וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוואה הדדית משותפת: כך תמנעו ממריבות ירושה בנישואים שניים

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון, בשיתוף אתר zap משפטי

10.12.2018 / 11:55

באמצעות צוואה הדדית משותפת תבטיחו שבן זוגכם יהיה מחויב לכם גם לאחר מותכם. יש לנסח צוואה כזו בבהירות על מנת למנוע סכסוכים משפטיים בעתיד

זוג מבוגר חותם על צוואה. ShutterStock
מונח צוואה הדדית משותפת מתייחס לצוואה המנוסחת במשותף על ידי שני בני זוג/ShutterStock

דני ורותי נשואים בנישואים שניים, ולכל אחד מהם ילדים מנישואים קודמים. לבני הזוג דירת מגורים משותפת והם רוצים להבטיח שלאחר פטירת מי מהם, בן הזוג שיישאר בחיים יקבל את חלקו של הנפטר בדירה וימשיך להתגורר בה עד לתום ימיו ושנותיו.

עם זאת, כל אחד מבני הזוג חושש, שלאחר פטירתו יפעילו ילדיו של בן הזוג שנשאר בחיים לחצים כדי שתנוסח על ידיו צוואה חדשה, לפיה לאחר פטירתו הדירה תעבור אך ורק אליהם.

כיצד ניתן למנוע מראש נישול של ילדי בן הזוג שנפטר?

הפתרון הוא "צוואה הדדית משותפת", שאותה לא ניתן לשנות לאחר פטירת אחד מבני הזוג.

מה קובע החוק ביחס לצוואה הדדית משותפת?

צוואה הדדית משותפת קיבלה מעמד משפטי רק בשנת 2005, בעקבות תיקון 8א' לחוק הירושה (1965). על פי התיקון לחוק, המונח צוואה הדדית משותפת מתייחס לצוואה המנוסחת במשותף על ידי שני בני זוג, לא בהכרח נשואים, כל עוד מדובר בקשר יציב ומתמשך הנתפס ככזה בעיני שני הצדדים. בניגוד לצוואה אישית, הצוואה ההדדית מהווה חוזה בין שני בני זוג ומבטאת את רצונם המשותף. בן הזוג שנותר בחיים אינו יכול לשנותה לאחר מות בן הזוג השני.

החוק גם קובע, כי אם אחד הצדדים מבקש לסגת מחלקו בצוואה הדדית משותפת בעוד שניהם בחיים, עליו להודיע זאת בכתב לצד השני. מרגע שההודעה התקבלה, תוקפה של הצוואה המשותפת בטל מבחינה משפטית.

האם ניתן לבטל צוואה הדדית לאחר מותו של בן הזוג?

במקרים בהם אחד מבני הזוג מעוניין לבטל את הצוואה לאחר פטירתו של בן הזוג השני, החוק מבדיל בין שני מקרים. אם הצוואה עדיין לא יצאה לפועל, יש באפשרותו של בן הזוג לסגת מהצוואה המשותפת, אך הדבר יביא לנישולו מכל סכום כספי או טובה אחרת, אשר הוא, ילדו או אחיו, היו אמורים לקבל במסגרתה.

אם הצוואה יצאה כבר אל הפועל, אזי כדי לבטל את תוקפה המשפטי, נדרש המבטל להשיב לעיזבון כל סכום כספי או טובה אחרת, אשר הועברו לרשותו, או את השווי שלהם אם לא ניתן להחזירם.

זוג חותם על מסמכים. ShutterStock
לא ניתן תמיד להגדיר מראש את שוויה של הירושה, מה שעלול להוביל להליך משפטי ארוך וסבוך/ShutterStock

כיצד מתייחסת הפסיקה לבקשות לביטול צוואה הדדית?

בצוואות הדדיות קיימת סתירה בין שני עקרונות משפטיים אזרחיים מרכזיים. מצד אחד, עקרון "החופש לצוות", הכולל בתוכו את החופש של המצווה לשנות את צוואתו כרצונו בכל עת, והעומד בבסיס הצוואה האישית. מצד שני, עקרון ההסתמכות של כל אחד מהצדדים לצוואה שעומד בבסיס הצוואה ההדדית. לפי עקרון ההסתמכות, כל צד לצוואה מצפה כי השני לא ישנה את הוראותיו, בין בחייו של הנפטר הראשון ובין לאחר פטירתו, והוא יוצר מגבלה על החופש לצוות.

סתירה זו עומדת בבסיס ההתדיינות המשפטית בבקשות לביטול צוואות הדדיות. הפסיקה נוטה אמנם להעניק הגנה לאינטרס ההסתמכות, אולם הגנה זו טרם התגבשה במלואה.

מהם היתרונות והחסרונות של צוואה הדדית?

יתרונה הגדול של צוואה הדדית משותפת הינו במתן האפשרות לבני הזוג להחליט במשותף על גורל נכסיהם המשותפים לאחר פטירתם.

לצד זאת, קיימים גם חסרונות מהותיים. האפשרות כי אחד מהצדדים יבקש להתנער מהסכמתו לתנאי הצוואה בעוד שניהם בחיים, הינה אפשרות סבירה, ובמקרים רבים מתרחשת כתוצאה משינויים דרסטיים במצבם וביחסיהם של בני הזוג.

במצבים כאלו, מאחר שלא ניתן תמיד להגדיר מראש את שוויה של הירושה, הדבר עלול להוביל להליך משפטי ארוך וסבוך עבור כל המעורבים, אשר תוצאותיו עלולות להיות הרסניות עבור הזוג והיחסים בתוך התא המשפחתי.

כיצד נוכל למנוע סכסוכים משפטיים?

טרם ניסוח צוואה הדדית משותפת מומלץ להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בדיני ירושה, כדי להבטיח כי הצוואה תנוסח בצורה בהירה, ותמנע כניסה לסכסוך משפטי ארוך ומיותר גם במקרים של התנערות עתידית של אחד הצדדים מהצוואה.

לסיכום, צוואה הדדית מבטיחה את עתיד הרכוש המשותף, ויש לוודא כי היא מנוסחת בבהירות, באופן שימנע סכסוכי ירושה לאחר מותכם.

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון עוסקת בדיני משפחה וירושה.

טלפון ליצירת קשר: 053-9380382

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון, בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • ירושה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully