וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהמבין לא יבין - על חשיבותו של ייפוי כוח מתמשך

עו"ד ונוטריון בטי סגיר בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד ונוטריון בטי סגיר בשיתוף אתר zap משפטי

22.1.2019 / 11:39

כיצד מבטיח ייפוי כוח מתמשך שחייכם בגיל השלישי יתנהלו על פי רצונכם גם אם תהיו במצב של חוסר תפקוד או חוסר הבנה, ומה בין ייפוי כוח מתמשך למינוי אפוטרופוס

חתימה על צוואה. ShutterStock
את ייפוי הכוח המתמשך רשאי לערוך רק עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת/ShutterStock

מאז שנכנס לתוקפו לפני כשנה באמצעות תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, הפך המונח "ייפוי כוח מתמשך" לכלי משפטי חדש בעל עוצמה. כל אדם שנמצא במצב של הבנה, המוגדר בחוק כ"מבין בדבר" (גם אם לא תמיד ולא בכל מצב), יכול לכתוב ייפוי כוח מתמשך, בו הוא ממנה לעצמו מיופה כוח שיפעל בשמו ובמקומו אם וכאשר יאבד בעתיד את צלילותו ו/או הבנתו. את ייפוי הכוח המתמשך רשאי לערוך רק עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת של משרד המשפטים בשיתוף משרד האפוטרופוס הכללי.

האפשרות לערוך ייפוי כוח מתמשך היא הזמנה לכל אדם כשיר וצלול לקבוע בעצמו את עתידו ולהחליט בעודו בעל הבנה וראש צלול, איך ינוהל בבוא היום רכושו ואיך יטופלו ענייניו הבריאותיים והאישיים - במלואם או בחלקם. האדם, המכונה בחוק "הממנה", בוחר מראש מי יהיה מיופה כוחו, ורשאי אף למנות מספר מיופי כוח שונים - ביחד או לחוד - חלק לצרכים כאלה וחלק לאחרים, על פי רצונו העצמאי.
ייפוי הכוח המתמשך לא נכנס לתוקף עם עריכתו, אלא רק משעה שהממנה איבד את צלילותו או את כושר ההבנה שלו. איך ייקבע מצב כזה? הממנה מחליט מבעוד מועד מהם התנאים בהם ייכנס ייפוי הכוח לתוקף, ועד אז יופקד המסמך במשרד האפוטרופוס הכללי, הליך שאינו כרוך בתשלום אגרה. אם וכאשר יתממשו התנאים המצוינים בייפוי הכוח, והממנה ייכנס למצב של "איבוד הבנה", יידע מיופה הכוח את האפוטרופוס הכללי, יציג תעודה רפואית מטעם רופא שקבע הממנה, ואז ייכנס המסמך לתוקפו. עד לאותו הרגע ניתן יהיה לבטל ו/או לתקן אותו ככל שיידרש.

ידיים. ShutterStock
כאשר אדם שאיבד את יכולתו לתפקד לא נערך למצב זה ולא מינה מיופי כוח, נאלצים בני המשפחה המסורים לפנות לבית המשפט בבקשה למנות לו אפוטרופוס/ShutterStock

צוואה, ייפוי כוח מתמשך או מינוי אפוטרופוס

ההבדל המהותי בין ייפוי כוח מתמשך לצוואה קשור לתוקף המסמך; צוואה נכנסת לתוקף רק עם מות המצווה, ואילו ייפוי כוח מתמשך תקף רק כל עוד הממנה חי. כך, הצוואה מיועדת למעשה להסדיר את ענייני בני משפחתו של המצווה לאחר מותו ומורה על חלוקת רכושו ביניהם, וייפוי הכוח המתמשך מסדיר את ענייני הממנה עצמו באופן שלא יהפוך לנטל על בני משפחתו במקרה של היעדר מסוגלות לתפקד או להבין.

כאשר אדם שאיבד את יכולתו לתפקד לא נערך למצב זה ולא מינה מיופי כוח, נאלצים בני המשפחה המסורים לפנות לבית המשפט בבקשה למנות לו אפוטרופוס. לשם כך יצטרכו מבקשי המינוי לשלם אגרה, להגיש דיווחים לאפוטרופוס הכללי ולהמציא כתבי הסכמה מכל בני המשפחה הקרובים. אחרי כל אלה, יהיו בני המשפחה נתונים לחסדי השופט שיבקש, כנהוג כיום, תסקיר סעד לגבי האפוטרופוס המוצע. הליך זה הוא מורכב, כרוך בעלויות ובאי וודאות ומלווה בלא מעט תסבוכת בירוקרטית עבור בני המשפחה. את כל אלה ניתן למנוע באמצעות ייפוי כוח מתמשך.

הכנת ייפוי הכוח המתמשך

כדי להכין את המסמך, יעשה עורך הדין חשיבה מעמיקה ועבודת הכנה יסודית. במסגרת הכנה זו הוא ישוחח עם הממנה על כל ההיבטים בחייו, ככל שהממנה יהיה מעוניין לשתף: היחסים המשפחתיים, אופן ניהול ענייניו הנוכחיים, רכושו, תחביביו והדרך בה הוא רוצה שיתנהלו חייו בעתיד במקרה שיאבד את כושר ההבנה. במקביל ישוחח עורך הדין עם מיופה הכוח שצריך לחתום גם הוא על המסמך, ויוודא שהן הממנה והן מיופה הכוח (או מיופי הכוח, אם יש יותר מאחד), מבינים היטב את כל המשמעויות של המסמך, וגם את האפשרויות האחרות שמציע התיקון לחוק.

בחתימתו, מצהיר עורך הדין על הבנת החתומים את כל המשמעויות המעשיות והמשפטיות של המסמך עליו חתמו, ואת סעיפי החוק עצמו.

עו"ד ונוטריון בטי סגיר מתמחה בדיני משפחה וגירושין ומעניקה שירותי נוטריון.

טלפון: 077-9977493

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

עו"ד ונוטריון בטי סגיר בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד ונוטריון בטי סגיר בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully