וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל העובדות שחייבים לדעת על תאונות עבודה

עו"ד ידידיה בלויגרונד, בשיתוף אתר zap משפטי

3.9.2020 / 7:43

ענף נפגעי עבודה של הביטוח הלאומי מבטח כל עובד בישראל. במקרה של תאונת עבודה, ניתן להגיש תביעה ולקבל פיצוי על הנזק שנגרם. חשוב לדעת, שבמקרים מסוימים, זכאי הנפגע לפיצוי נוסף ממקורות אחרים

תאונת עבודה. ShutterStock
גיעה כתוצאה מתאונת עבודה מצריכה בראש ובראשונה פנייה לקבלת טיפול רפואי/ShutterStock

תאונות עבודה הן נושא רגיש. עובדים רבים שחוששים לאבד את מקום עבודתם נרתעים מלתבוע פיצויים עקב תאונה. אך אם נפגעתם בתאונת עבודה, חשוב לדעת שאין לחשש זה יסוד. התביעה לפיצויים מוגשת מול הביטוח הלאומי, וברוב המקרים, המעסיק הוא רק גורם מתווך בהגשת התביעה ובדיווח על פרטיה, ואינו חלק ממנה.

על פי החוק, 'תאונת עבודה' היא תאונה שהתרחשה תוך כדי העבודה ובשל העבודה. בהגדרה זו כלולים התרחישים הבאים:
1. תאונה שהתרחשה בזמן ובמקום העבודה, תוך כדי או בשל ביצוע העבודה.
2. תאונה שהתרחשה בדרך לעבודה או בדרך חזרה ממנה, בעת הפסקה מאושרת, בדרך אליה או בדרך חזרה ממנה.
3. תאונה שהתרחשה במקום העבודה או בסמוך לו עקב ניסיון של העובד למנוע נזק לאדם אחר או לרכוש.
4. אירוע לבבי או מוחי שנגרמו עקב מאורע משמעותי ויוצא דופן בעבודה.

לצד תרחישים אלו, יוכרו כתאונות עבודה גם מצבים המכונים 'מחלת מקצוע' או 'מיקרוטראומה' - כאשר מחלה או טראומה גופנית נגרמו לאחר התמודדות ממושכת עם תנאי העבודה ודרישות התפקיד.

פגיעה כתוצאה מתאונת עבודה מצריכה בראש ובראשונה פנייה לקבלת טיפול רפואי. גם אם נדמה שהכאב או הפגיעה אינם משמעותיים ושניתן לחזור לעבודה כרגיל, אין לוותר על בדיקה רפואית מקיפה, דיווח מדויק על מה שקרה ורישום כל הפרטים.

אם וכאשר יגיע הרגע להגיש תביעה לביטוח הלאומי, יצטרך הנפגע להוכיח קשר סיבתי בין הנזק לבין הפגיעה. אי הגעה לבדיקה רפואית מיד אחרי הפגיעה, או השמטת נתונים - אלו עלולים לפגוע בסיכוי להוכיח את מקור הנזק ולגרום להפסד הזכאות לפיצוי.

אחרי הפגיעה, בד בבד עם קבלת הטיפול הרפואי, חשוב לפנות מידית גם לעורך דין המתמחה בתחום תאונות העבודה על מנת לקבל הנחיות לגבי הצעדים בהם כדאי לנקוט בהמשך.

תאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים

תאונת דרכים. ShutterStock
תאונת דרכים/ShutterStock

תאונת דרכים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, בדרך או בחזרה מכל פעילות הקשורה לעבודה (השתלמות, הדרכה, בחינה וכיוצ"ב), או כחלק מהעבודה עצמה (שליחים, נהגים וכדומה) - היא גם תאונת עבודה. במצב כזה, זכאי הנפגע לפיצוי הן מהביטוח הלאומי כנפגע תאונת עבודה, והן כנפגע תאונת דרכים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. שתי תביעות אלה אינן עומדות בסתירה, ולעיתים אף יזורז הטיפול בהן הודות לקיומן במקביל, אך ישנה משמעות להחלטה איזו תביעה תוגש ראשונה, והיא עשויה להשפיע על אחוזי הנכות שייקבעו בשתיהן.

תאונת עבודה עקב רשלנות המעסיק

כחלק מחובת המעסיק להבטיח את שלומם, בטחונם ובטיחותם של עובדיו בביצוע תפקידם, עליו להכשיר אותם כראוי, לספק להם ציוד עבודה מתאים ולהקפיד על נהלי בטיחות וסביבת עבודה בטוחה. תאונת עבודה שנגרמה עקב אי הקפדה על כל אחד מהסעיפים הללו, תיחשב כתאונה שנגרמה באשמת המעסיק.

על מנת לתבוע את ביטוח החבות של המעסיק ולקבל פיצוי על נזקי גוף שנגרמו עקב תאונת עבודה, העובד יצטרך להוכיח את אשמת המעסיק. גם תביעה זו אינה עומדת בסתירה לתביעת הפיצויים מהביטוח הלאומי, וניתן להגיש את שתיהן במקביל.

בכל מקרה שנפגעתם בתאונת עבודה, חשוב להתייעץ מידית עם עורך דין כדי להכיר את זכויותיכם ולהגיע למיצוי מקסימלי של הפיצויים המגיעים לכם על פי החוק.

• המאמר אינו תחליף לייעוץ משפטי בידי עורך דין. האמור מעניק מידע כללי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואף לא חוות דעת משפטית ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

עו"ד ידידיה בלויגרונד עוסק בנזקי גוף עקב תאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונות במרחב הציבורי.

טלפון: 053-9374956

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

עו"ד ידידיה בלויגרונד, בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully