר - פסילת המינימום תעמוד על שלוש שנים.

יתרה מכך, המדרג מבקש לקבוע כי מי שמסרב לבדיקת שכרות משטרתית (בדיקת ינשוף), יורשע אוטומטית על נהיגה בשכרות, לא משנה מה אחוזי האלכוהול המצויים בדמו בפועל, ורישיונו ייפסל אוטומטית לחצי שנה.

מה קובע המדרג החדש לגבי נהגים חדשים/צעירים?

המדרג החדש מחמיר עם נהגים חדשים וצעירים עוד יותר. הוא קובע כי נהג צעיר/חדש שייתפס ובדמו אלכוהול בשיעור של עד פי 1.5 מהמותר (0 אחוזי אלכוהול אצל נהגים חדשים/צעירים) יסתכן בפסילת רשיון למשך שנה לפחות. בין 1.5 לשלוש מהשיעור המותר - מינימום שנתיים פסילת רשיון, ומעל לפי שלושה מהמותר - מינימום שלוש שנות פסילת רשיון.

זאת ועוד, המדרג החדש מבקש לקבוע כי נהג צעיר/חדש שנתפס נוהג בשכרות, רשיונו ייפסל מידית, עד תום ההליכים נגדו, גם אם בסופם יתברר שעונשו לא יכלול פסילה. במלים אחרות, יחד עם ההחמרה עם כלל הנהגים, המדרג החדש מחמיר עוד יותר עם נהגים צעירים וחדשים.

נהג חדש וצעיר - מה כדאי לזכור בנוגע לנהיגה בשכרות?

נהג ששותה בנסיעה. ShutterStock
נהג ששותה בנסיעה/ShutterStock

ראשית, מומלץ לא לשתות ולנהוג. הסנקציות שיופעלו נגדכם אם תתפסו כשבדמכם כל אחוז שהוא של אלכוהול בדם יכולות להיות חמורות ביותר. מנו נהג תורן, סעו במונית, בלו ללא שתייה - כל מה שניתן כדי להימנע מנהיגה בשכרות.

שנית, לעולם אל תסרבו לבדיקת ינשוף, אפילו אם שתיתם רק קצת. סירוב פירושו הרשעה אוטומטית בנהיגה בשכרות, גם ללא בדיקה.

לבסוף, אם נתפסתם נוהגים בשכרות, דאגו לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין המתמחה בדיני תעבורה. עורך דין כזה יידע לסייע לכם בהפחתת הענישה ובמזעור הנזקים עקב העבירה שעברתם.

• הכותבת, עו"ד מיכל סיני, משרד עורכי דין, מתמחה בדיני תעבורה ודיני מקרקעין

• טלפון ליצירת קשר: 0779977605

הכתבה נכתבה באדיבות אתר zap משפטי

עו"ד מיכל סיני, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד מיכל סיני, בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully