וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה הפיצויים לעוטף עזה: בשורה גדולה לעסקים בשדרות

עו"ד עומר אליה, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד עומר אליה, בשיתוף אתר zap משפטי

2.1.2018 / 7:06

ועדת הכספים אישרה מתווה פיצוי ליישובי עוטף עזה שנפגעו באירועים הביטחוניים בדרום. מי המרוויחים הגדולים מהמתווה, ומה הוא כולל?

שריפה במפעל בשדרות בעקבות פגיעה ישירה, 13 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
שריפה במפעל בשדרות בעקבות פגיעה ישירה של רקטה, 13 בנובמבר 2018/ראובן קסטרו

בצל המבצע שמנהל צה"ל בצפון להריסת מנהרות החיזבאללה, כמעט שנשכח מלב, סבב ההסלמה האחרון בדרום הארץ, שגרם לנזקים אדירים לישובי עוטף עזה: עסקים רבים נאלצו לסגור את שעריהם, והורים לא הגיעו למקומות העבודה שלהם, כדי לשמור על ילדיהם.

על רקע העימות בדרום, יזם שר האוצר משה כחלון מתווה להענקת פיצויים לעסקים ולתושבים בישובי עוטף עזה, שנפגעו כתוצאה מהמצב הביטחוני המתוח, והשבוע אושר המתווה על ידי ועדת הכספים של הכנסת.

מתווה הפיצויים אמנם לא פורסם במלואו, אך מהנתונים שפורסמו עליו עד כה, ניתן לתאר אותו בקווים כלליים. מה כולל המתווה, למי הוא מיועד, ומי יהיו המרוויחים הגדולים ממנו - אלו הן חלק מהשאלות שעליהן נבקש לענות כעת, לטובת עסקים ותושבים באזור.

מעסקי תיירות ועד הורים שלא הלכו לעבודה

משמעות המהלך היא שכעת, בהתאם למתווה הפיצויים שאושר, ניתן יהיה להגיש תביעות למס רכוש ולקרן הפיצויים, על נזקים עקיפים שנגרמו במהלך החודשים מאי עד דצמבר 2018.

עצם קביעת המתווה, והתקנות שיתבססו עליו, מעידה כי המדינה או במקרה הזה, רשות המיסים, מכירה בעובדה כי נגרמו לעסקים בדרום נזקים כספיים, בצורה כזו או אחרת. הרשות למעשה מפרסת מעין "ספר הדרכה" ספציפי מי זכאי להגיש תביעה לנזק עקיף.

יצוין, כי המתווה שפורסם דומה למתווה שפורסם בשעתו לאחר מבצע צוק איתן, אז נקבעו הוראות שעה לפיצוי עסקים לתקופת המבצע בין החודשים יולי ואוגוסט 2014.

אז מה כולל המתווה? המתווה עדיין לא פורסם במלואו, אך מהפרטים שפורסמו ניתן להבין כי הוא מתייחס לשלוש קבוצות עיקריות -

1. עסקים בתחום התיירות - קבוצה זו הורחבה ויתכן שתכלול גם עסקים מעבר לגבולות עוטף עזה, קרי: רחוקים מעבר לשבעה ק"מ מגדר רצועת עזה. כפי שניתן להבין מהמתווה שאושר, קטגוריה זו מאפשרת להגיש תביעה על פי המחזור העסקי של העסק הנפגע. כלומר, העסק יוכל להשוות את המחזור שלו בין החודשים מאי ודצמבר 2018 לתקופה המקבילה אשתקד, ולהראות כי חלה בו ירידה משמעותית.
2. דבוראים - היות שהרבה כוורות דבורים נהרסו כתוצאה מהמצב הביטחוני, יש התייחסות ספציפית לעסקים הללו במתווה החדש.
3.הורים שנעדרו מעבודתם - המתווה מספק תשלום שכר להורים שנעדרו מעבודתם במקומות וימים, שבהם פיקוד העורף הורה לא ללכת לעבודה. עוד לא ברור איך ייעשה הפיצוי, אם בדרך של תביעה בשם המעסיק או של ההורה.

שריפת כוורות בנגב עקב ההצתות. אלון סגרון, מערכת וואלה! NEWS
שריפת כוורות בנגב עקב הצתות/מערכת וואלה! NEWS, אלון סגרון

בשדרות יצטרכו להתאמץ כדי להוכיח נזק

הבשורה גדולה של התקנות הללו, היא העובדה כי יחד עם עוד כמה ישובים, שדרות תיכלל ברשימת ישובי הספר, ולמעשה כל העסקים בשדרות יוכלו להגיש תביעה בגין נזק עקיף שנגרם להם החל מיום 11/12/18, אך גם בעתיד. מדובר בתביעות במסלול המכונה תביעות במסלול אדום ליישובי ספר, ומחייבות רמת הוכחת נזק גבוהה מאוד, כמו תביעה בבית המשפט, ולכן יש חשיבות רבה לייצוג נכון והולם מול רשויות המס.

הוכחת הנזק העקיף, כמו גם הזכאות לפיצוי בגינו, נעשית בהתאם לחוק מס רכוש וקרן פיצויים ותקנות שהותקנו מכוח חוק זה.

המתווה מתייחס רק לנזקים עקיפים

על פי הפרטים שפורסמו, המתווה מתייחס רק לנזקים עקיפים. ההבדל בין נזק עקיף ונשק ישיר, פשוטו כמשמעו. נזק ישיר הוא נזק שנגרם ממש לגופו של נכס (לדוגמה, פגיעת טיל או רסיסים של טיל ברכב, דירה, חממה או כל נכס אחר). אלו מקרים פשוטים יחסית: ברוב המקרים מגיע שמאי מטעם מס רכוש ואומד את הנזק שנגרם. יתכנו מקרים מורכבים יותר בהם הנזק הישיר גורם לנזקים עקיפים, ויש לייחס חשיבות גם לנזקים העקיפים שנגרמו כפועל יוצא מהנזק הישיר.

נזק עקיף הוא מורכב בהרבה, והרבה יותר קשה להוכחה. לעניין זה, הכוונה היא לנזקים עקיפים שנגרמו לעסקים כתוצאה מהמצב הביטחוני. לדוגמה: ביטולי הזמנות, ירידה בהכנסות או אובדן מכירות, עובדים שלא קיבלו שכר מאחר שנעדרו מעבודה כתוצאה מהמצב, הוצאות שהוצאו למזעור נזקים או הוצאות עודפות אחרות, וכל נזק אחר שניתן להראות בתביעה, בדוחות ובנתונים של העסק, שנגרמו כתוצאה מהמצב הביטחוני המעורער.

כמובן שהדרך להוכיח תביעה מהסוג הזה אינה פשוטה, שכן התובע חייב להוכיח קשר סיבתי בין המצב הביטחוני לנזק שנגרם, ומדובר במשימה לא פשוטה כלל.

חשוב לדעת, כי גם ביחס לנזקים ישירים וגם ביחס לנזקים עקיפים יש להודיע על הנזק שנגרם תוך שבועיים ולהגיש תביעה בגין הנזק תוך 3 חודשים.

ייתכן שהתקופה לפיצוי תוארך עד מרץ 2019

התקופה הרלוונטית שאליה מתייחס המתווה היא מחודש מאי 2018 ועד סוף השנה, עם היתכנות להארכת התקופה עד לחודש מרץ 2019, בהתאם למצב הביטחוני באזור. על פי הערכות, המתווה אמור להיכנס לתוקף לכל המאוחר עד סוף חודש ינואר 2019.

פרטים אודות המועדים להגשת התביעה/תקופת הפיצוי/המועד לטיפול ומתן החלטה ע"י מס רכוש יתפרסמו בתקנות הרלוונטיות. יש לזכור, כי בדרך לקבלת פיצוי יצטרך התובע לעבור משא ומתן, פגישות עם נציגי המדינה, שלב של החלפת מסמכים ועוד, עד אשר תתקבל החלטה בעניינו על ידי מס רכוש.

לסיכום, יש לציין כי מדובר מתווה משמעותי, היות שהוא מכיר בתקופה המתוחה שפקדה את ישובי הדרום כברת פיצוי. המתווה כולל הוראה שמוסיפה את שדרות לרשימת ישובי הספר, ולעניין זה יש משמעות גדולה, היות ששדרות היא הישוב ספר בעוטף עזה, עם המספר הגדול ביותר של עסקים.
לבעל עסק שמעוניין להיערך לקראת הגשת תביעה חשוב לתעד כל חומר הרלוונטי לעניין זה וכל נזק שנגרם לו, ובכלל זה תיעוד של ביטולי הזמנות, ימים שבהם העסק היה סגור, נתונים אודות ירידה במכירות ועוד.

עו"ד עומר אליה, עוסק בתביעות מס רכוש וקרן פיצויים
• טלפון ליצירת קשר: 0772314431
• הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

עו"ד עומר אליה, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד עומר אליה, בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully