וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם ג'נטלמני: מה זה אומר, והאם בית המשפט יכול להתערב?

עו"ד אמיתי בן אור, בשיתוף עו"ד אמיתי בן אור

18.3.2019 / 14:21

לצד חוזים רגילים קיים עוד סוג של הסכמים שאינם כפופים לדיני חוזים ומכונים הסכמים ג'נטלמניים. מה משמעותם, איך ניתן להתמודד עם הפרתם, וממה צריך להיזהר במיוחד?

לחיצת יד. ShutterStock
לחיצת יד/ShutterStock

הסכם ג'נטלמני, או הסכם שבכבוד, הוא הסכם שהצדדים לו אינם מתכוונים שיהיה כפוף לדיני החוזים ולא מתכוונים להקנות לו תוקף משפטי מחייב. כלומר, על פניו אם בית המשפט יקבע כי אמנם מדובר בהסכם ג'נטלמני, לא ניתן יהיה לאכוף אותו, היות שהצדדים לא התכוונו לתת להסכם ביניהם תוקף. הסכמים ג'נטלמניים הם מעין אחים חורגים לחוזים רגילים. אם כך, מדוע שאנשים יבחרו לערוך אותם?

במאמרה "הסכם ג'נטלמניים (שם זמני), שפורסם בכתב העת משפטים בשנת 2002, פרופ' גבריאלה שלו מסבירה כי קיימות נסיבות מסוימות, שבהן צדדים בוחרים לכונן ביניהם יחסים בלתי פורמליים, חסרי משמעויות משפטיות. באותם מקרים "עלות הכנת חוזה, קבלת ייעוץ משפטי וכו' גדולה מהתועלת שהצדדים סבורים שיוכלו להפיק מההתקשרות ביניהם", מסבירה שלו. ואיך הם יכולים להבטיח שההסכם יקוים? "לצורך כך, קיימים מנגנונים אלטרנטיביים, שאולי במקרים מסוימים הם אף יעילים יותר מבית המשפט".

איך ניתן לקבוע אם הסכם מסוים הוא חוזה מחייב או הסכם ג'נטלמני?

השאלה אם מסמך מסוים הינו חוזה מחייב או הסכם ג'נטלמני תלויה, בראש ובראשונה, בכוונת הצדדים העולה מאותו מסמך.

ככל שיהיו יותר אינדיקציות לכך שכוונת הצדדים הייתה ליצור ביניהם הסכם מחייב, ניתן יהיה לתת לו תוקף משפטי מחייב. אינדיקציות שיכולות לשמש לצורך כך הן למשל המחיר שעליו הוסכם בין הצדדים, השאלה מהי התמורה המתקבלת, השאלה אם נקבעו מועדי אספקה וכו'.

ככל שיש קונקרטיזציה רבה יותר של ההסכמות שהושגו בין הצדדים, כך ניטה יותר להכיר בכך שמה שסוכם ביניהם היה חוזה מחייב, שניתן לאכוף.

מי נוהג לערוך הסכמים ג'נטלמניים, ומדוע יש בהם צורך?

ניתן בדרך כלל למצוא הסכמים ג'נטלמניים בקרב חברים בקבוצות סגורות (למשל, בקרב יהלומנים שלא נוטים לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ). אותם חברים מכירים בדרך כלל זה את זה, עוד לפני ההתקשרות באותו הסכם, ויודעים גם כי צפויה ביניהם מערכת התקשרויות בעתיד.

על הרקע הזה, ברור לכל אחד מהחברים כי הפרת התחייבות כלפי אחד החברים בקבוצה משמעותה פגיעה במוניטין של אותו חבר ואובדן הזדמנויות להתקשרות עתידית עם כל אחד ואחד מהחברים. לכן, הצורך באכיפה משפטית או בסנקציה חוזית פורמלית הופך לכמעט לא רלוונטי.

חוזה. ShutterStock
ככל שיהיו יותר אינדיקציות לכך שכוונת הצדדים הייתה ליצור ביניהם הסכם מחייב, ניתן יהיה לתת לו תוקף משפטי מחייב/ShutterStock

ממה צריך להיזהר כאשר עורכים הסכם עם אדם אחר?

כשעורכים הסכם עם אדם אחר, יש לקחת בחשבון את האפשרות שהוא עלול להתנער מהחוזה ולטעון כי הוא למעשה הסכם ג'נטלמני לא מחייב. מנגד, אם ערכתם הסכם ואתם סבורים כי הוא איננו מחייב, קחו בחשבון כי ייתכן שהצד השני יבקש לטעון שהוא תקף ולאכוף אותו.

היזהרו מכל הסכם, והקדישו תשומת לב מיוחדת ללשונו: השתדלו להבהיר בו באופן שאינו משתמע לשתי פנים מה היתה כוונת הצדדים, בין אם לעריכת הסכם ג'נטלמני או חוזה מחייב.

ערכתי הסכם ג'נטלמני. האם בית המשפט יכול להתערב בו?

בהחלט. גם אם מדובר בהסכם שבכבוד, לבית המשפט יש עדיין כלים לבוא ולהתערב לטובת מי מהצדדים, וזאת תוך שימוש בכלים נזיקיים ולא חוזיים (שהרי מדובר בהסכם שאיננו כפוף לדיני החוזים הרגילים).

כך למשל, ניתן יהיה להעלות טענות על ביצוע עוולות של הצגת מצג שווא רשלני ותרמית, ולהחיל את טענות אלו על מערכות יחסים שבבסיסן הסכם ג'נטלמני, וכך למנוע קיפוח ועוול העשויים להיגרם למי מהצדדים על ידי התקשרות בחוזה שאיננו מחייב, וזאת מבלי שייפגע רצונם המקורי והמוצהר של הצדדים שלא להתקשר בחוזה מחייב.

מה היתרונות המרכזיים של הסכמים ג'נטלמניים?

היתרונות המרכזיים של הסכמים שבכבוד, או הסכמים ג'נטלמנים, נוגעים בראש ובראשונה בעלויות הזולות שלהם. בדרך לא מעורבים בעריכת הסכם ג'נטלמני נותני שירות כגון רואה חשבון ועורך דין.
נוסף על כך, מדובר בהסכם שהינו בדרך כלל זמין ומהיר יותר מהסכם רגיל. לרוב אין צורך בהסכם מורכב, שכן ככל שמדובר בקבוצה סגורה של אנשים המתפרנסים האחד מן השני, הסנקציות בתוך הקבוצה למי שלא מכבד הסכמים מעין אלה, מהוות תחליף זול ויעיל לחוזים משפטיים מחייבים.

באילו תחומים נערכים בדרך כלל הסכמים ג'נטלמניים?

הסכמים ג'נטלמניים יכולים להיערך, ואף נערכים בפועל, בכל תחום מתחומי החיים. הם מוכרים בעיקר בהקשר החברתי-משפחתי, אך גם במגזר המסחרי-עסקי, למשל בתחום היהלומים. הצדדים להסכמים הללו בדרך כלל מסתמכים על תחושת מחויבות פנימית, הנובעת ממערכת היחסים החברית או המשפחתית ועל סנקציות חיצוניות לעולם המשפט.

חשוב להדגיש, כי גם אם מדובר בהסכם ג'נטלמני שאחד הצדדים לא רוצה לכבדו, ישנם עדיין כלים משפטיים שיכולים לכפות עליו לכל הפחות לפצות את הצד שנפגע.

לסיכום, הסכמים ג'נטלמניים הם הסכמים שהצדדים להם לא התכוונו להקנות להם תוקף משפטי מחייב, ושבמסגרתם הם ביקשו שלא להכפיף את עצמם לדיני החוזים. הסכמים ג'נטלמנים פשוטים יחסית, זולים יותר מחוזים רגילים, ונפוצים לרוב ככל שמדובר בקבוצות סגורות של אנשים המתפרנסים זה מזה. כאשר עורכים הסכם ג'נטלמני יש לקחת בחשבון, מצד אחד, שלא ניתן יהיה לאכוף אותו כחוזה רגיל. עם זאת, קיימים כלים משפטיים אחרים, שבהם ניתן לעשות שימוש לצורך כך, ובכלל זה דיני הנזיקין.

עו"ד אמיתי בן אור עוסק במשפט אזרחי ומסחרי
טלפון ליצירת קשר: 053-9380462
הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אמיתי בן אור, בשיתוף עו"ד אמיתי בן אור
  • עוד באותו נושא:
  • הסכם
  • חוזה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully