וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורה נבוכים לתאונות דרכים עם ילדים ברכב

עו"ד אדם אשכנזי, בשיתוף עו"ד אדם אשכנזי

18.2.2019 / 8:57

מהם כללי הזהב להתנהלות לאחר תאונת דרכים, מדוע אין להקל ראש בתלונות הילד לאחר התאונה ואיזה חוק מגן על ילדים נפגעי תאונות דרכים?

ילדה מנחמת את אמא שלה אחרי תאונת דרכים. ShutterStock
ילדים המעורבים בתאונות דרכים מגלים לעתים סימנים של פוסט טראומה/ShutterStock

תאונת דרכים היא אירוע לא נעים, שאף עלול לסכן חיים. כאשר בתאונה מעורבים גם ילדים, הדבר נכון על אחת כמה וכמה. מה חשוב לעשות במקרה של תאונת דרכים בה מעורבים גם ילדיכם ומהן הזכויות שמקנה לכם החוק במקרים אלו.

נפגעתם בתאונת דרכים? אתם זכאים לפיצוי!

על פי הדין בישראל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצויים, נקודה. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי האחריות לתאונת דרכים היא לעולם מוחלטת. המשמעות היא שאדם שנפגע בתאונת דרכים לא נדרש להוכיח אחריות של צד שלישי והוא זכאי לפיצויים מביטוח החובה של רכבו. יתרה מזאת - החוק אף קובע כי מי שנפגע בתאונת דרכים כנוסע ברכב, יהיה זכאי גם הוא לפיצויים מאותו גורם מבטח.

הילד נפגע כהולך רגל - מי יפצה אותו?

כאשר ילד נפגע בתאונה כהולך רגל הוא זכאי לפיצויים מביטוח החובה של הנהג שפגע בו. הזכאות לפיצוי היא מוחלטת ואינה תלויה במידת הזהירות שהפגין כהולך רגל.

גם כאשר אין ביטוח חובה ברכב...

הקביעה המוחלטת של החוק היא שכל אדם תמיד יהיה זכאי לפיצויים. לשם כך הוקמה קרן ייעודית לפיצויים של מי שהיה בחזקת צד שלישי שנפגע מרכב שלא היה מבוטח בביטוח חובה, או מרכב שברח מזירת האירוע. כך שגם כאשר ילדכם היה קורבן לתאונת פגע וברח, או נסע עם קרוב משפחה שהתרשל ולא דאג לביטוח חובה, עדיין נשמרת זכאותו לפיצויים.

ילד רץ בכביש. ShutterStock
כאשר ילד נפגע בתאונה כהולך רגל הוא זכאי לפיצויים מביטוח החובה של הנהג שפגע בו./ShutterStock

מה חשוב לעשות אחרי תאונת דרכים

פנו לטיפול רפואי ושימרו כל תיעוד אפשרי - אל תשכחו שהתיעוד הרפואי הוא בעצם התיק המשפטי שלכם וממנו גם ייגזר הפיצוי שתקבלו בסופו של יום. הוא הדין גם לגבי ילדכם.
פנו למשטרה ודווחו על האירוע - הדיווח למשטרה הוא חובתכם החוקית, והוא הראיה להתרחשות התאונה. לעתים, מועד הדיווח והגרסה שנמסרה למשטרה יכולים להפיל תיק או להציל אותו.
צרו קשר עם עורך דין בתחום הנזיקין והביטוח שילווה אתכם כבר מהשלב הראשון - הייעוץ המשפטי הוא משמעותי ועשוי להוות את ההבדל בין פיצוי משמעותי לפיצוי נמוך.

אחרי התאונה - אל תקלו ראש בתלונות ילדיכם

מקרה לדוגמה: אם שעברה עם בתה תאונת דרכים קלה יחסית, פנתה לעורך דין שהשיג לאם ובתה הצעת פשרה של כמה אלפי שקלים בודדים שחברת הביטוח הסכימה לשלם. שלוש שנים מאוחר יותר, הבת סבלה מכאבי ראש בלתי פוסקים והאם חשדה בקשר בין הדברים. היא פנתה לייעוץ משפטי נוסף, והבת נשלחה לבדיקה נוירולוגית. בזכות בדיקה זו התברר שאכן מקור הכאבים בתאונת הדרכים שעברה. לאור הממצאים הרפואיים החדשים, זכתה הבת לפיצויים גבוהים ביותר.

לפיכך מומלץ שלא להתייחס בקלות ראש לתלונות של ילדיכם לאחר תאונת דרכים ולבדוק האם נגרם נזק משמעותי שישפיע על גובה הפיצויים שיתקבלו.

מה עושים כשהילד מפתח חרדות בעקבות התאונה

ילדים המעורבים בתאונות דרכים, מגלים לעתים סימנים של פוסט טראומה שבאה לידי ביטוי בפחדים, חרדות, ירידה בציונים, תוקפנות, ועוד. אם אתם מזהים התנהגות "מתכנסת" של ילדכם - פנו ללא דיחוי לייעוץ פסיכולוגי דרך קופת החולים. גם פגיעה נפשית עשויה לזכות את ילדכם בעתיד בפיצויים משמעותיים ביותר.

לסיכום - סעו בזהירות

סעו והתנהגו בזהירות, תנו זכות קדימה, אל תקלו ראש במקרה שילדכם מתלונן על כאבים לאחר תאונה והיו ערים להתנהגות ילדכם לאחר תאונה.

עו"ד אדם אשכנזי עוסק בתחום דיני הנזיקין והביטוח, והוא שותף מייסד של אשכנזי - נג'אר משרד עורכי דין. הכותב הוא מחבר הספר "ביטוח תאונות תלמידים הלכה למעשה" (הוצאת אוצר המשפט - ינואר 2017(

טלפון ליצירת קשר: 077-2314187
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים.
כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אדם אשכנזי, בשיתוף עו"ד אדם אשכנזי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully