וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוצאות רכב - במה הרשויות מכירות?

בשיתוף דורון יער, בשיתוף דורון יער

12.2.2019 / 11:12

במלחמה מול יוקר המחיה כל חיסכון הוא בעל ערך, על אחת כמה וכמה כשמדובר בעלויות משמעותיות כמו הוצאות הרכב הכבדות. על מה תוכלו לקבל החזר וכיצד?

הוצאות כספיות על מכונית. ShutterStock
הוצאות כספיות על מכונית/ShutterStock

שאלת הוצאות הרכב המוכרות נתונה לפרשנויות כאלה ואחרות. לרשויות המס יש אמנם קריטריונים קבועים בסעיף זה, אך רואה חשבון שטובת לקוחותיו עומדת מול עיניו יכול בהחלט להגדיל את אחוזי ההכרה בהוצאות.

ראשית, הבה נבין כיצד נקבע שיעור ההכרה בהוצאות. לצורך כך, יש לעשות הבחנה בין רשויות מס הכנסה ובין מע"מ, וכן בין רכב הנמצא בשימושו של עובד שכיר ובין רכב של עצמאי.

עצמאי בשטח - הוצאה מוכרת על ידי מס הכנסה לעצמאים

כאשר עוסק מורשה מן המניין מחזיק ברכב, מס הכנסה מכיר ב-45% מההוצאות שלו - כולל הפחת על הקנייה - הן בשימוש לצרכי עבודה והן כשהוא משמש לצרכי פנאי.

הגדרה נוספת הנוגעת להוצאות רכב קשורה ב-'רכב תפעולי'. להגדרה זו עונה רכב המשמש לצרכי עבודה בלבד ולא לשום עניין אחר. כאשר מדובר ברכב תפעולי, מס הכנסה מכיר ב-100% מהוצאות הרכב: הפחת, התיקונים, הצמיגים, הדלק - כולן הוצאות מוכרות.

איך מגדילים את אחוז ההוצאה המוכרת

• כדי להיכלל בהגדרת 'רכב תפעולי' די לפעמים בהקפדה על פרט קטן אחד שמשנה את סיווג הרכב ואת התמונה כולה; כך למשל, מקום החניה של הרכב מחוץ לשעות העבודה. אם הרכב חונה מדי לילה בסמוך לעסק, הוא יוכר כרכב תפעולי המזכה את בעליו ב-100% מההוצאות עליו. אם הרכב משמש לצרכים אחרים - ולו רק לנסיעה מהבית אל העסק ובחזרה - לא תחול עליו ההכרה של רכב תפעולי ורק 45% מהוצאותיו יהיו מוכרות. כאשר ישנה אפשרות להגיע בדרך אחרת מהבית לעבודה ובחזרה, כדאי לנצל אותה ולחסוך לא מעט.

• אם בבעלות העוסק המורשה שני רכבים, כדאי לקבוע שאחד מהם ישמש אך ורק עבור צרכי העסק וכך יוכר כרכב תפעולי, והרכב השני ישמש לצרכים הפרטיים. אחרת, כל אחד מהרכבים יזכה את בעליו בהכרה של 45% מההוצאות בלבד.

• כאשר אחד משני הרכבים הוא רכב יקר יותר והחזקתו, בהתאם, כרוכה בעלויות גבוהות יותר, רצוי שזה יהיה הרכב המשמש עבור צרכי העסק ולא הרכב השני, שההוצאות הכרוכות בהחזקתו נמוכות יחסית.

5 דרכים לחיסכון בהוצאות הרכב. יח"צ,
5 דרכים לחיסכון בהוצאות הרכב/יח"צ

שווי רכב לשכירים - הטבה או צרה?

עבור עובד שכיר, סעיף 'שווי רכב' עלול להתגלות כצרה גדולה. אמנם רכב צמוד ממקום העבודה עשוי להוות הטבה מועילה, אך אליה וקוץ בה; על פי הגדרות מס הכנסה העובד מחויב בתשלום מיסים על השימוש ברכב, מה שמתבטא בתוספת כמה אלפי שקלים -בהתאם לסוג הרכב שקיבל - למשכורת. הקוץ: דרגת המס של המשכורת תחושב אחרי תוספת זו.

גם במקרה זה, כאשר העובד השכיר מקבל את הרכב מטעם חברה או אגודה, כל עוד השימוש בו הוא אך ורק לצרכי העבודה, הוצאות אלו יהיו מוכרות במלואן. ניסיון לעקוב אחר פעילות הרכב על ידי אמצעים ממוחשבים כדי לסווג את הנסיעות לפרטיות או עסקיות נדחה לפי שעה על ידי בית המשפט המחוזי, כך שהדרך הטובה ביותר לצמצם הוצאות בתחום זה היא גם כאן, סיווג הרכב כרכב תפעולי.

ומה לגבי הוצאות המע"מ?

מבחינת מע"מ, הדבר היחיד שקובע את הגדרת הרכב הוא ההצהרה של המשתמש בו. אם תצהירו כי הרכב שלכם משמש אך ורק לצרכי העסק, ניתן יהיה לקזז 100% מהמע"מ, למעט ההוצאה על רכישתו; רכב המשמש בעיקר - אך לא רק - לצרכי העסק יזכה לקיזוז של שני שליש מהוצאות המע"מ, ועבור רכב שמשמש רק בחלקו לצרכי העסק יקוזזו 25% מהוצאות אלה.


דורון יער הוא בעל חברת יער צפון בע"מ העוסקת בניהול חשבונות לחברות, אגודות, עמותות, שותפויות ויחידים.
טלפון: 077-2314606

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

בשיתוף דורון יער, בשיתוף דורון יער
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully