וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 יתרונות ליישוב סכסוכים בגישור

עו"ד ליאת חמו, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד ליאת חמו, בשיתוף אתר zap משפטי

2.12.2018 / 11:13

יותר זול ומהיר מהליך שיפוטי, הצדדים קובעים את זהות המגשר ויכולים לפרוש בכל שלב - כל הסיבות מדוע כדאי לפנות לגישור, במקום לבית המשפט

לחיצת ידיים בין גבר לאישה. ShutterStock
אופיו של הליך הגישור רך יותר, מכיל והרבה פחות פוגעני/ShutterStock

בשנים האחרונות, שומעים כמעט מכל עבר את המונח גישור: גישור במשפחה, גישור בין יריבים בעולם העסקי או גישור בעבודה. נראה כי בעת הזו כולם בוחרים לסיים סכסוכים בגישור, במקום לנהל הליכים ממושכים ויקרים בבית המשפט.

מהו גישור? מדוע כדאי לפנות לגישור? מהם יתרונותיו? בשורות הבאות, נציג מספר נקודות בהן הליך גישור עדיף על פני התדיינות בבית המשפט.

1. מיקוד מקסימלי בפתרון הסכסוך

בשונה מהליכים משפטיים רגילים, שבהם לעיתים עולה הרושם (למרבה הצער) כי מטרת הצדדים היא לקיים את הסכסוך - לשם הסכסוך, הרי שמטרת הגישור היא פתרון הסכסוך. זהו היעד שנמצא במוקד תשומת הלב של ההליך. ההליך מכוון למימוש יעד זה.

2. הצדדים מנהלים דו-שיח לפתרון

בניגוד להליך משפטי רגיל, שבו הצדדים מתכתשים זה עם זה, אופיו של הליך הגישור רך יותר, מכיל והרבה פחות פוגעני. התפיסה העומדת במוקד ההליך היא כי הצדדים מקדמים את השגת הפתרון בעצמם, באמצעות דו-שיח שמתנהל ביניהם ולא בצעדים אגרסיביים.

זאת ועוד: הליך הגישור הוא הליך גמיש יותר מהליך שיפוטי. בשונה מהליך שיפוטי, שחייב להתנהל על פי דיני הראיות באופן דקדקני, בהליך גישור ניתן להגיע לפתרון מוסכם גם כשאין הסכמה לגבי עובדות המקרה או כשאין ראיות חד-משמעיות.

3. המגשר "רק" מסייע - ואין לו סמכות הכרעה

לעיתים, במהלך ניהול הליכים משפטיים עולה חשש כי השופט מחזיק בדעה מוקדמת כלפי אחד הצדדים או שהוא מצוי בניגוד עניינים, מה שעלול לגרום להכרעה לטובת צד כלשהו באופן מוטה.
בהליך גישור, לא יכול להתעורר חשש כזה, מהסיבה הפשוטה שלמגשר כלל אין סמכות הכרעה. המגשר הוא זה שמסייע בניהול הדיאלוג בין הצדדים ויכול להציע להם הצעות לפתרון, אך הוא אינו מקבל החלטות.

4. הצדדים קובעים את זהות המגשר

אחד מעקרונות הגישור הוא שהגישור מבוסס על הסכמת הצדדים באופן מוחלט. כפועל יוצא מכך, הצדדים הם אלה שקובעים מי יהיה המגשר וקובעים איך יתנהל הגישור ומה יהיו כללי המשחק.

5. הליך הגישור ניתן להפסקה בכל שלב

לא מרוצים מהליך הגישור? תוכלו לפרוש מההליך בכל שלב. ההליך עצמו מתנהל בהסכמת הצדדים בלבד. אם אחד הצדדים אינו מעוניין בהמשך הגישור, הוא רשאי לעזוב את הגישור. לעומת זאת, בהליך משפטי רגיל, הפסקת ההליך בלתי אפשרית בחלק מהמקרים או בעייתית מאוד במקרים אחרים. הפסקת ההליך עלולה לגבות מחירים יקרים.

לחיצת ידיים. ShutterStock
האופי של הליך הגישור והעובדה שהצדדים למעשה מניעים את ההליך ומגיעים בעצמם להסדר - יוצרים אצלם רצון ומחויבות גבוהה/ShutterStock

6. הצדדים קובעים את התוצאה הסופית

בשונה מהליך משפטי, שבו הצדדים יודעים איך הם נכנסים, אך לא איך הם יוצאים - בהליך גישור, הגורל של הצדדים נתון בידיהם, מה שמנטרל את אלמנט חוסר הוודאות הקיים בהליך שיפוטי.

7. לא חוסם אלטרנטיבות אחרות

אם הצדדים מצליחים לסיים את הסכסוך ביניהם בהסכמה, נחתם ביניהם הסדר גישור, שאותו ניתן להביא לאישור של בית המשפט. עם זאת, במקרה שהצדדים אינם משיגים הסדר בהליך גישור, הם יכולים לבחור לנהל את ההליך במסגרות אחרות (בבוררות או בבית המשפט).

8. הליך חסוי לחלוטין

בשונה מהליך שיפוטי רגיל, שחשוף לעין הציבור - להוציא מקרים חריגים - הליך גישור הוא הליך חסוי וסודי. במסגרת ההליך, מתחייב המגשר כי לא ישתמש במידע שיימסר לו על ידי הצדדים למטרה אחרת, פרט לגישור עצמו.

בנוסף, הצדדים לגישור מתחייבים שהחומרים שייחשפו אליהם במסגרת ההליך לא יימסרו על ידם לבית המשפט, ככל שיבחרו לנהל הליך משפטי לאחר הגישור. צד להליך אינו רשאי להזמין מגשר למסור עדות בעניין שעלה במסגרת הליך הגישור.

9. חוסך הרבה זמן וכסף

מאחר שהליך גישור מתמקד בפתרון הסכסוך בין הצדדים, ההליך הרבה יותר אפקטיבי מהליך משפטי המתנהל בבית המשפט. לרוב, הליכי גישור מסתיימים תוך (יחסית) מעט פגישות. זאת, בשונה מהליך בבית המשפט, העלול להימשך שנים. החיסכון הגדול בזמן עשוי לחסוך משאבים כספיים ניכרים, הכוללים שכר טרחה לעורכי דין, אגרות, תשלומים על חוות דעת ועוד.

10. הצדדים יותר מחויבים להליך

האופי של הליך הגישור והעובדה שהצדדים למעשה מניעים את ההליך ומגיעים בעצמם להסדר - יוצרים אצלם רצון ומחויבות גבוהה. זאת, לעומת הליך משפטי שבו מושגת פעמים רבות הכרעה, שכל הצדדים אינם שלמים איתה.

לסיכום: גישור הוא הליך שונה לחלוטין מהליך שיפוטי. גישור טומן בחובו יתרונות עצומים לצדדים. בין היתרונות, ניתן למנות את העובדה שמוקד תשומת הלב של הצדדים נעוץ בפתרון הסכסוך, במקום בקיום הסכסוך; הצדדים אינם מתכתשים זה עם זה, אלא מנהלים דו-שיח קונסטרוקטיבי; הצדדים קובעים את זהות המגשר ואת כללי המשחק של ההליך.

בנוסף, הליך הגישור ניתן להפסקה בכל עת. הצדדים למעשה מכריעים כיצד ההליך יסתיים - מה שמנטרל את אלמנט חוסר-הוודאות הקיים בהליך משפטי רגיל.

זאת ועוד: הליך הגישור אינו סותם את הגולל על הכרעה בערכאות אחרות; ההליך סודי לחלוטין וחוסך הרבה זמן וכסף לצדדים. נוסף על כך, בשל אופי הגישור, הצדדים המעורבים בגישור מגלים מחויבות גבוהה יותר לביצועו.

עו"ד ליאת חמו, בעלת משרד, נותנת ייעוץ בתחומי משפט רבים ומתמחה בעיקר בדיני נזיקין וביטוח.

טלפון ליצירת קשר: 0539380426

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

עו"ד ליאת חמו, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד ליאת חמו, בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גישור
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully