וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברה משפחתית: עסקים מוצלחים, יחסים טובים - מה הסוד?

עו"ד ד"ר מיכל סגל ארנולד, בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף עו"ד ד"ר מיכל סגל ארנולד

10.2.2019 / 16:01

כלים משפטיים ברורים יעזרו לכם להתגבר על הקשיים הייחודים המאפיינים חברות משפחתיות, ויהפכו את החברה המשפחתית שלכם למוצלחת ובריאה, מבלי שהמשפחה תיפגע

עסק משפחתי. ShutterStock
עסק משפחתי/ShutterStock

חברה מסחרית מוצלחת היא חברה שמשיאה רווחים לבעלי המניות שלה. כך מוגדרת מטרתה של חברה מסחרית על פי חוק החברות. לעומת זאת, חברה מסחרית משפחתית נדרשת להתגבר על אתגרים נוספים, מעבר לעניין השאת רווחים. חברה משפחתית נדרשת לעמוד באתגר חשוב נוסף: שמירה על שלום בית בין בני המשפחה, והבטחת האפשרות להמשיך לחיות בהרמוניה, מבלי שריבים שמקורם עסקי, או ריבים משפחתיים שימצאו את דרכם ליחסים העסקיים, יפגעו בקשרים המשפחתיים ביניהם.

מדוע שמירה על שלום בית כה חשובה בחברה משפחתית?

חברות משפחתיות רוצות להגיע למצב שבו בני המשפחה יעבדו יחד, בלי שמתחים ובעיות ממקום העבודה יפריעו להם להיפגש בכיף באירועים משפחתיים. כשחברה משפחתית אינה מצליחה לאזן בין חיי העבודה לבין חיי המשפחה, נוצרים מתחים ומריבות, הפוגעים במשפחה וברווחיות העסק. לעתים, המצב במשפחה מתדרדר, בשל חילוקי דעות וריבים עסקיים, עד למצב שבעלי החברה מעדיפים למכור עסק מצליח, רק כדי לשמור על שלום בית. מעבר לכך, אם יש מתחים בין בני המשפחה שאינם מטופלים, הם עלולים למצוא את דרכם אל היחסים העסקיים ולטרפד חברה עסקית שיש לה פוטנציאל להיות רווחית.

יתר על כן: שמירה על יחסים תקינים וטובים בין בני המשפחה מבטיחה שיתוף פעולה עסקי טוב יותר, שמתלווה אליו בדרך כלל הגדלה של הרווחים ושל יציבות החברה.

כיצד ניתן להבטיח שלום בית בחברה משפחתית?

נקיטת מספר צעדים משפטיים, שמטרתם יצירת שקיפות ובהירות, תבטיח תפקוד מוצלח של החברה המשפחתית.

בהירות - פירושה כי יש בחברה חלוקה ברורה של אחריות ושל תפקידים בין בני המשפחה, וכי כל אחד יודע בדיוק איך ניתן למדוד את התפקיד שלו, את מטרות התפקיד, את מנגנוני הבקרה של העמידה שלו ביעדים ובתקציב השנתי, את שעות העבודה הנדרשות באותו תפקיד ואת התגמול הראוי עבורו.

שקיפות - פירושה שהחברה מסדירה מנגנונים שונים, המחייבים את כל אחד מבני המשפחה העובדים בעסק לדווח לאחרים מה קורה בתחום האחריות שלו. כך, לכולם יש מושג מלא על התנהלות החברה, על כל חלקיה.

מהי הסיבה לכך ששקיפות בחברה משפחתית חשובה במיוחד בתחום הכספים?

אחת הרעות החולות הידועות של חברות משפחתיות היא שבני המשפחה נוטים להתייחס לחברה כאל פרה חולבת. כל אחד מבני המשפחה מנסה להוציא מהחברה ככל שהוא יכול, לעתים בצורה בלתי פרופורציונלית למחזור העסקי של החברה או לרווחי החברה. זאת, אף מבלי לתת את הדעת לפגיעה האפשרית ביציבות העסק.

כיצד שקיפות ובהירות מסייעות ליציבות של חברה משפחתית?

שקיפות ובהירות מבטיחות שיישמרו יחסי עבודה תקינים ומאפשרות לבעלי החברה המשפחתית לוודא כי החברה לא תקרוס, בגלל הוצאות בלתי סבירות.

לדוגמה: הבה נניח כי בעלי החברה המשפחתית, המנהלים אותה, מחליטים על רכישת רכב חדש. כדי למנוע ריבים ומתח מיותר בין חברי המשפחה העובדים בעסק, הוחלט על רכישת רכב חדש עבור כולם. הרצון הברור שכל חברי המשפחה ייהנו מרווחי העסק הוא רצון לגיטימי. עם זאת, לעתים קרובות, נופלת החלטה על רכישת רכבים מפוארים, יקרים וזהים לכל בני המשפחה.

במקרה זה, פירושה של שקיפות תקציבית הוא כי בתוך שיקולי ההחלטה על הרכישה, יש לכלול בדיקה של האפשרויות הכספיות של העסק. כלומר: איזו רכישה (סוג רכב, מודל ומחיר) ניתן להצדיק, בהתאם למחזור העסקי של החברה. בהירות, פירושה במקרה זה כי הרכבים שיירכשו יתאימו גם לסוגי התפקידים והצרכים הייעודיים של כל תפקיד.

עסק משפחתי. ShutterStock
עסק משפחתי/ShutterStock

מהם הכלים המשפטיים ליצירת בהירות ושקיפות בחברה משפחתית?

קיימים שלושה כלים משפטיים עיקריים, באמצעותם משיגים בהירות ושקיפות בחברה משפחתית: הסכם שותפים, הקמת דירקטוריון ובעלות על מניות החברה.

בחברה משפחתית מסודרת ומוצלחת, תמיד יהיה הסכם שותפים, שבאמצעותו השותפים מסכימים ביניהם מה יהיו החובות והזכויות של כל אחד מהם. כך, למשל: מה התפקיד של כל אחד, מה המשכורת, כמה שעות אמור כל בעל תפקיד להשקיע בעסק וכו'. בנוסף, ניתן לקבוע בהסכם מנגנון קבלת בונוסים: מי יקבל בונוס, עבור מה ובאיזה אופן יחולקו הבונוסים.

מה ניתן לעשות כאשר לחברה המשפחתית מצטרפים בעלי תפקידים חדשים?

מטבעו, עסק מצליח גם מתרחב. עם ההתרחבות, עשוי העסק לרצות להכניס בעלי תפקידים מובילים נוספים. במקרים בהם מדובר בבן משפחה שנכנס לעבוד בחברה המשפחתית, מומלץ לפתוח את הסכם השותפים ולכלול בתוכו את בן המשפחה המצטרף, גם אם הוא אינו בעל מניות בחברה. אם מכניסים אדם מחוץ למשפחה, רצוי לעשות עמו הסכם העסקה בלבד ואין צורך להכניסו לתוך הסכם השותפים, אלא אם כן הוא הופך לבעל מניות בחברה.

מדוע חברה משפחתית, שהיא עסק פרטי, צריכה דירקטוריון?

הקמת דירקטוריון אמנם מהווה חובה רק בחברות ציבוריות, אך גם בחברות פרטיות, במיוחד בחברות משפחתיות, מומלץ להקימו. ייסוד דירקטוריון נותן לבני המשפחה המעורבים בעסק הזדמנות להתכנס אחת לחודש במסגרת העבודה ולדון יחדיו על החברה ועל הנושאים השונים הקשורים בניהול החברה.
בדירקטוריון דנים גם בסוגיות היומיומיות הבוערות וגם בעתיד החברה. דירקטוריון הוא המקום המתאים להעלאת רעיונות חדשים, כמו בחינת תכניות פיתוח עסקי, או מחשבה על הנפקה של החברה. מומלץ מאוד שבדירקטוריון יישבו עורך הדין ורואה החשבון של החברה, וייתנו את חוות דעתם לגבי ההיתכנות הכלכלית והמשפטית של היוזמות השונות המועלות בישיבות הדירקטוריון.

כיצד בעלות על מניות מסדירה את פעולתה של חברה משפחתית מצליחה?

אחת הבעיות הגדולות של חברות משפחתיות היא שהבעלות על המניות בחברה אינה מחולקת בין כל בני המשפחה. כך, פעמים רבות בן משפחה אחד או שניים מחזיקים אצלם את המניות, נהנים מהדיבידנדים לבדם, ובשל הכוח הרב אף עושים בחברה ככל העולה על רוחם. הדבר יוצר לעתים התמרמרות ותחושה של היעדר הגינות, מצד בני המשפחה האחרים, המרגישים שהם עובדים לא פחות קשה, אך מרוויחים פחות מהרווחים המושגים בעקבות עמלם ואינם שותפים להחלטות בנוגע לחלוקת רווחי החברה או השמתם.

בחברה משפחתית בריאה, המניות מועברות לכלל בני המשפחה העובדים בעסק. על פי רוב, אבי המשפחה או המייסד הראשי של החברה, אמנם משאירים אצלם את רוב המניות, אך גם מעבירים חלק מהמניות לבני המשפחה האחרים, שייהנו גם הם מהדיבידנדים ויקבלו בעלות פורמאלית בחברה.
הדבר מעניק לבני המשפחה האחרים תחושת שייכות וביטחון מוגברת, מעלה את המוטיבציה שלהם להשתתף במאמצים להגדיל את רווחי החברה, ומפחית תחושות קיפוח העלולות לפגוע גם בקשרים המשפחתיים וגם בעסק עצמו.

לסיכום: בעזרת התנהלות נכונה וייעוץ משפטי איכותי, כל חברה משפחתית יכולה להצליח - גם כלכלית וגם משפחתית - מבלי שהעסק או המשפחה ייפגעו.

משרד עו"ד ד"ר מיכל סגל ארנולד מספק את כל השירותים המשפטיים הדרושים לליווי חברות משפחתיות.
טלפון ליצירת קשר: 077-9977504

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד ד"ר מיכל סגל ארנולד, בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף עו"ד ד"ר מיכל סגל ארנולד
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully