וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתנהלות נכונה בחקירה משטרתית - המדריך השלם

עו"ד ג'קי סגרון, בשיתוף עו"ד ג'קי סגרון

6.3.2019 / 11:57

באילו תחבולות משתמשים החוקרים ומה אסור לנחקר לעשות, לא משנה מה קורה? הדברים שכל אחד צריך לדעת על התנהלות נכונה בחקירה משטרתית, לכל צרה שלא תבוא

חקירת  במשטרה. משטרת ישראל, חטיבת דובר המשטרה
כל אזרח עלול למצוא את עצמו ביום מן הימים יושב מבוהל בחדר החקירות/חטיבת דובר המשטרה, משטרת ישראל

האזרח מן השורה בישראל מניח כי כל עוד לא ביצע עבירה, הסיכוי שימצא את עצמו בחדר החקירות שואף לאפס. למרבה הצער, אין זה נכון. האמת היא, שכל אזרח עלול למצוא את עצמו ביום מן הימים יושב מבוהל בחדר החקירות. במאמר שלפניכם תמצאו את כל מה שעליכם לדעת בנוגע להתנהלות נכונה בזמן חקירה משטרתית.

אדוני החוקר, האם אני חשוד?

לבירור הסטטוס שלכם בחקירה ישנה חשיבות עליונה. בררו בשלב מוקדם ככל האפשר האם אתם חשודים בעבירה, או שמא אתם עדים בלבד. אם אתם חשודים - יש לכם זכות להיוועץ עם עורך דין לפני תחילת החקירה. במקרה כזה, נסו לדלות את מירב הפרטים: אם מדובר בפריצה למשל, בררו היכן, מתי ובאילו נסיבות היא אירעה. כל מידע שתצליחו לדלות, יוכל לשמש אתכם בשלב מאוחר יותר.

לא מדברים לפני שמתייעצים

המחוקק העניק לכל נחקר מתנה: זכות ההיוועצות. המשמעות: מותר לכם לא לומר מילה עד להגעתו של עורך הדין שלכם. זכות זו מומלץ מאוד לנצל, גם כאשר ברור לכם שאתם חפים מפשע. זכרו שהתנהלות שגויה במהלך החקירה עשויה להיות לנחקר לרועץ. כל שיש לומר לחוקרים: "אני שומר על זכות השתיקה נכון לרגע זה, ומעוניין להיוועץ עם עורך דין לפני שאמסור את הגרסה שלי לחשדות".

השתמשו בזכות בחכמה

החלטתם להיוועץ בעורך דין? נהדר! אבל אנא, אל תתקשרו לחבר שלכם, עורך הדין לענייני חוזים. הוא לא באמת יוכל לעזור כאן. מאותה סיבה, הימנעו מבקשת עזרה מקרוב משפחה שזה עתה סיים את לימודי המשפטים. האדם היחיד שיוכל לעזור לכם כרגע הוא עורך דין פלילי בעל ותק וניסיון בתחום.

משטרת יבנה, תחנת משטרה ביבנה. לירון מולדובן
משטרת יבנה, תחנת משטרה ביבנה/לירון מולדובן

נוצר פיו שומר נפשו

עד להגעתו של עורך הדין, שמרו על שתיקה והיו מודעים לניסיונות לדלות מכם פרטים הנוגעים לחשדות. להלן דוגמאות להמחשה:

• לעתים נוהגים השוטרים לקחת את הנחקר בניידת משטרתית. במהלך הנסיעה הם אוספים אדם נוסף, כביכול שותף לעבירות. בשלב מסוים, השוטרים עוזבים את הניידת למספר דקות ומאפשרים ל-'שותפים' לדבר, לכאורה בחופשיות. למעשה, מכשירי הקלטה בניידת מתעדים כל מילה שנאמרת.

• בחדר החקירות, החוקרים עשויים לצאת לזמן קצר ולהשאיר אתכם עם מי שלכאורה הגיש נגדכם את התלונה. כמובן שגם ברגעים אלה כל מילה שלכם מצולמת ומתועדת. איימתם או הרמתם קול על האדם שמולכם? מצבכם יורע גם אם לא ביצעתם כל עבירה.

• החוקרים אוהבים לשלוח אל החשודים מדובבים שיתחבבו על הנחקרים ויגרמו להם לשפוך את ליבם. גם במקרים אלה, השיחה מוקלטת ומתועדת.

• מישהו הציע לכם להשתמש בטלפון שלו ואתם עטים על ההזדמנות לערוך שיחה זריזה? ותרו עליה! זהו עוד ניסיון לגרום לכם לדבר. היו סמוכים ובטוחים שהטלפון שהוגש לכם יתעד כל מילה שתיאמר במהלך השיחה.

•ובקצרה - מהרגע בו נעצרתם, כל אדם שתיפגשו הוא סייען פוטנציאלי של המשטרה.

התנהגו בצורה נאותה

חלק ניכר מהחקירות מונצחות בסרטונים שנשלחים לפרקליט שיחליט האם להגיש כתב אישום, ומשם עשויות להגיע לשופט שיחרוץ את גורלכם. לכן, עשו כל שביכולתכם שלא לפגוע באמינות שלכם: שמרו על קור רוח, אל תאפשרו לחוקרים להוציא אתכם משיווי משקל והימנעו מהרמת הקול, שימוש בשפה לא נקייה ומהתפרצויות זעם. התייחסו לחוקרים בכבוד, דברו באופן ברור ואל תשכחו - אתם מצולמים כל הזמן.

אילו פעולות אסור לחוקר לעשות?

לחוקרים אסור לקלל ולאיים. כמו כן, אסור למנוע שינה, שתייה ומזון או גישה לתרופות להן הנחקר זקוק. בכל מקרה של פגיעה בזכויות הנחקר במהלך החקירה, בקשו להיוועץ עם עורך דין. כאשר החוקרים לא מאפשרים זאת, ניתן לבקש שהקצין האחראי יגיע לחדר החקירות להמשך תיעוד החקירה.

לא חותמים על עדות שגויה/לא מלאה

במהלך החקירה, יתעדו החוקרים בכתב את דברי הנחקר. בסיומה, מתבקש הנחקר לחתום על הפרוטוקול. הבעיה היא, שלא תמיד מה שנכתב נאמן למה שנאמר במציאות. לפיכך, לפני שתחתמו, קראו בעיון את המסמך. גיליתם חוסר התאמה? בקשו מהחוקרים לתקן. אם נתקלתם בסירוב, הימנעו מלחתום על הטופס וציינו במקום השמור לחתימה, כי בניגוד לבקשתכם, החוקר סירב לתקן את תוכן המסמך.

עו"ד ג'קי סגרון הוא עורך דין פלילי בעל וותק של שני עשורים בייצוג חשודים ונאשמים.
טל' ליצירת קשר: 052-2892777
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר זאפ משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד ג'קי סגרון, בשיתוף עו"ד ג'קי סגרון
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully