וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חובות המעסיק במניעת הטרדה מינית

עו"ד ערן קייזמן, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד ערן קייזמן, בשיתוף אתר zap משפטי

1.1.2019 / 12:33

הטרדה מינית במקום העבודה אינה רק עניין של המטריד/ה ושל המוטרד/ת. חובה על המעסיק לפעול למניעת הטרדות מיניות. אי קיום החובה עלול לגרור סנקציות על המעסיק

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

אנו מצויים בעיצומה של מהפכה. העולם משתנה במהירות והשינוי כולל בין היתר החלפה של נורמות ההתנהגות המקובלות. כתוצאה מכך, מה שהיה מותר רק לפני מספר שנים, עשוי לגרור היום סנקציה חמורה.

אחת הבעיות בשינוי מעין זה היא העובדה שלחברה לוקח זמן רב להתאים את עצמה מחדש ולהגיע לאיזון. השינוי אינו מגיע עם "ספר הנחיות", המסביר בצורה ברורה מה מותר ומה אסור. כך, עשוי להיווצר חוסר וודאות.

הטרדה מינית במקום העבודה: שינוי מהיר בנורמות המקובלות

אחד השינויים הבולטים בימינו הוא היחס כלפי הטרדה מינית, בפרט במקום העבודה. נושא ההטרדה המינית הפך להיות אחד הנושאים החמים והמדוברים ביותר, אליהם נחשף הציבור מדי יום. נורמות ההתנהגות משתנות במהרה. בפועל, בשטח, כללי האסור והמותר עדיין מצויים בתחום אפור.

הדברים מקבלים משנה תוקף במקום העבודה. גברים ונשים שוהים יחד שעות רבות בחלל אחד, על בסיס יומיומי, ותוהים מה נחשב להתנהגות נכונה שלא תיחשב כהטרדה מינית אסורה. באופן טבעי, מקום העבודה עלול ליצור "קרקע פורייה" להטרדות מיניות, נוכח אי הבהירות בנוגע למה נחשב בימינו התנהגות ראויה. לכן, חיוני מאוד לקבוע כללים ברורים לגבי מה אסור ומה מותר.

מעל 25 עובדים: תקנון למניעת הטרדה מינית

כדי להתמודד עם חוסר הוודאות, החוק מחיל על מעסיק שעובדים אצלו מעל 25 עובדים ומעלה חובה לקבוע תקנון למניעת הטרדה מינית.

הדברים באים לידי ביטוי בשלושה מישורים. המישור הראשון: טיפול מניעתי מבעוד מועד; המישור השני: טיפול בתלונה בזמן אמת; המישור השלישי: צמצום חוסר הוודאות של העובד, בנוגע לכללי המשמעת במקום העבודה.

מעסיק שלא יעשה מאמץ מקסימלי בשלושת המישורים האמורים, עלול למצוא את עצמו מואשם אף הוא - במקרה שתתרחש הטרדה מינית - כמעסיק שלא עשה מספיק, כדי למנוע את ההטרדה.

הטרדה מינית במשרד. ShutterStock
הטרדה מינית במשרד/ShutterStock

חובות המעסיק למניעת הטרדה מינית

חובות המעסיק נגזרים מתוך התקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעסיק) תשנ"ח-1998. בראש ובראשונה, על המעסיק למנות אחראית מטעמו, שתהיה אמונה על כל נושא מניעת ההטרדה המינית במקום העבודה.

ככל שניתן, על המעסיק למנות אשה לתפקיד, שתהיה דמות הולמת מבחינת כישורים, ניסיון, מעמד מקצועי, יחסי אנוש; ומבחינת בקיאות בחוק, בתקנות, בהוראות התקנון ובהסדר המשמעת, החלים במקום העבודה.

חובה על המעסיק להביא לידיעת כל עובד את שם האחראית למניעת הטרדה מינית ואת הפרטים הדרושים לצורך פניה אליה. חובה על המעסיק לתת לעובדת את כל התנאים הדרושים, לצורך מילוי תפקידה על הצד הטוב ביותר.

בנוסף, על המעסיק לכתוב הוראות משמעת ברורות במקום העבודה. הוראות אלה יכללו כללי התנהגות ראויים במסגרת יחסי עבודה, דרך בירור התלונה והצורה שבה יפתחו הליכים משמעתיים.

פעולות הדרכה והסברה ליצירת סביבה נטולת הטרדות מיניות

על המעסיק לדבר עם כלל הממונים תחתיו ועם כלל העובדים ולדרוש מהם להימנע מכל הטרדה מינית במסגרת יחסי עבודה ולעשות כל שביכולתו כדי למנוע הטרדה מינית. כל זאת, כדי ליצור סביבת עבודה נטולת הטרדות מיניות.

חובה על המעסיק, או על האחראית מטעמו, לדאוג לפעולות הסברה והדרכה. יש לבדוק ולוודא שכל עובד השתתף בפעילויות הסברה אלה, האמורות לתת מענה לחוסר הוודאות ולשאלות הרבות העולות בנוגע ל"אסור ומותר" כיום.

פרסום עותק תקנון באופן ברור ובולט לעין

על המעסיק לתלות במקום העבודה, באופן ברור ובולט לעין, עותק של תקנון המפרט את עיקרי החוק למניעת הטרדה מינית במקום העבודה. אם יש עובדים שאינם דוברי עברית, חובה על המעסיק לתלות תקנון בשפה המתאימה.

לסיכום: מומלץ לכל מקום עבודה, בו מועסקים מעל 25 עובדים, לקיים בדיקה מקיפה - בעזרת עורך דין המתמחה בדיני עבודה - האם מקום העבודה אכן מקיים את הוראות החוק ככתבן וכלשונן.

משרד עו"ד ערן קייזמן מתמחה בדיני עבודה.

טלפון ליצירת קשר: 053-9374031

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

עו"ד ערן קייזמן, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד ערן קייזמן, בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully