וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם גירושין: כך תעשו זאת נכון

עו"ד שרון כהן, ממשרד אלה, כהן, בשיתוף עו"ד שרון כהן, ממשרד אלה, כהן

10.2.2019 / 11:39

שליש מהזוגות המתחתנים - יתגרשו. גם אם אתם מתגרשים בהסכמה וברוח טובה, יש לנסח הסכם גירושין צופה פני עתיד, שייתן מענה לכל תרחיש אפשרי

הסכם גירושים. ShutterStock
הסכם גירושין יכלול התייחסות למזונות הילדים, למשמורת ולחלוקת הרכוש/ShutterStock

כ-40,000 זוגות נישאים בכל שנה, אולם למעלה מ-10,000 זוגות מתגרשים. בחינה של שיעור הגירושין באוכלוסייה היהודית מראה כי כשליש מהזוגות שנישאו ימצאו עצמם בהליך גירושין.
גם במקרים בהם ההליך נעשה בהסכמה ובהידברות, יש צורך לערוך הסכם גירושין, שצופה פני עתיד. כלומר: הסכם שנותן מענה לפירוק התא המשפחתי; ולא פחות חשוב: מאפשר להמשיך קיום אורח חיים ראוי לכל בני המשפחה.

לכן, מומלץ להסתייע בעורך דין העוסק בתחום, שיידע לנסח את ההסכם בצורה יסודית ומקצועית ויוודא כי ניתן מענה, במסגרת ההסכם, לכל תרחיש אפשרי.

ככלל, הסכם גירושין יכלול התייחסות למזונות הילדים, למשמורת ולחלוקת הרכוש. במאמר זה, אסקור בפניכם מספר נקודות חשובות, שכדאי לשים אליהן לב, בטרם תחתמו על הסכם גירושין.

בקשה משותפת לבית הדין

על פי הדין העברי, גט חייב להינתן בהסכמה. לכן, בנוגע לגירושין עצמם, מומלץ לציין כי בני הזוג מסכימים להתגרש; ולקבוע מועד בו יגישו בקשה משותפת לבית הדין, לצורך ביצוע הגירושין.

אדם חייב במזונות ילדיו על פי הדין האישי החל עליו

סעיף 3(א) לחוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), תשי"ט-1959, קובע כי אדם חייב במזונות ילדיו על פי הדין האישי החל עליו. הדין העברי מחלק את הילדים ל-3 קבוצות גיל: מלידה עד גיל 6 האב חייב במזונות ילדיו חובה מוחלטת. מגיל 6 עד גיל 15 האב חב בתשלום הצרכים ההכרחיים (מזון וביגוד) והאם נושאת בתשלום הצרכים שאינם "הכרחיים". מגיל 15 עד גיל 18 מדובר במזונות מדין צדקה. לכן, האב והאם מתחלקים בהם על פי כושר ההשתכרות שלהם.

לא נקבעה הלכה אחת מחייבת עבור ילדים בני 18

מאחר שאין בדין העברי התייחסות לתשלום מזונות לבגיר בן 18, הפסיקה התייחסה לא אחת לילדים בגיל 18-21, אולם עד היום לא נקבעה הלכה אחת מחייבת עבור כלל הילדים בקבוצת הגיל הזו. כל מקרה נבחן בהתאם למעמד הילד. לכן, נדרשת התייחסות ספציפית לעניין הזה בהסכם.

ילד שהגיע לגיל 18 אך טרם התגייס

בנוגע לילד שהגיע לגיל 18 אך טרם התגייס, קבע בית המשפט בפרשת פלוני ש"המצב בפועל הוא שנערים ונערות בתקופה זו מתקשים למצוא עבודה, לא כל שכן עבודה מכניסה, על כן ניתן לאמץ הנחה עובדתית לפיה סמוכים ילדים בגיל זה על שולחן הוריהם" (ע"א 4480/93).

בגיר הלומד בכיתות י"ג-י"ד

בפרשה אחרת, נקבע כי האב ימשיך לשלם מזונות גם לילד הלומד בכיתות י"ג-י"ד: "נראה לי כי להמשך הלימודים בכיתות י"ג-י"ד יש להתייחס כהמשך ישיר אך טבעי, ללימודים התיכוניים במקרים מסוימים" (בע"מ (ת"א) 1243/03).

תקופת השירות הצבאי

הפסיקה התייחסה בהלכת פלוני לבגיר המשרת שירות צבאי סדיר וקבעה כי הוא עומד בתנאי הנזקקות שנקבעו בסעיף 5(2) לחוק, משום שאינו יכול לפרנס עצמו ולספק צרכיו. ההנחה היא כי החייל לן גם בבסיס. לכן, מקובל כי האב ישלם כ-1/3 מגובה המזונות, למשך תקופת השירות.

שיעורים פרטיים, קייטנות וחגיגות בר מצווה

בקביעת גובה המזונות וחלוקתם, חשוב להתייחס להוצאות חריגות הקשורות בגידול הילדים. בין היתר, יש להתייחס לשיעורים פרטיים, חוגים, קייטנות, טיפולים שיניים, משקפיים, חגיגות בר ובת מצווה, מתנות לימי הולדת של חברים ודברים רבים נוספים שאינם "מזונות הכרחיים" אבל מהווים חלק מחייו של הילד. צריך לקבוע מי רשאי להחליט על איזו הוצאה, וכיצד מתחשבנים בגינה.

בני זוג חותמים על מסמכי גירושים. ShutterStock
יש חשיבות מכרעת בניסוח הסכם רק בליווי מקצועי של עורך דין העוסק בתחום/ShutterStock

האם נשאה בעצמה בעלויות הבדיקה והמשקפיים

לאחרונה, הגיעה למשרד הח"מ אשה, שהתגרשה לפני מספר שנים, כדי לטפל במספר מחלוקות שלא קיבלו מענה בהסכם. בשעתו, קבע בית המשפט שכל הוצאה שלא במסגרת ההסכם שלהם, צריכה אישור בכתב. אחת המחלוקות עסקה בצורך מיידי במשקפי קריאה עבור הילדה. האמא שלחה הודעה בכתב ולא קיבלה מענה משך 6 חודשים. כמובן, האמא לא המתינה ונשאה בעצמה בעלויות הבדיקה והמשקפיים. במקרה זה, הגרוש שלה לא היה מיוצג על ידי עורך דין בעת עריכת ההסכם. אתייחס בהמשך בהרחבה לחשיבות הייצוג.

מתן מענה לשחיקה של הכסף לאורך השנים

מקובל להצמיד את דמי המזונות למדד יוקר המחיה, כדי לתת מענה לשחיקה של הכסף לאורך השנים. כך, למשל: זוג שהתגרש בשנת 2008 וקבע מזונות בגובה 2,500 שקלים (בלתי מוצמדים) עבור הבן. בחלוף עשור, הערך של כספי המזונות נמוך בהרבה מאשר הערך שנקבע ביום החתימה. כך, הסכום אינו נותן מענה לצרכים שלשמם נועד (המדד עלה בין ינואר 2008 לבין תחילת 2019 ב-18%).

חלוקת כספי הפנסיה במועד הפרישה

במסגרת ההסכמות על חלוקת הרכוש, נדרשים בני הזוג לקבל החלטה בדבר הזכויות הפנסיוניות: כל אחד נשאר עם זכויותיו, איזון הזכויות במועד החתימה או חלוקת כספי הפנסיה במועד הפרישה.
גבר שהתגרש לפני 20 שנה, הגיע למשרד הח"מ לפני מספר חודשים. במועד הגירושין, הוחלט על חלוקה עתידית של הפנסיה החודשית. עם זאת, הגבר לא הביא בחשבון כי הוא מחויב לחלוק עם האשה גם את מענק הפרישה, לאחר עשרות שנים של עבודה בחברה ממשלתית. חשוב להבין על מה חותמים, כי לכל החלטה כזו יש משמעות כלכלית עצומה.

חוק המסדיר את אופן חלוקת הכספים הפנסיוניים

יתרה מזו: בשנת 2015, נכנס לתוקפו חוק המסדיר את אופן חלוקת הכספים הפנסיוניים, כך שכל אחד מבני הזוג זכאי לקבל את חלקו בחיסכון הפנסיוני, החל ממועד הגירושין. הגופים הפנסיוניים מקבלים העתק של ההסכם ומפרישים את הכספים לכל אחד מבני הזוג בנפרד, בחשבונות שונים. כל אחד מהם רשאי לקבל החלטות לגבי הכספים שלו, אופן השקעתם, העברתם לקופה אחרת ועוד.

סנקציות במצבים בהם ההסכם מופר

כדאי לציין בהסכם מהן דרכי הביצוע של ההסכם ומה עושים עם מחלוקות שעלולות לקום בעתיד. מומלץ להתייחס לאמצעי פיקוח וביטחונות לקיום ההסכם; וגם לסנקציות, במצבים בהם ההסכם מופר. כך, למשל: אם האבא לא יגיע לקחת את ילדיו בימים שנקבעו בהסכם, הוא יידרש לפצות את גרושתו על הפסד שעות העבודה שלה או עבור תשלום לשמרטף.

בית המשפט עלול להיות לטובת הצד שאינו מיוצג

כל אחד מהצדדים צריך להיות מיוצג. כדאי להימנע מייצוג משותף על ידי אותו עורך דין, שעלול להיקלע לניגוד עניינים. בוודאי מומלץ להימנע ממצב בו רק צד אחד מיוצג. במקרה כזה, בית המשפט עלול להיות לטובת הצד שאינו מיוצג, ולשמש עבורו מעין "עורך דין". בתיק שהוזכר לעיל (בני הזוג ומשקפי הקריאה) הצורך לאישור בכתב על כל הוצאה נקבע על ידי בית המשפט, משום שהגבר לא היה מיוצג.
לסיכום: הסכם גירושין מכיל סעיפים רבים ונקודות משמעותיות, שצריך לתת עליהם את הדעת, כאשר מנסחים אותו. כדאי לדעת כי קשה מאד לשנות הסכם גירושין, גם באמצעות בית המשפט, אלא במקרה בו יש שינוי מהותי באמת של הנסיבות. מכאן, עולה החשיבות המכרעת בניסוח הסכם רק בליווי מקצועי של עורך דין העוסק בתחום.

משרד עו"ד אלה, כהן מתמחה בדיני משפחה ומעמד אישי, הליכי הוצאה לפועל וחדלות פירעון. עו"ד שרון כהן בעלת ניסיון רב בניסוח הסכמי גירושין ובטיפול בתיקי משפחה.

טלפון ליצירת קשר: 053-9378378

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד שרון כהן, ממשרד אלה, כהן, בשיתוף עו"ד שרון כהן, ממשרד אלה, כהן
  • עוד באותו נושא:
  • גירושים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully