וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך הנכונה לסגירת חברה לא פעילה

אסף מור ואסף גולד בשיתוף אתר zap משפטי, אסף מור ואסף גולד בשיתוף אתר zap משפטי

17.1.2019 / 9:43

החברה בבעלותך אינה פעילה כבר זמן מה, הפסקת לשלם אגרה לרשם החברות וחשבת שבזאת זה נגמר. רגע לפני שהרשויות יתדפקו על דלתך, כדאי שתדע מה צריך לעשות על מנת לסגור את החברה בלי חובות וקנסות, ובהתאם לחוק

מפעל של ג'נרל מוטורוס בלנסינג, מישיגן, שנסגר בשל הפסדים לחברת טויוטה. ארה"ב, 2008. GettyImages
מפעל של ג'נרל מוטורוס בלנסינג, מישיגן, שנסגר בשל הפסדים לחברת טויוטה. ארה"ב, 2008/GettyImages

בעלי עסקים ויזמים רבים פותחים חברות בע"מ או שותפיות מתוך רצון עז להצליח בעולם העסקים, ובשל היתרונות הרבים של ביצוע עסקים באמצעות חברה בע"מ. בהמשך הדרך, פעמים רבות מקימי החברה ובעליה לא ממשיכים את דרכם העסקית עם החברה שפתחו; חלקם עוברים לחברות אחרות, אחרים מוצאים את דרכם בעולם העסקים שלא במסגרת חברה, ויש שמשאירים את החברה הישנה ללא פעילות, מבלי לדעת ש"זניחת" החברה עלולה בעתיד לצור בעיות, הן בניהול העסקי והן מבחינת כלכלית.

מדוע בעלי חברות פשוט משאירים את החברה לא פעילה?

בעלי חברות רבים טועים לחשוב כי אחרי שסגרו את התיקים ברשויות המס והפסיקו לשלם את האגרה השנתית לרשם החברות, החברה תיסגר לבד ותימחק באופן אוטומטי מרשימת החברות. ואכן, עד שנת 2000, כך אכן התבצעו הדברים. אך בשני העשורים האחרונים חל שינוי משמעותי בהתנהלות רשם החברות, וכיום, סגירת חברה יכולה להתבצע אך ורק באמצעות הליך פירוק חברה מסודר, בין אם מדובר בהליך על פי החלטת בית משפט, הליך פירוק באמצעות נושים, או הליך פירוק חברה מרצון.

מה באמת יקרה אם החברה לא תפורק?

כל עוד חברה לא החלה בהליך פירוק, מבחינת רשם החברות היא תסווג כ"פעילה", גם אם היא לא מקיימת פעילות עסקית בפועל. לאי סגירת החברה והשארתה כ"פעילה" קיימות השלכות מעשיות, אם קיימים בחברה חובות אגרה שנתית לרשם החברות (העומדת כיום על 1,506 שקלים) או שלא הוגשו על ידה דוחות שנתיים - החברה תוכרז כחברה מפרת חוק, וכך בנוסף לקנסות ולחובות הקיימים, עד לסגירתה הרשמית של החברה או הסדרת חובותיה, יהיו בעלי החברה מנועים מלפתוח חברה חדשה. ולבסוף, אולי הסנקציה המשמעותית ביותר, בהתאם לסעיפים 354, 356 ו- 360 לחוק החברות תשנ"ט 1999, רשאי רשם החברות להטיל קנס אישי על מנהלי החברה, קנס שגובהו הוא כ-8,000 שקלים.

הליך פירוק מרצון כפתרון יעיל וזריז

מנגד, סגירת חברה בהליך מסודר טומנת בחובה הטבות: ; בהליך פירוק מרצון יקבלו בעלי החברה פטור מהגשת דוחות שנתיים ומתשלום האגרה השנתית, כולל מחיקה רטרואקטיבית של חובות האגרה שנצברו, בתנאי שיוכח כי החברה לא הייתה פעילה עסקית בשנים אלו.
בחלק מהמקרים ניתן יהיה גם לבטל קנסות שהוטלו על החברה, כולל קנסות אישיים על חברי הדירקטוריון, לעצור הליכי גבייה ולבטל סנקציות שהוטלו על החברה עם הגדרתה כמפרת חוק.

חברה בהליך סגירה. ShutterStock
חברה בהליך סגירה/ShutterStock

אז כיצד מתרחש ההליך?
הליך פירוק מרצון מתבצע בשני מסלולים: המסלול הרגיל והמסלול המקוצר.

המסלול הרגיל נמשך עד כחצי שנה ומורכב ממספר שלבים הכוללים הגשת דוחות ותצהירים, כינוס אסיפות של בעלי המניות ותיעודן, פרסום דבר הפירוק ברשומות ועוד.

המסלול המקוצר מיועד לחברות יחיד - חברות בהן אדם אחד מחזיק במניות ומכהן כדירקטוריון יחיד. מסלול זה זהה להליך הרגיל אך את שני השלבים הראשונים מגישים יחד. ברוב המקרים ניתן לסיים את ההליך עד כחצי שנה, ועם ליווי מקצועי יקוצר ההליך וסיומו יתאפשר תוך ארבעה חודשים בלבד.


חברות ללא כושר פירעון

הליך פירוק מרצון מתבצע לרוב בחברות בעלות יכולת פירעון של חובותיהן, אך גם חברות שאין להן יכולת פירעון יכולות לבצע הליך פירוק מרצון. במצב בו אין לחברה אפשרות לפרוע את חובותיה, והיא יוזמת תהליך פירוק מרצון, ההליך יהיה מורכב וארוך יותר מהליך הפירוק הרגיל, יתבצע ללא חתימה על תצהיר כושר פירעון ויהיו מעורבים בו נושי החברה.

בין אם מדובר בחברה בעלת כושר פירעון או ללא יכולת לפרוע את חובותיה, רצוי לפנות להליכי פירוק מרצון בליווי מומחה בפירוק חברות הבקיא ברזי ההליך, שיוכל לסייע לכם להשלים את ההליך במהירות וביעילות, לקבל את הפטור לו אתם זכאים, לסלק את חובותיכם, אם ישנם כאלה, ואף להתחיל מחדש עם פתיחת חברה חדשה.


אסף מור ואסף גולד הם בעלי חברת Mor&Gold המתמחה בפירוק ורישום חברות.
לאתר חברת Mor&Gold
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

אסף מור ואסף גולד בשיתוף אתר zap משפטי, אסף מור ואסף גולד בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully