וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רקטות בדרום: כיצד ניתן לקבל פיצוי על רכוש שנפגע בזמן מלחמה?

עו"ד רונית רוטלוי בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד רונית רוטלוי בשיתוף אתר zap משפטי

19.11.2018 / 8:31

סבב הלחימה האחרון בדרום כלל פגיעות מרובות ברכוש. כעת, לאחר שהדי הפיצוצים שככו, הגיע הזמן לבחון את נזקי הרכוש שנגרמו ואת האפשרות לקבל פיצוי בגינם. מדריך

נזק לבניין ולרכבים בסביבת הפגיעה הישירה באשקלון אמש, 13 בנובמבר 2018. שלומי גבאי
בניין שנפגע מרקטה באשקלון/שלומי גבאי

חוק מס רכוש קובע, כי בעליו של רכוש פרטי או עסקי, שנפגעו עקב מלחמה, מבצע צבאי, פעולות איבה וכדומה, זכאי לפיצוי כספי מטעם המדינה בגין הנזק שנגרם לרכושו. הרכוש מבוטח על ידי מס רכוש והוא הגוף האחראי לתשלום הפיצוי. שוחחנו על הנושא עם עו"ד רונית רוטלוי, המתמחה בנזקי רכוש וגוף.

מהו הרכוש שבגינו ניתן לקבל פיצוי?

הרכוש עליו ניתן לקבל פיצוי כולל את מבנה בית המגורים או העסק, חלונותיו, תשתיות שונות שלו וכד'. גם רכוש הנמצא בתוך המבנה, כגון: ציוד חשמלי, ריהוט, מלאי עסקי, וכן כלי רכב החונים ברחוב, מכונות שונות בבית העסק ועוד, נכללים תחת רכוש שניתן לקבל עליו פיצוי כספי אם הוא נפגע עקב מלחמה.

חשוב לדעת שישנם מספר חפצים שאינם מבוטחים במס רכוש, כמו תכשיטים, עתיקות, חפצי אמנות וכסף מזומן. את אלה יש לבטח בביטוחים פרטיים מורחבים ולמגן היטב בעת הצורך. בנוסף, מאחר שחוק מס רכוש קובע תקרת פיצוי לכל סוג רכוש, מומלץ למי שמתגוררים באזורי עימות לעשות פוליסות פרטיות, הכוללות הרחבה ייעודית למקרי מלחמה, או לשלם פרמיה ייחודית נוספת למשרדי מס רכוש, שתגדיל את גובה הפיצוי בעת הצורך.

מהי הפרוצדורה לקבלת פיצוי בגין נזקי רכוש בעת מלחמה?

ראשית, ישנה מסגרת זמן ברורה לדרישת הפיצוי. ההודעה על הנזק צריכה להיות מדווחת לרשויות בתוך שבועיים מקרות הנזק, ואת התביעה לפיצויים יש להגיש למשרדי מס רכוש בתוך שלושה חודשים. משרדי מס רכוש פרושים בכל רחבי הארץ והסניף הדרומי ממוקם באשקלון.

אילו מסמכים וראיות כדאי לצרף לתביעה?

כדי לקבל פיצוי צריך להוכיח שני דברים. הראשון הוא שהנזק אכן קיים, והשני, שהנזק נגרם כתוצאה של נפילת הטיל, הפצמ"ר, פעולת האיבה וכדומה.

בכל אירוע בטחוני מגיעים למקום כוחות הביטחון, וחשוב כבר עם הגעתם לדרוש את אישור המשטרה על כך שאירע נזק. במקביל, כדאי לצלם ולתעד את כל הנזקים השונים שנגרמו, כולל נזקים משניים, כמו עשן שחדר לבית ופגע בקירות או ברצפה. מומלץ גם לאסוף קבלות קניה שונות המעידות על שוויו של הרכוש שנפגע.

בית בשדרות שנפגע מרקטה. 8 באוגוסט 2014. AP
בית בשדרות שנפגע מרקטה/AP

מי ממונה על הערכת גובה הנזק?

מי שמגיע ובודק את הרכוש שנפגע ומעריך את הנזק הם שמאים מטעם מס רכוש. השמאי מגיש את הערכתו למס רכוש ולפיה נקבע גובה הפיצוי. הפיצוי מגיע בתוך מספר חודש עד חודשיים, ורק במקרים של ערעור ייתכן שתידרש אף חצי שנה או מעט יותר.

ניתן גם להזמין הערכת שמאי פרטי אם יש מחלוקת עם הערכת השמאי של מס רכוש. אמנם, לא מובטח שהערכת השמאי הפרטי תתקבל על ידי מס רכוש, אך היא תוכל לשמש בסיס מצוין במידה ועולה רצון לערער על גובה הפיצוי שנפסק.

כיצד ניתן לערער על החלטת מס רכוש?

אזרח הטוען שנגרם לו נזק לרכוש שהוא גבוה יותר מזה שנקבע על ידי השמאי, יכול לפנות לוועדות ערר, שבסמכותן להגדיל או לשנות את גובה הפיצוי. אם ועדות הערר לא נותנות מענה, ניתן להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי.

יחד עם זאת, ערעור המוגש לבית המשפט אינו יכול לכלול טענות המתווכחות עם גובה הפיצוי, ועליו לכלול טענות משפטיות. כלומר, יש להראות בערעור, כי בהחלטת הוועדה נפלה טעות משפטית קריטית. למשל, שהיא הכירה בטעות רק בחלק מהנזק כנגרם בשל המלחמה, וקבעה פיצוי חלקי, או שקבעה כי הנזק נגרם בשל נסיבות אחרות ולכן אינו מזכה בפיצוי.

לסיכום, כדי לקבל פיצוי על נזקים לרכוש בעקבות מלחמה, חשוב מכל לקבל את אישור המשטרה לנזק שנגרם ולתעד אותו מיידית.

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

עו"ד רונית רוטלוי בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד רונית רוטלוי בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • רקטות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully