וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחות פורטוגלית: הליך יותר מהיר ופשוט ממדינות אחרות

עו"ד אדם ידיד, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד אדם ידיד, בשיתוף אתר zap משפטי

7.2.2019 / 7:21

אזרחות אירופית הפכה להיות מבוקשת בקרב ישראלים, אך במדינות רבות באירופה קשה לישראלים לקבל אזרחות. לעומת זאת, בפורטוגל הליך קבלת האזרחות נחשב מהיר ופשוט יחסית

העיר פורטו, פורטוגל. ShutterStock
העיר פורטו בפורטוגל/ShutterStock

האם חלפה בראשכם האפשרות להוציא אזרחות אירופית? ההליך אינו פשוט, אך אפשרי בהחלט. אלפי ישראלים הגישו בקשה ורבים כבר קיבלו אישור אזרחות פורטוגלית. במאמר זה, גיבשנו מספר טיפים, בהם נסביר כיצד מתנהל ההליך להוצאת אזרחות כזו; ונתאר את התועלת שניתן להפיק מדרכון אירופי.

מהן הזכויות שמעניק דרכון אירופי?

לא לחינם, יש כיום למעלה מ-700,000 ישראלים בעלי דרכון זר. חשוב לזכור כי אזרחות באחת ממדינות אירופה היא אזרחות אירופית. כלומר: אזרחות פורטוגלית מעניקה את כל הזכויות של אזרחי 27 מדינות האיחוד האירופי.

כך, בין הזכויות המוקנות מכוח האזרחות:

א. אישור שהיה בכל מדינות האיחוד (יש לציין כי בחלק מהדרכונים - למשל: דרכון ליטאי - אישור השהייה הוא רק לחלק מהמדינות).
ב. אישור עבודה בכל מדינות האיחוד.
ג. תנאים סוציאליים מוטבים בכל מדינות האיחוד. חשוב לציין שתנאים אלה שונים בין מדינה למדינה.
ד. לימודים חינם בחלק מהמוסדות האקדמיים, על פי קריטריונים המשתנים בחלק ממדינות האיחוד.
ה. אפשרות לקבל דרכון אירופי, המאפשר ויזה באופן כמעט אוטומטי לארה"ב.
ו. הקלות לקבלת מימון מבנקים אירופיים.
ח. יתרונות בהשקעות, רכישת עסקים ונדל"ן, לרבות אפשרות למשוך משכורת.

האם ישראלי ממוצא מזרחי יכול להוציא דרכון אירופאי? במה הדבר כרוך?

לישראלים יוצאי מדינות אירופה יש אפשרויות שונות לקבל אזרחות. חשוב לדעת כי לא רק יוצאי אירופה זכאים לאזרחות. אדם שהוא "חצי מזרחי" ו"חצי אשכנזי" - ייתכן שיהיה לו יותר קל לקבל אזרחות אירופית, דווקא מהצד המזרחי.

הליך הוצאת אזרחות ברומניה או פולין דורש מעורבות אקטיבית של ההורים. מדינות אלה אינן מאפשרות "דילוגי דורות". אם להורים אין אזרחות - אזי גם צאצאיהם אינם זכאים לאזרחות. במקרים רבים, מדובר בחסם משמעותי, מכיוון שחלק מההורים אינם מוכנים לשתף פעולה עם המהלך. לעתים, מתוך חשש כי הילדים יקבלו אזרחות זרה ואולי יהגרו לחו"ל לשנים ארוכות. לעומת זאת, בספרד ובפורטוגל, אין צורך ברצף שכזה.

מהם היתרונות של ההליך הפורטוגלי לקבלת אזרחות?

דרכון פורטוגלי. ShutterStock
דרכון פורטוגלי/ShutterStock

במקרים רבים, ההמלצה היא דווקא על ההליך הפורטוגזי לקבלת אזרחות, לו זכאים צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל, בעקבות הגירוש ההיסטורי לפני מעל 500 שנים.

ההליך רלוונטי בעיקר לבני ונכדי יוצאי ארצות צפון אפריקה (טוניס, מרוקו, אלג'יר; וגם מצרים) וארצות הבלקן והים התיכון (יוון, טורקיה, בולגריה, מקדוניה; חלקים מסוימים ברומניה ואיטליה). מדובר ברשימה חלקית, וחשוב לציין שיש עוד מקומות אליהם הגיעו המגורשים (פירוט בהמשך).

בעקבות חוק שעבר לפני כשלוש שנים בפורטוגל, שמטרתו לתקן את העוול ההיסטורי ולאפשר מתן אזרחות לצאצאי המגורשים, גם יוצאי הבלקן והמגרב זכאים כיום לדרכון אירופי. לא מעט אשכנזים אף הם צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל ויכולים לפנות לאפיק זה.

האם מדובר בהליך מסובך?
ההליך בפורטוגל פשוט יחסית ואינו מחייב מעורבות ממשית של ההורים. כדי להוציא אזרחות פורטוגלית, צריך להוכיח קשר משפחתי למגורשי ספרד. ניתן לעשות זאת באמצעות רישומי קהילות ומאגרים היסטוריים אחרים. לעת עתה, אין צורך לעבור מבחן שפה ואין חובה להגיע לפורטוגל. ניתן לעבור את ההליך כולו בישראל. בממוצע ההליך אורך כשנתיים.

החוק הפורטוגלי נועד לתקן עוול היסטורי ולהעניק אזרחות לצאצאי המגורשים. החוק יעניק זכאות למי שיוכיח שורשים משפחתיים למגורשי ספרד ופורטוגל. ניתן להוכיח זאת באמצעות קשר לקהילות הידועות כבעלות זיקה ברורה למגורשים. כלומר: מרבית מי שנקרא בישראל "ספרדי" או "מזרחי".
המקרים הקלים ביותר להוכחה: משפחות עם שורשים או אילנות יוחסין, המגיעים ישירות עד לפורטוגל; ואחריהם יהודי טורקיה, יוון, בולגריה ויוגוסלביה (לשעבר). בהמשך, יהודי המגרב - מרוקו, תוניס, אלג'יר, לוב ומצרים. ובנוסף, יהודי הולנד וקהילות ספרדיות נוספות ברומניה ובהונגריה. אפילו המבורג (גרמניה) וזמוש (פולין) בנות הוכחה.

אלמנט נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא דרישת תעודות יושר מכל המדינות בהן התגורר המבקש. טרם כניסה להליך, יש להבין את ההשלכה של דרישה זו על המקרה האישי.

מה אפשר לעשות בהיעדר ארכיון תמונות ומסמכים?

אחד היתרונות בכך שהעם היהודי הוא "עם הספר" טמון בכך שאצל מרבית המשפחות, ניתן לעשות עבודת שורשים ולהתחקות אחר המוצא. קיימים מאגרי מידע שונים, בהם ניתן לחפש: רישומי קהילות בארצות המוצא, ספרות מקצועית מסייעת או מסמכים רשמיים מארכיונים שונים. לפעמים, מדובר בעבודה גנאלוגית מורכבת ויש צורך להיעזר באנשי מקצוע מומחים.

עו"ד אדם ידיד שותף במשרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד, העוסק בהוצאת אזרחות פורטוגלית ואזרחויות אירופיות בכלל.

טלפון ליצירת קשר: 053-9374940

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

עו"ד אדם ידיד, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד אדם ידיד, בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully