וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לחובות בהוצאה לפועל: כל מה שצריך לדעת על קבלת הפטר בהליך חדש ומזורז

עו"ד שי עמר, בשיתוף אתר זאפ משפטי, עו"ד שי עמר, בשיתוף אתר זאפ משפטי

1.11.2018 / 10:17

חדשות טובות לחייבים שהוכרזו כ'מוגבלים באמצעים' - תיקון חדש בחוק לא זו בלבד שהוא האריך את פרק הזמן בו ניתן לקבל את ההפטר, אלא שהוא אף הרחיב את החורים במסננת הקריטריונים

אדם יושב ליד מחשב עם מטבעות ומחשבון. ShutterStock
חודש רודף חודש, תשלום רודף תשלום, ואור בקצה המנהרה - אין/ShutterStock

אחד הקשיים עמם נאלצים להתמודד חייבים שהוכרזו כ'מוגבלים באמצעים' הוא הסיזיפיות הכרוכה בתשלומים החודשיים; חודש רודף חודש, תשלום רודף תשלום, ואור בקצה המנהרה - אין.

במטרה להקל על חייהם של החייבים ובניסיון לאפשר להם לשוב למסלול של חיים רגילים ללא חובות וללא עיקולים והגבלות, נכנס לתוקפו בספטמבר 2015 תיקון לחוק ההוצאה לפועל. תיקון 47 העניק תקווה לחייבים רבים שבמשך שנים ארוכות נשאו בעול התשלומים החודשיים, שברוב המקרים אינם מגיעים אף לכדי כיסוי הריביות שנצברות בתיק.

הדרך לקבלת הפטר עד לכניסת החוק החדש לתוקפו, היתה בהליך של חדלות פירעון (פשיטת רגל) בבית המשפט המחוזי. התיקון החדש סיפק לראשונה אפשרות לקבל הפטר על ידי הגשת בקשה בלשכת ההוצאה לפועל, ללא מעורבות בית המשפט וללא הליך של פשיטת רגל! וכך, בזכות תיקון 47, זכו חייבים אשר עמדו בקריטריונים מסוימים לקבל הפטר בהליך מזורז.



להתראות תיקון 47, שלום תיקון 57

על פניו, תיקון 47 היווה הזדמנות פז לאלפי חייבים שהוכרזו כמוגבלים באמצעים. בפועל, גילו חייבים רבים כי לא כל הנוצץ זהב הוא. בשל הקריטריונים המחמירים של התיקון, רק מתי מעט זכו ליהנות מההפטר הנכסף.

ואז, במהלך שנת 2018, נכנס לתוקפו תיקון 57 עם בשורות חדשות - לא זו בלבד שהוא האריך את פרק הזמן בו ניתן לקבל את ההפטר, אלא שהוא אף הרחיב את החורים במסננת הקריטריונים. וכך, עם היכנס התיקון החדש לתוקפו, זכו מוגבלים באמצעים רבים נוספים להיכלל ברשימת המאושרים הזכאים להפטר חלוט ולמחיקת חובם.


מי נהנה מהתיקון החדש?

הבשורה המרעישה בתיקון 57 נוגעת לסך החובות המקסימלי: עד כה עמדו בקריטריונים רק חייבים שסך החובות שלהם לא עלה על 800,000 שקלים. בעקבות השינוי בחוק, תקרת סך החובות הועלתה לשני מיליון שקלים, בתנאי שקרן החוב לא עולה על 400,000 שקלים (ללא ריבית והצמדה).

שינוי נוסף מתייחס לבעלות על נכסי מגורים. עד כה, חייבים שבבעלותם היה נכס כזה, לא היו רשאים להגיש בקשה להפטר. כיום, גם אלה יכולים להיכנס למסלול ההפטר וליהנות ממחיקת חובותיהם, בכפוף לשיקול דעתו של רשם ההוצאה לפועל. לרשם סמכות לבחון כל מקרה לגופו ולהחליט האם מדובר בנכס בעל ערך, האם ערך הנכס מצדיק את עלויות המימוש והאם מימוש הנכס יהווה תועלת לנושים בהתחשב בעלויות.

תשלום חובות. ShutterStock
בעקבות השינוי בחוק, תקרת סך החובות הועלתה לשני מיליון שקלים/ShutterStock

קריטריונים נוספים שחשוב להכיר

תיקון 57 מציין תנאי סף נוספים לזכאות להגשת בקשה להפטר בהליך מזורז:
• על מגיש הבקשה להיות מוגבל באמצעים, לפחות ארבע שנים טרם הגשת בקשת ההפטר.
• לא קיימת (במועד הגשת הבקשה להפטר) בקשה לפשיטת רגל שתלויה לגבי החייב.
• במשך חמש השנים שקדמו לבקשה לקבלת ההפטר, לא אושרה או נדחתה בקשה להכריז על החייב כפושט רגל ולא אושרה או נדחתה בקשת החייב לצו כינוס על פי פקודת פשיטת הרגל.
• תיקון 47 התיר רק לחייבים שעמדו בצו התשלומים במשך שלוש שנים להגיש בקשה להפטר. תיקון 57 לעומת זאת, הגמיש את הכללים; עתה נדרשת עמידה בצו התשלומים במשך שנה וחצי בלבד.


לפני שתראו עצמכם פטורים

תיקון 57 יישאר בתוקף עד ספטמבר 2019, יכול להיות שיוארך בשנית ויכול להיות שלא, ולפיכך, חלון ההזדמנויות להגשמת חלום מחיקת החובות והיציאה לדרך חדשה - אינו גדול במיוחד. בנוסף, למרות ההקלות המשמעותיות המצוינות בתיקון, עדיין מדובר במסלול שאינו פשוט כלל וכלל וכדי לסיימו בהצלחה יש לנקוט במשנה זהירות וקפדנות. אי לכך, על מנת להתניע את התהליך ולסיימו על הצד הטוב ביותר, מומלץ לפנות לעורך דין בעל ידע וניסיון בהשגת הפטר במסגרת התיקונים החדשים.

עו"ד שי עמר עוסק בדיני הוצאה לפועל ופשיטת רגל. באדיבות אתר zap משפטי.

טלפון ליצירת קשר: 077-9977492

עו"ד שי עמר, בשיתוף אתר זאפ משפטי, עו"ד שי עמר, בשיתוף אתר זאפ משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully