וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייעוץ משפטי לפני חקירה - גם לחפים מפשע

עו"ד יאיר מושיוב, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד יאיר מושיוב, בשיתוף אתר zap משפטי

5.2.2019 / 8:00

ייעוץ משפטי לפני חקירה במשטרה, גם אם אתם חפים מכל אשמה, שקול לייעוץ לפני טיפול רפואי

ייעוץ משפטי. ShutterStock
ייעוץ משפטי/ShutterStock

דמיינו את המקרה הבא: אדם נורמטיבי בן 40, רואה חשבון, נשוי עם ילדים. כמו שקורה לעיתים, מתחיל בינו לבין אשתו ריב, שמתפתח לחילופי צעקות. לפתע, דפיקה בדלת - אחד השכנים הזמין משטרה.

גם הבעל וגם האשה אמרו שלא היה דבר. הם התווכחו, היו צעקות, אך לא היתה אלימות. אחד השוטרים הבחין בשברי צלחת על הרצפה, שנפלה במהלך הוויכוח.

השוטרים עצרו את הבעל במקום ולקחו אותו לחקירה תחת אזהרה. עד כאן, מדובר במהלך עניינים תקין, גם אם קיצוני. אך כאן גם נוצרה בעיה.

מה הבעיה שנוצרה?

השניים ויתרו על זכותם לייעוץ משפטי לפני החקירה. הם חשבו שעצם הבקשה לייעוץ תעיד על אשמה, ולא הבינו שבלעדיו, הם עשויים לומר דברים שעלולים להזיק להם בהמשך.

מה היו תוצאות החקירה?

האופן שבו השיבו השניים בחקירה יצר כדור שלג, שהוביל להגשת כתב אישום על תקיפה בנסיבות מחמירות, איומים והיזק. הבעל הוכנס למעצר בית למשך חודשים וקיבל צו הרחקה מאשתו. הוא איבד את עבודתו ופרנסת המשפחה נפגעה, והשניים עמדו להתגרש עקב המשבר.
לאחר חודשים רבים התיק הסתיים ללא הרשעה, הבעל מצא מקום עבודה חדש והוא ואשתו חזרו לחיות יחד.

כיצד כל זה קרה?

הבעל והאשה ענו בחקירה בתום לב. הם לא חשבו שמדובר באירוע פלילי והניחו שישוחררו מיד לאחר החקירה.

מה סיפר הבעל בחקירתו?

הוא סיפר על הוויכוח. הוא נשאל האם נקט איומים, כי השכן דיווח על חשש לאיומים, על אף שלא שמע משהו מפורש. הבעל ענה שלא איים, אך אמר לאשתו בלהט הוויכוח שחסר לה שתעשה משהו שאמרה שתעשה. על בסיס דבריו וחשש השכן, נוסח סעיף האיומים.

בהמשך, נשאל הבעל כיצד נשברה הצלחת. הוא לא זכר את הנסיבות, ואמר שייתכן שנשען עליה מרוב עצבים. החוק קובע, בנסיבות מסוימות (אשר לרוב מעידות על הלך רוח אלים במעמד האירוע), כי אדם שמזיק לרכוש, אף אם רכושו שלו, עובר עבירה פלילית. והנה נוסף לכתב האישום גם סעיף על היזק לרכוש במזיד.

לבסוף, נשאל הבעל לגבי תקיפה. הוא הכחיש תקיפה או מגע פוגעני כלשהו.

צלחת שבורה. ShutterStock
בנסיבות מסוימות אדם שמזיק לרכוש, אף אם רכושו שלו, עובר עבירה פלילית/ShutterStock

מה סיפרה האשה?

האשה תיארה השתלשלות עניינים דומה - ויכוח לגיטימי, גם אם סוער. כשנשאלה האם הותקפה, ענתה שבעלה הזיז אותה בדחיפה קלה בכתף כשהלך לכיור במהלך הוויכוח. על בסיס דבריה, ניסחה המשטרה סעיף תקיפה בנסיבות מחמירות על רקע אלימות במשפחה.

כתב האישום שהוגש מצייר אדם מסוכן, המשליט אלימות וטרור בביתו, מזיק לרכושו ודוחף את אשתו בכל פעם שהיא אומרת משהו שלא נראה לו.

כיצד הסתיים העניין?

הבעל הובא בפני שופט. אשתו העידה כי אינה מפחדת מבעלה, וכי עושים הר מעכבר. המדינה נקטה פטרנליזם מוגבר, קבעה עבור האשה שהיא אינה יודעת מה טוב עבורה, והתעקשה על הגשת כתב אישום.

בשל מסוכנותו, לכאורה, שוחרר הבעל למעצר בית והורחק מאשתו וילדיו. פרנסת המשפחה נפגעה מיידית, ילדיו לא הבינו מדוע אסור להם לראות את אביהם, ובמהלך חודשי המעצר נוצר משבר חריף בין בני הזוג.

אחרי 8 חודשים קשים, הבעל הסכים בלית ברירה להסדר טיעון עם המדינה, במסגרתו הודה בתקיפה רגילה - לא בנסיבות מחמירות, לא על רקע אלימות במשפחה וללא סעיפי האיומים וההיזק.
בית המשפט קיבל את ההסדר מבלי לבחון כלל את נסיבות העניין, וקבע, בסופו של יום, ורק לאחר קבלת תסקיר שירות מבחן (דו"ח עו"סית מיוחדת מטעם בית המשפט הבוחנת את הנאשם, רקעו, הבנתו והפנמתו את המקרה והשלכותיו, יחסיו עם המתלוננת ועוד נתונים חשובים נוספים), כי אין להרשיע את הבעל בפלילים. הוא נדרש לבצע שירות לתועלת הציבור (של"צ), בשונה מעבודות שירות, (שהן מאסר לכל דבר ועניין) ולחתום על התחייבות כספית למען לא יחזור על מעשיו בשנתיים הקרובות.
לימים, בני הזוג חזרו לחיות יחד והזוגיות ביניהם פורחת.

כיצד ייעוץ משפטי היה יכול למנוע כל זאת?

עורך הדין מכין את הנחקר לצורת החקירה, למניפולציות ותרגילי חקירה שחוקרים מפעילים, ולהבנה שמטרת החוקרים היא לקדם את התיק ולגלגל אותו לכתב אישום, ולאו דווקא ל"חקר האמת". כך, הוא מונע מהנחקר מלומר דברים שעשויים לגרום לחשד לפלילים, אף אם לגישת הנחקר אין בכך כל פסול לומר.

לסיכום, מדובר בשאלה של מידתיות - האם הרס חייו ומשפחתו של אדם היו מוצדקים במקרה המדובר. עם ייעוץ משפטי להתנהלות רצויה בחקירה, סביר מאוד להניח שהמקרה לא היה מבשיל בכלל לכתב אישום, והמשטרה לא היתה קושרת ריב בצעקות וצלחת שנשברה לאירוע שלם של אלימות בנסיבות מחמירות, איומים והיזק לרכוש במזיד.

עו"ד יאיר מושיוב, מתמחה במשפט פלילי

טלפון ליצירת קשר: 077-9968289

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

sheen-shitof

עוד באותו נושא

זהירות - התחזות: הקלות הבלתי נסבלת של גניבת זהות

בשיתוף עו"ד יאיר מושיוב
עו"ד יאיר מושיוב, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד יאיר מושיוב, בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully