וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשלום תכוף - נפגעתם בתאונת דרכים? אל תתבעו בחובות

עו"ד רחל ארוך וקנין, בשיתוף עו"ד רחל ארוך וקנין

20.3.2019 / 10:00

התשלום התכוף מועבר לנפגעי תאונות דרכים ובני משפחותיהם שאינם יכולים להמתין לבירור התביעה. במאמר שלפניכם תמצאו את כל מה שעליכם לדעת בנושא

תאונת דרכים. ShutterStock
לא תמיד יכולים הנפגעים להמתין בסבלנות לרגע בו, בסיום תהליך ממושך, יקבלו את המגיע להם על פי החוק/ShutterStock

כל מי שנפגע בתאונת דרכים המסבה לו נזקי גוף זכאי לפיצויים מכוח החוק לנפגעי תאונות הדרכים - הפלת"ד. למרבה הצער, לא תמיד יכולים הנפגעים להמתין בסבלנות לרגע בו, בסיום תהליך ממושך, יקבלו את המגיע להם על פי החוק. במקרה כזה ניתן להגיש בקשה לתשלום תכוף ולקבל כספים בהליך מקוצר השמור לנפגעי תאונות דרכים.

הדחיפות בתשלום התכוף

פגיעה חמורה בתאונת דרכים כרוכה לעתים בתקופת התאוששות ממושכת המונעת חזרה מהירה למקום העבודה. כתוצאה, הנפגע מנוע מלפרנס את עצמו ואת משפחתו במהלך תקופת השיקום, מה שעלול להוביל לחובות משמעותיים תוך זמן קצר.

במקרים אחרים, כתוצאה מהנזקים הגופניים, נאלץ הנפגע לעבור טיפולים רפואיים יקרים שאין באפשרותו לממן. במקרים קשים אף יותר, הפגיעה בתאונה היא קטלנית ומסתיימת במוות, והנפגע, שהיה מפרנס יחיד, מותיר אחריו אישה וילדים ללא מקור פרנסה.

במצבים אלה עולה צורך בהול להגשת בקשה לקבלת תשלום תכוף.

חישוב התשלום התכוף

שני מרכיבים עיקריים עומדים בבסיסו של התשלום התכוף: כיסוי הוצאות רפואיות מידיות ותשלומים חודשיים לכיסוי הוצאות מתמשכות - רפואיות, סיעודיות ומחיה. חישוב הוצאות המחיה מתבסס על גובה ההכנסות וההוצאות של הנפגע לפני ואחרי התאונה. זאת, בשונה מאופן חישוב הפיצויים השגרתי במקרה של תאונת דרכים עם נזקי גוף.

מסגרת הזמן

על פי רוב, התשלום התכוף מוקצב לתקופה של חצי שנה, אך ניתן להגיש בקשה להארכה בהתאם לנסיבות. בנוסף, מעצם היותו פתרון ביניים, התשלום התכוף רלוונטי לתקופה של עד שנתיים ממועד התאונה. עם זאת, כאשר הצרכים הרפואיים, הסיעודיים ו/או צורכי המחיה מצדיקים זאת, ניתן להגיש בקשה מיוחדת לבית המשפט להארכת תקופת התשלום.

תשלום חובות. ShutterStock
קבלת תשלום תכוף בפרק הזמן הקצר ביותר האפשרי היא לא תמיד עניין של מה בכך/ShutterStock

כאשר מתברר כי הנפגע לא היה זכאי לפיצויים מכוח חוק הפלת"ד

בית המשפט יכול לפסוק לטובת הנפגע זכאות לתשלום תכוף גם כאשר לא נקבעה עדיין זכאותו לפיצוי מתוקף חוק הפלת"ד.

כפועל יוצא, יתכן מצב שלאחר שהנפגע קיבל כבר מחברת הביטוח את התשלום, יתברר כי לא ניתן להגדיר את האירוע בו נפגע כתאונת דרכים. במקרה כזה, חברת הביטוח רשאית לקבל בחזרה את הכסף ששילמה - מהנפגע, מהקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (קרנית) או מכל מי שאחראי לנזק לפי כל דין: אם קרנית היא זו שמחזירה את הכספים לחברת הביטוח, יהיה באפשרותה לתבוע בהמשך החזרים מהנפגע. אותו הדין חל גם במקרה בו הסכום ששילמה חברת הביטוח במסגרת התשלום התכוף גבוה מהסכום שנפסק בתביעה העיקרית.

קבלת תשלום תכוף בדרך המהירה

קבלת תשלום תכוף בפרק הזמן הקצר ביותר האפשרי היא לא תמיד עניין של מה בכך. למעשה, הגשת בקשה לבית המשפט אפשרית רק כאשר חלפו חודשיים מיום הפנייה לחברת הביטוח. חשוב לדעת שכל מקרה ומקרה מחייב פנייה לערכאה שונה, ובנוסף יש להקפיד לפעול על פי הכללים הנדרשים במטרה להעלות את הסיכוי להיענות בחיוב וכדי שלא לגרום לעיכובים מיותרים בטיפול בבקשה. במקרים מסוימים עשוי בית המשפט להורות על הפסקת התשלום התכוף - כך למשל כאשר הנפגע לא מגיש את התביעה העיקרית במועד שנקבע על ידי בית המשפט. לאור כל האמור לעיל, הדרך המהירה והבטוחה ביותר לקבל תשלום תכוף היא לפנות לעורך דין המתמחה בתחום דיני הנזיקין, סמוך ככול האפשר למועד התאונה.

משרד עו"ד רחלי ארוך וקנין עוסק בדיני נזיקין ודיני ביטוח לאומי

טל' ליצירת קשר: 053-9380453

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד רחל ארוך וקנין, בשיתוף עו"ד רחל ארוך וקנין
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully