וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול - הבדיקות, החידושים והעונשים

עו"ד ג'ני חבשי בשיתוף אתר Zap משפטי, עו"ד ג'ני חבשי בשיתוף אתר Zap משפטי

1.3.2019 / 14:54

האם אתם כנהגים יודעים מהן הבדיקות הקיימות בכדי לבדוק את רמת האלכוהול והסמים בגופכם ומהם העונשים או התקנות החדשות הנוגעות למשתמשי קנביס רפואי?

עו"ד ג'ני חבשי בשיתוף אתר Zap משפטי

נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול היא כמובן אסורה בישראל והמשטרה פועלת בנחרצות בעניין. אבל האם אתם כנהגים יודעים מהן הבדיקות הקיימות ומהם העונשים או התקנות החדשות הנוגעות למשתמשי קנביס רפואי?

עורכת הדין ג'ני חבשי, המתמחה בדיני תעבורה, מסבירה שישנן מספר בדיקות מקובלות, אבל ראשית יש לדעת שתקנות התעבורה מבחינות בין שני סוגי נהיגה בשכרות - שיכור הוא מי שעונה להגדרה ש"מצוי בגופו אלכוהול מעל הרמה המותרת" או "מי שמצוי בגופו סם מסוכן ו/או תוצר חילוף חומרים של סם מסוכן".

בדיקת הינשוף היא המקובלת ביותר לבדיקת רמת האלכוהול בגוף ובדיקות דם ושתן מקובלות לבחינת רמת הסמים בגוף (וגם האלכוהול). בנוסף קיימת בדיקת מאפיינים שהיא בדיקה קוגנטיבית הנערכת בשטח ע"י שוטר המאבחן האם הנהג הוא יציב, יש לו יכלות להניע את היד לעבר האף בעיניים עצומות (בדיקה זו נחשבת לפחות אמינה כיוון שניתן לסתור אותה). בדיקת הינשוף נחשבת לאמינה ומשמת כראייה מרכזית להרשעתו של נהג תחת השפעת אלכוהול. בדיקת הדם היא אמינה יותר, אך היא גם מורכבת ומסורבלת יותר, כיוון שלא ניתן לבצע אותה בתנאי שטח - אלא רק בתנאי מעבדה ועם הפנייה של רופא.

הענישה המקובלת לנהג שנתפס בעבירה של נהיגה בשכרות היא פסילת רישיון למינימום שנתיים - אך מדובר בנסיבות חריגות ובית המשפט משקלל מספר נתונים כמו עברו של הנהג ועבירות קודמות שלו. במידה ומדובר בעבירה שניה - הנהג יקבל מינימום פסילת רישיון לארבע שנים. יתכנו מקרים בהם בית המשפט ישית אפילו מאסר בפועל במקרה של נהג עם עבירות מרובות.

יש לדעת שלאחרונה נכנסו תקנות חדשות הקובעות ששוטר בשטח רשאי לדרוש דגימת רוק מנהג - ללא יסוד לחשד סביר כפי שהיה מקובל בבדיקות דם ו/או שתן.

עו"ד ג'ני חבשי, מתמחה בדיני תעבורה, מקרקעין, משפט מנהלי וקניין רוחני.
טלפון ליצירת קשר: 077-2314507

הכתבה נכתבה באדיבות אתר zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד ג'ני חבשי בשיתוף אתר Zap משפטי, עו"ד ג'ני חבשי בשיתוף אתר Zap משפטי
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully