וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל האמת ורק האמת על בדיקת פוליגרף

שיר לוי בשיתוף אתר zap משפטי, שיר לוי בשיתוף אתר zap משפטי

5.2.2019 / 9:10

מהו אחוז הדיוק של בדיקת פוליגרף? כיצד מנסים נבדקים לשבש את תוצאות הבדיקה והאם בדיקת פוליגרף משמשת כראיה קבילה בבית משפט? כל התשובות לפניכם

אישה בבדיקת פוליגרף. ShutterStock
אישה בבדיקת פוליגרף/ShutterStock

ממחקרים שבוצעו ברחבי העולם עולה כי בדיקת הפוליגרף מגיע לכ- 85% עד 95% אחוזי דיוק. מכשיר הפוליגרף קולט ורושם תגובות פיזיולוגיות בלתי רצוניות אשר מתרחשות בגוף הנבדק בזמן הבדיקה באמצעות ארבעה ערוצי חישה: נשימה עליונה; נשימה תחתונה; מוליכות חשמלית של העור; לחץ דם ודופק;

אך מדויק המכשיר ככל שיהיה, תוצאות הבדיקה מושפעות ישירות מרמת המקצועיות של בודק הפוליגרף, אשר הבחנתו וקריאתו את רישומי הבדיקה שהפיק המכשיר הם גורם מכריע באמינות הבדיקה. כאשר בודק הפוליגרף הוא מקצועי, בעל ידע וניסיון רב, רמת דיוק הבדיקה תהיה גבוהה.

לשבש את תוצאות הבדיקה

לעיתים מנסים נבחני הפוליגרף לשבש את תוצאות הבדיקה באמצעות צריכת כדורי הרגעה כגון ואליום אשר מאיטים את התגובות הפיזיולוגיות בגוף האדם ומשפיעים על ההליכים הקוגניטיביים. שימוש בסמים קלים כדוגמת מריחואנה גורם לעליה משמעותית בקצב פעימות הלב ומאידך מוריד את לחץ הדם, דבר הגורם לניגוד לא מובן בבדיקת הפוליגרף.

מאידך, שימוש בסמים ממריצים כגון: קוקאין, אקסטזי, אם.די ואחרים גורם לעלייה ניכרת בריכוז הסרוטונין והדופמין במוח וכתוצאה מכך ניכרת הזעה מוגברת, עלייה בלחץ הדם והדופק. גם שימוש באלכוהול עשוי לשבש את תוצאות הבדיקה. על בודק מנוסה לזהות את הסימנים השונים ולהתריע על פסילת הבחינה.

אחת הדרכים הידועות לשינוי תוצאות הבדיקה היא תזוזות מכוונות של הנבדק בזמן בדיקת הפוליגרף, אשר משנות את התגובות הפיזיולוגיות של הנבדק. שוב, בודק מנוסה יבחין בתגובה חדה ולא רצויה אשר מפריעה למהלך הבדיקה. כיום, קיימים גם מכשירים מתקדמים כדוגמת מכשיר בעל חמישה ערוצי חישה נוספים המאפשרים לקלוט תזוזות בידיים, בכרית הישיבה וברגליים ולהתריע לבודק על תזוזה מכוונת מצד הנבדק. במקרים אלה בדיקת הפוליגרף תיפסל מיידית.

גבר עובר בדיקת פוליגרף. shutterstock, ShutterStock
גבר עובר בדיקת פוליגרף/ShutterStock, shutterstock

פוליגרף כראייה קבילה

מתי וכיצד ניתן להשתמש בבדיקת פוליגרף כראיה קבילה?

במשפט הפלילי בדיקת הפוליגרף אינה קבילה. יתרה מכך, אסור לעורך הדין או למשטרה ליידע את בית המשפט כי הציעו לנאשם להיבדק בבדיקת פוליגרף.בית המשפט גם מנוע מלהציע לנאשם להיבדק בבדיקת פוליגרף. הצעה זו עלולה להתפרש כנחוצה להוכחת חפותו.

יחד עם זאת, בדיקת פוליגרף עשויה לשמש ראיה בהליך פלילי אך ורק אם היא מתבצעת בתקופת המעצר, שנחשב להליך ביניים.

במידה והמשטרה מחליטה להאריך את מעצרו של החשוד ליותר מ-24 שעות יובא העציר בפני שופט בו הוא יקבע אם ישוחרר או ימשיך את המעצר. בהליך זה, בדיקת הפוליגרף עשויה להוות ערך ראייתי ולרוב בית המשפט נוטה לקבל את תוצאות בדיקת הפוליגרף ולהחשיבה בשיקולי החלטת הארכת המעצר.

בנוסף, בשונה מהמשפט הפלילי, ניתן ליידע את בית המשפט אם הנבדק הסכים או סירב לביצוע בדיקת הפוליגרף.

במשפט האזרחי בשונה מהמשפט הפלילי תשמש בדיקת הפוליגרף כראייה קבילה אם תעמוד בשני תנאים מרכזיים:

• הנבדק הסכים מרצונו החופשי להיבדק בבדיקת פוליגרף וחתם בכתב ידו על הסכמתו לעבור בדיקת פוליגרף.
• הנבדק חתם בחתימת ידו כי תוצאותיה של בדיקת הפוליגרף ישמשו כראייה קבילה בבית המשפט ותשפיע על הכרעת ההחלטה בעינינו.


בדיקת פוליגרף בבית המשפט לענייני משפחה

בבית המשפט לענייני משפחה המחוקק מעניק סמכות לשופט בו הוא מאפשר לו לסטות מסדרי הדין ולקבל כל ראייה שהיא כקבילה. בהתאם, בתי משפט לענייני משפחה עושים שימוש רב יותר בבדיקות פוליגרף כי סמכותם רחבה יותר בעניין זה.

למרות מורכבותה של בדיקת הפוליגרף והסייגים הקיימים לשימוש בה בדין האזרחי והפלילי, בדיקת הפוליגרף מתקבלת כראיה קבילה אשר יכולה לפתור מחלוקות וסכסוכים, לעזור באיתור דובר שקר ולבסס את הוכחת חפותו של נאשם חף מפשע.


שיר לוי היא מנכ"ל ובעלים של חברת 'שיר לוי מכון פוליגרף ושירותי ביטחון אזרחיים'
טלפון: 054-7891545
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

שיר לוי בשיתוף אתר zap משפטי, שיר לוי בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • פוליגרף
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully