וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמצאים במצוקה כלכלית? אתם חייבים לקרוא את המאמר הבא

עו"ד עייאט חאטם, בשיתוף עו"ד עייאט חאטם

26.3.2019 / 9:24

כמו בכל תחום, גם כשמדובר בחובות, לעיתוי הנכון נודעת חשיבות עליונה; כיצד נדע שהגיעה השעה להפסיק לשלם חובות ולהכריז על פשיטת רגל?

איש עסקים מחזיק ארנק ריק. ShutterStock
איש עסקים מחזיק ארנק ריק/ShutterStock

סביב ההליך המכונה 'פשיטת רגל' נכרכו עם השנים אינספור מיתוסים ודעות שונות. יש הרואים בו פתרון קסם, אחרים מתייחסים אליו ככורח עגום. האמת, כמו תמיד, נמצאת אי שם באמצע. אין ספק כי עבור אנשים מסוימים הליך זה הוא בבחינת הכרח. התשובה לשאלת העיתוי, עם זאת, אינה תמיד חד-משמעית. המאמר שלפניכם יעשה לכם סדר בעניינים.

תנאי מקדים: הבנת משמעות התהליך

הצעד החשוב ביותר טרם קבלת החלטה בעניין, הוא הבנת מלוא משמעות ההליך. נכון, האפשרות להסדיר את החובות עשויה להיות קוסמת ומשחררת; החלום על פתיחת דף חדש וחיים נטולי חובות קורץ לחייבים רבים. אך האור בקצה המנהרה עלול לסנוור: כל עוד ההליך בתוקף, פושט הרגל נתון למגבלות לא מעטות.

בין המגבלות המוטלות על החייב מרגע הינתן צו כינוס הנכסים:
• צו עיכוב יציאה מהארץ.
• החייב אינו יכול להיות בעל עניין בתאגיד או לייסד תאגיד חדש.
• השימוש בכרטיס אשראי נתון לפיקוח של הנאמן.
כל הגבלה נושאת השלכות משמעותיות על ההתנהלות היומיומית של החייב. אמנם בנסיבות מסוימות ניתן לרכך מעט מגבלות אלה, אך כך או כך הן יישארו בתוקף למשך תקופה ארוכה למדי.

תנאי נוסף: מיצוי האלטרנטיבות
גם כאשר המצב נראה אבוד וחסר תקווה, חשוב לזכור שפשיטת רגל היא אף פעם לא האפשרות היחידה. ישנן לא מעט אלטרנטיבות - יצירתיות יותר או פחות - לתשלום החוב ללא הכרזה על פשיטת רגל. כך לדוגמה, ייתכן שאפשר להגיע לפשרה עם הנושה על בסיס תשלום במזומן תמורת הנחה נאה בסכום החוב. במקרים אחרים, ניתן לקבל הפטר מבלי שהחייב יוכרז כפושט רגל.
מכאן, שחשוב ביותר למפות את כל האפשרויות הריאליות ולבחון כל אחת מהן בכובד ראש. לשם כך מומלץ להתייעץ עם עורך דין מנוסה שיספק לכם את המידע האמין והמדויק ביותר.

חברה בהליך סגירה. ShutterStock
חברה בהליך סגירה/ShutterStock

לא יכולים להחזיר את החוב? כנראה שהליך פשיטת רגל אכן מתאים לכם

אם אינכם מסוגלים כלל לעמוד בתשלומים החודשיים, קרוב לוודאי שתוכלו להפיק תועלת רבה מפנייה להליך פשיטת רגל. בהגיע העת, מוטב להכיר בעובדה שהחובות ימשיכו לתפוח לאורך זמן ולכן כדאי לעצור את ההתדרדרות.

גם במצב בו החייב מצליח להחזיר רק את הריבית על החוב, והחוב אינו מצטמצם, מוטב לפנות להליך פשיטת רגל. על פי כלל האצבע המקובל בקרב אנשי המקצוע, חייב שאינו מסוגל להחזיר מדי חודש למעלה מחמישית מההחזר הקבוע של החוב (20% מהתשלומים החודשיים), קריסתו הכלכלית לא תאחר לבוא ולכן פשיטת רגל היא כנראה הפתרון המתאים ביותר עבורו.

ריבוי נושים

אינדיקציה טובה נוספת שכדאי לפנות להליך פשיטת הוא כאשר ישנם נושים רבים, והחייב אינו מסוגל לשלם את חובו לרוב הנושים שלו.

כל מקרה לגופו

הליך פשיטת הרגל אכן עשוי להוות קרש הצלה עבור חייבים מסוימים. אך לעתים, התועלת בהליך זה שמורה בעיקר לנושים. כדי להחליט האם זו הדרך הנכונה עבורכם, יש להבין בראש ובראשונה כי כל מקרה הוא אינדיבידואלי ולא תמיד ניתן לאמץ כללי אצבע יבשים. מעבר לכך, בנסיבות מסוימות הפנייה להליך ללא הכנה מתאימה עשויה לגרום לנזק ממשי. אם למשל, יש ברשותכם דירה, קרוב לוודאי שתאלצו להיפרד ממנה לצורך מכירתה ותשלום החובות. לאור זאת, בטרם תקבלו את ההחלטה הגורלית, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין מנוסה בתחום שייסע בידכם לקבל החלטה מושכלת שתשרת אתכם באופן הטוב ביותר.

עו"ד עייאט חאטם הוא הבעלים של משרד עורכי דין ונוטריון עייאט ושות' העוסק בתחום ההוצאה לפועל ופשיטת רגל, דיני נזיקין, דיני תעבורה, דיני מקרקעין, דיני משפחה ועוד.

טל' ליצירת קשר: 077-9977596

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר זאפ משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד עייאט חאטם, בשיתוף עו"ד עייאט חאטם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully