וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצילו, הוא תובע! המדריך לתביעות אזרחיות

עו"ד נרקיס חנייא, בשיתוף עו"ד נרקיס חנייא

10.3.2019 / 9:35

התייצבות בדיון בבית משפט אינה עניין נעים - לנתבע בוודאי, אבל גם לתובע. מה כולל ההליך, כיצד ומתי מומלץ לגשת אליו ומה חשוב לדעת - משני צדי המתרס

אילוסטרציה של שופט בבית המשפט. ShutterStock
אילוסטרציה של שופט בבית המשפט/ShutterStock

המשפט הפלילי והמשפט האזרחי - אלו שני התחומים המככבים בדיונים המתנהלים בבתי המשפט בישראל. במשפט הפלילי יכול להיתבע אזרח רק על ידי המדינה או גוף ממשלתי מטעמה (פרט לקובלנה פלילית, אותה יכול להגיש אדם פרטי במקרים המוגדרים בחוק) בעקבות עבירות המפירות או מסכנות את הסדר הציבורי. כשמדובר במשפט אזרחי, לעומת זאת, יכול כל אדם לתבוע אזרח אחר, חברה, רשות ואפילו את המדינה עצמה - בעקבות עוולה שנעשתה לו.

המשפט האזרחי דן ביחסים שבין אדם לחברו; בהיבטם העסקי (דיני חוזים, דיני חברות) או האישי (דיני משפחה, דיני עבודה, דיני נזיקין).

ישנן שלוש ערכאות בהן ניתן להגיש תביעה אזרחית:

בית המשפט לתביעות קטנות - עוסק בתביעות של עד כ-33,900 שקלים. בערכאה זו התובע, כמו גם הנתבע, מייצגים את עצמם ואינם יכולים להיעזר בעורך דין שיופיע בדיון.

בית משפט השלום - דן בתביעות אזרחיות של עד 2.5 מיליון שקלים; עוסק גם בתביעות פליליות.

בית המשפט המחוזי - דן בתביעות אזרחיות של 2.5 מיליון שקלים ומעלה; עוסק גם בעבירות פליליות חמורות.

כשמגישים תביעה לבית משפט השלום או המחוזי, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום הספציפי הקשור לעוולה בגינה מוגשת התביעה. בקיאותו של עורך הדין ברזי החוק ובפסיקות הרלוונטיות לתחום זה עשויה להתברר כבעלת משמעות קריטית לתוצאות המשפט.

בבחירת עורך הדין תנו דגש על כישורי הליטיגציה שלו. עורך דין שהוא גם ליטיגטור מיומן יידע להציג את טענותיו בצורה החדה, המקצועית והממוקדת ביותר, ויצליח לגבור בטענותיו על טענות הצד שכנגד. כדאי לוודא שעורך הדין המייצג אתכם הוא בעל ניסיון רב בדיונים משפטיים ואחוזי הצלחה גבוהים.

בית משפט השלום בקריות. אין, אתר רשמי
בית משפט השלום דן בתביעות אזרחיות של עד 2.5 מיליון שקלים. בית משפט השלום בקריות/אתר רשמי, אין

הגשת תביעה אזרחית - מא' ועד ת'

ראשית התהליך בהגשת כתב תביעה לבית המשפט. כתב התביעה יכלול את כל טענות התובע ואת הסעד המבוקש בגינן. בטרם תפנו להליך המשפטי, חשוב לברר אם אכן יש עילה לתביעה, אחרת עשוי בית המשפט לדחותה על הסף.

גם אם יגיע התיק לדיון בבית המשפט, וגם כאשר התובע משוכנע בצדקתו, אין ערובה לזכייה. עורך דין מנוסה ואמין יוכל להעריך מה חוזקו של התיק ומה סיכויי ההצלחה של התובע, ולכן מומלץ לקבל ייעוץ משפטי לפני תחילת התהליך.

בשלב הבא, יקבל הנתבע את כתב התביעה יחד עם הזמנה לדיון בבית המשפט. עוד לפני הדיון, הנתבע יתבקש להגיב באמצעות כתב הגנה, עד 60 יום ממועד קבלת כתב התביעה. בכתב ההגנה חשוב להתייחס לכל טענות התביעה, היות והתעלמות מטענה מסוימת עלולה להיחשב כהודאה. נתבע שלא הגיש כתב הגנה במועד עלול למצוא עצמו מול פסק דין שהתקבל על סמך כתב התביעה בלבד.
במהלך המשפט, התובע והנתבע רשאים להעלות אך ורק טענות שהוזכרו בכתב התביעה וההגנה, ולכן יש להקפיד שכל הטענות העובדתיות הרלוונטיות ייכללו בהם. לרשות הנתבע עומדת הזכות להגיש - בנוסף לכתב ההגנה- גם תביעת נגד

הדיון המשפטי

לאחר מיצוי ההליך הקדם משפטי ורק כאשר כשלו המאמצים להביא את הצדדים לפשרה, ייפתח הדיון המשפטי. ראשית, יוצגו טענות התביעה, הראיות והעדים. בהמשך יגיע תורה של ההגנה. כל אחד מהעדים יוזמן לחקירה ראשית, ולאחריה תינתן לצדדים אפשרות לחקירה נגדית ולחקירה חוזרת. עתה יוכלו עורכי הדין להפגין את מלוא כישורי הליטיגציה שלהם, תוך שהם עמלים על הוכחת צדקתם וחשיפת הסדקים ואי הדיוקים זה בטענותיו של זה.

לאחר הצגת כל הטענות והראיות, יוגשו סיכומי הצדדים בעל פה או בכתב, ופסק הדין יינתן עם תום הדיון, או לכל היותר תוך 30 יום לאחריו.

ב-5/9/2019 תחול רפורמה חדשה בכל הקשור לסדר הדין האזרחי בבתי המשפט, שמטרתה, בין היתר, לייעל ולזרז את ההליכים, כך שחלק מהסדרים הנהוגים כיום ישתנו, יצומצמו או יבוטלו.

עו"ד נרקיס חנייא עוסק בליטיגציה בדין האזרחי-מסחרי, מקרקעין, צוואות,נזיקין ופלילי.

טלפון: 072-3215953

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי
* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד נרקיס חנייא, בשיתוף עו"ד נרקיס חנייא
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully